Ting som ikke er digg på fly

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Bjørn Helge, 24. okt 2013.

  1. PaalAndre1977

    PaalAndre1977 Medlem

    Innlegg:
    155
    Likes mottatt:
    780
    Bonuspoeng:
    93
    De som må opp i hylla med håndbagasjen 60 ganger i løpet av turen og i tillegg har glemt å bruke belte samtidig som undertøyet har sklidd ned.
    Ja, og de som ikke skjønner at det er TOUCH screen i nakkestøtta, men tror det er en HIT screen.

    De som på død og liv skal forbi serveringstrallene i midtgangen....
     
    Ruby, wilhelm and KristianSk like this.
  2. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
  3. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Av alle ting som er nevt her er denne en soleklar vinner for meg. Det holder på å klikke for meg når jeg reiser long-haul og jeg kjenner dunkene i setet der idioten bak trykker uregelmessig, ofte allerede FØR avgang. Nå reiser jeg meg med én gang og forteller om håndkontrollen før blodtrykket kommer heeelt ut av kontroll. Ah, 11t Eco-flighter...fy f...altså.
     
    wilhelm liker dette
  4. Henshaw

    Henshaw ID Traveller (ish)

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Sist gang jeg fløy CX var det ingen håndkontroll. Touch fungerte dog utmerket i motsetning til mange andre selskap
     
  5. agrims

    agrims Mr. Emirates

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
  6. wilhelm

    wilhelm Medlem

    Innlegg:
    90
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    100% enig. Dette er en av grunnene til at jeg unngår å reise i økonomi på long haul... men det lønner seg å si fra tidlig ja

    w
     
  7. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    - unyttige meldinger som avbryter filmen
    - folk som fiser og du ser de løfter opp rumpa og gjør det
    - folk foran, bak elelr ved siden som sover med lyset på
    - andre sine barn
     
    tommy777 and KristianSk like this.
  8. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Ville bare sende en liten hilsen fra rødbetklassen på BA759. Stålsetter meg.

    [​IMG]
     
    KristianSk liker dette
  9. Blir fest når vi havner på samme flight en gang: jeg er alltid den med en window shade oppe. Og you know what: den er min. Jeg sitter ved et vindu. Den øyenmaska er der for a reason, use it om du er så lyssensetiv som en Tarsier som knapt kan blinke med øya.

    [​IMG]

    Bak windowshaden finner man nordlys show, den mest svarte nydelige nattehimmelen du kan se for deg, episke soloppganger/solnedganger, grønland, færøyene, island, sibir. Og det er like forbanna nydelig hver gang! :) Jeg betaler for å få den utsikten, det er minst 40% av årsaken til at jeg drar på flyturer.
     
  10. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Oppdatering - ingen rødbeter. Heller ikke en eneste holdingrunde inn til LHR. Og bagasjen kom under 5 min etter meg, som nr tre på båndet. Var i resepsjonen før vi skulle ha landet, under tre timer etter jeg gikk ut døren hjemme. *lettere sjokkert*

    Med andre ord - dette var ikke en representativ dag. ;)
     
  11. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    He he he... Jeg hadde bra irritert meg over deg... Fy flate.

    Årsaken til at jeg ikke synes det holder med øyemaske er at man trenger tid til å narre kroppen til å tro at det er natt. Komme i sovemodus. Da kan ikke en eller annen præmielodde (les: deg ;) ) som er tatt på pilk sitte og slippe sollyset inn. Om det er bekmørkt og nordlys, kan du derimot ha det så mye oppe du vil.

    Mitt prinsipp er:
    - Ingen skal se ut når man flyr long haul
    - Man skal drikke vin og så besvime.
    - Jeg er best i alt
     
  12. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Fnate; kjøss dæ dær du æ høyest når du pællår blåbær!!
    For en gangs skyld helt enig med Ida.
    Hvis jeg ikke vil sove, vil jeg heller ikke sitte som en tusseladd i en mørk kabin.
    Sitter jeg ved et vindu, er det jeg som er sjefen over vinduet. Så kan de andre ta på eyeshade, dra lua ner over øyane, stikke hodet under puta eller dyna eller gjøre hva pochcher de nå bare vil. Hvis jeg vil se ut så gjør jeg det. Jeg har sikkert betalt mer for billetten enn deg og vil gjøre som jeg vil. Om jeg vil sitte å snakke med sidemannen, ja så gjør jeg sannelig det også. Om du ikke får utdelt øreplugger, så ta med dine egne.

    Skal du absolutt sove og må ha det mørkt så får du enten kjøpe deg plass i First Recidence eller få deg solokupe på et nattog.

    Så det så!

    Der fikk du den! Lille kanari! :cool: (og du også præmielodda i Chi.-town)
     
    Supersergei and chrisbu like this.
  13. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er tilbøyelig til å være litt enig med både @Fnate og @Ida her.. Gode poenger fra begge leire ;) Det plager meg ikke voldsomt mtp. soving, men om jeg ser film og lyset treffer skjermen så jeg ikke ser en shaaait, da kan jeg kjenne at det irriterer..
     
    tommy777 and mathiasfe like this.
  14. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Men altså... Bizflaiår. Å edde du siddår å ser på? En sky? Et fjell???

    De har fjell på TV. Se på dem der.
     
    Insomnia4u and anders82 like this.
  15. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Skal man sove så kan man gjøre som en venninne av modern. To valium og to glass rødvin så går turen som en drøm som hun sier ;)
    Men folk som MÅ ha vinduet oppe er jo litt irriterende faktisk..
     
    Fnate liker dette
  16. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Man skal ha bra med issues for å klare å hisse seg opp over andre menneskers vindusvaner :D

    Neida, men jeg har faktisk gått litt fra å være den som nistirrer ut av vinduet en hel transatlantisk flight (i økonomi, riktignok) til å faktisk tenke litt på mitt eget (og andres beste) mens jeg nyter en grei treretters lønsj i business. Da skal shades NED for å få felles komfort og velbehag OPP. Basta.

    Tross alt, Do I look like I fly economy anymore? :p
     
    tommy777 and Fnate like this.
  17. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,930
    Likes mottatt:
    6,749
    Bonuspoeng:
    183
    Blir med på den flighten jeg ;) ...
    Skal en sove, så får en pinadø få på seg de kledelige eyeshadene sier nå jeg.
    Om jeg registrerer at sola står midt i trynet på noen andre, da justerer jeg selvsagt. Ellers er mine shades som regel åpne under hele turen. Jeg anskaffer ikke dyre F eller C billetter for å sove bort turen, men jeg skjønner jo at de som reiser longhaul hver uke vil sove, men det er det eyeshadene er for.
    Hoy!
     
    Supersergei and Travellingalf like this.
  18. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Respekt til purseren på AA DFW-HKG her om dagen. Han ene taperen som spredte solskinn i en kabin med 35 andre. Hun gikk rett bort og sa "there are people who are trying to watch a movie and sleep, please pull your shade down.

    Og på longhaul skal de ned, ferdig med det. Og det er aldri ett problem i First. Når serveringen er gjort, drar flyvertinnene ned alt som gjenstår hos alle selskaper, i biz er det litt forskjellig, men shades går ned når folk innser at det blir vanskelig i se på ife i solveggen.

    Og den sjeldne gangen shadsen er åpen og solen treffer, er jo iPad en flott måte å si hei hei til han ene som har shadsen åpen. Funker hver gang ;)

    Seriøst, er det noe å se på, rock on, men 98% av fliights er det skyer, hav eller ting du ikke klarer å se under. På natten derimot er det av og til at jeg stirrer ut på lengre flighter fra Asia til USA, ser poenget til @Ida men det skjemmer jo ingen om de er oppe da så lenge man husker å ta dem ned når man er ferdig

    Det gjelder å ha respekt for dine medpassasjerer. Dersom du er den eneste som har shadsen oppe, bør man jo kanskje ta hintet ? ;)
     
  19. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Du er nå skikkelig enfoldig. Bare din mening som teller. Jeg er sterkt uenig!
    Vil du ha kontroll over vinduet ditt og er like prinsippfast som deg, må du sørge for å få et vindussete selv.

    Andre argumenter:
    • Jeg kjøper dyr biz/first billett Europa - USA fordi jeg har mye jobb som må gjøres. Klarer ikke å jobbe i en mørk kabin, og siden jeg sitter ved vinduet, må jeg ha litt lys inn.
    • Hvorfor i granskaugen skal noen som vil sove ha fortrinnsrett over de som vil jobbe eller gjøre andre ting. Er du klar over hvor slitsomt det er å sitte våken i flere timer i en mørk kabin?
    • Om det ikke er noe å se ut av vinduet, er det iallefall et argument at man ikke ha lys. Det er jo forskjellig opfatning når man vil sove og når man vil våkne, og respekt går begge veier.'
    • Det er argumentert med flere ganger at det finnes mange måter å skygge for øynene for å sove. Sove godt på fly gjør man aldri uansett mørke eller sete. Ferdig snakket.
    Du etterlyser respekt fra medpassasjerer. Hva med å gi litt respekt tilbake også. Eller er du blitt fullstendig AA? (Anoying American)
     
    Supersergei liker dette
  20. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Rolig, Reidar.. Rooolig.. Nei, det er ikke bare min mening som teller, derfor har vi ett forum ;)

    Du kan jo begynne med å spørre deg selv hvor mange vindusshades du ser rundt deg som er åpne på en longhaul flight. For det er ikke akkurat noe stort problem at folk har disse åpne. Regner at 80% av flightene jeg tar har 100% av shades nede

    Avhengig av hvilket selskap jeg flyr, har jeg stort sett vindussete selv. Mange liker ikke å sove med maske på, jeg er en av de som forsøker å unngå det. Det kan godt være litt lys, men lav dagssol igjennom 10 vinduer er slitsomt.

    Det er ikke bare søvn som er grunnen til at det er slitsomt at folk sitter med vindusshade åpent. Du har somoftest en veldig stor TV skjerm foran deg, sitter du på babord side på dagen under en Atlanterhavskryssning, kommer solen inn i kabinen med full styrke og som Lygren over det er viktig å ta hensyn, det kan være irriterende at solen skinner direkte på andre.

    Skal du jobbe, rock on, men dersom man reiser i biz eller first, er det ofte 3 til 4 vinduer som er i ditt område. Det som er normalt er at man lukker alle, bortsett fra ett og det ene er halveis åpent. Man lukker dette når man er ferdig å jobbe. De aller fleste jobber med lyset over hodet sitt. Du vet den knappen i armlenet..

    En langdistanseflight har mange elementer og mange typer folk. Det kommer også veldig an på hvor og når flighten går. Går flighten til Europa fra USA og det er en nattflight, er problemet minimalt siden det er mørkt ute, men jo senere flighten er, blir det en del dagslys etterhvert. Men jeg har aldri opplevd at noen har hatt shadsene åpen fra USA til Europa. Never. Ever. Og jeg har flydd mange hundre TATL i min tid.

    Den andre veien er dynamikken annerledes. Velger du ett Skandinavisk selskap, er sjansen for at det er flere shades åpen størren enn dersom du flyr Lufty, BA eller ett Amerikansk selskap. Flyr du Lufty i First eller BA, kommer flyvertinnene rundt og lukker alt som er rett etter at servicen er ferdig.

    Det er en grunn til det. Amerikanere er den suverent største kundeandelen av de som er ombord i de fleste selskaper som har en nærmere allianse og codeshare, som med BA, LH etc. De har kommet over søndag eller mandags kveld og har jobbet og slitt med å få sove hele uken. De flyr tilbake torsdag eller fredag og ønsker å være sånn nogenlunde uthvilt når man kommer hjem, ofte er det fortsatt mye dag igjen i USA når man lander. Så det aller fleste sover, ser på film eller jobber. De som jobber, har lyset over seg på.

    Mellom USA og Asia er det alltid bekkmørkt. Ja, du finner den ene og andre tullingen som har vindusshaden åpen og i 99% av tilfellene sovner han med 3, 4 shades rundt seg åpent, noe som alltid er en vinner. Chicago-Newark-Dallas til Feks Hong Kong er 16 til 17 timer og har dagslys hele veien. Hele veien. Alle i biz og first sover en eller annen gang under en slik flight, men det varierer når de gjør det. Derfor er det viktig med hensyn

    Og majoriteten av de folkene du ser rundt deg er på forretningsreise, ikke på hurraDM tur via Seoul til Thailand. 5 dagersturer der klokka flyttes 7-12 timer er slitsomt. Flighten til og fra er stort sett den eneste nedetiden man har for å lade batteriene.
     
    Insomnia4u liker dette

Del denne siden