Ting som ikke er digg på fly

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Bjørn Helge, 24. okt 2013.

1. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,366
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke jeg som bestilte billetten, men godt poeng. ;)

2. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Folk med nøtteallergi. Sure, jeg forstår det er farlig og greier – bare ta en annen flight enn meg. La meg ha nøttene mine i fred.

TJT, tommy777 and NoLimit like this.
  3. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,443
    Bonuspoeng:
    93
    Helt enig, bra at du melder deg frivillig til å ta en annen avgang enn de med allergi ;)

4. sirwinston

sirwinston Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
  5. DanH

DanH Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,980
    Bonuspoeng:
    113
    tommy777, sirwinston and jgroneng like this.
  6. sirwinston

sirwinston Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    De har kjørt en landsomfattende undersøkelse på sykehus i Norge hvor de åpner poser med nøttepulver 30 cm fra ansiktet til barn. Ingen reaksjoner. Farlig for nøtteallergikere å spise nøtter, ikke å oppholde seg i områder med nøtter. Konsekvensen er blant annet at fra høsten vil det være slutt på såkalte nøttefrie skoler.
    Men ja, mye sterke meninger rundt dette.

DanH liker dette
  7. ElinPelin

ElinPelin Medlem

Likes mottatt:
    177
    Bonuspoeng:
    33
    Problemet er at det kun er de med sterkest møtteallergi som reagerer på nøttestøv. Og de tør man ikke utsette før eksperimentet, da de har en lei tendens til å få anafylaktisk sjokk av minimale menger allergen.

Jeg har for øvrig opplevd at passasjer fikk anafylaktisk sjokk på fly (av for meg uviss grunn), og det var lite stas. Intens førstehjelpsjobbing på gulvet, mens flyet gikk inn for landing på nærmeste flyplass (vi var heldigvis ikke på vei over atlantern), hvor ambulanse med fullt lyd- og lysorgel kom fisende mot flyet. Veldig forsinket ble vi naturligvis også.

Jeg er veldig glad i nøtter som mellommåltid, men jeg kan fint la være å spise dette de få gangene det gis beskjed om nøtteallergiker om bord. Bedre føre var, tenker jeg

Misterix, Are and Kristian like this.
  8. sirwinston

sirwinston Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Har du noen kilde å vise til hvor det står at de ikke tør utsette enkelte for dette eksperimentet?

9. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,398
    Bonuspoeng:
    183
    Her gjelder better safe than sorry tenker jeg. Det er ikke en kjeft her som ikke klarer seg uten nøtter på en flytur.
    Men hvis det er en sjanse, uansett hvor stor eller liten, for at en medpassasjerer får anafylaktisk sjokk av nøtter da er det best å droppe posen
    Såpass hensyn kan vi ta til våre medmennesker..
    Noen frequent flyers trenger tydeligvis en liten reality check

ElinPelin, napue, mathiasfe and 2 others like this.
  10. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    8,980
    Bonuspoeng:
    183
    Anafylaktisk sjokk er ikke veldig kult å oppleve. Kjipt nok selv i en by hvor man har mulighet til å komme til legevakt eller sykehus fort.

Fordelen er at man i praksis får gullkort hos legevakten. Null ventetid.

anders82 liker dette
  11. LNAND

LNAND Medlem

Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Denne er kanskje nevnt, men jeg hater folk som må mose de feite pølsefingrene sine inn i touchskjermen uten at de har klart å reflektere over at det sitter noen 5 cm foran anslagspunktet som får hodet ristet. Sist på EWR - OSL (rad 30) ble jeg vekket flere ganger.

Takke meg til fjernkontroll....

12. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Det er faktisk ganske problematisk at lommelegen refererer til et studie som ikke er fullført og som heller ikke er blitt gjennomgått av fagfeller.

Er to ting som virkelig irriterer meg på flyturer. Det første er folk som må ta tak i setet foran for å reise seg opp, og det andre er alle som på død og liv MÅ reise seg så fort som mulig etter flyturen for å komme seg ut av flyet 2 min før alle andre. Ta livet litt med ro så ordner ting seg.

13. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    upload_2018-8-1_11-19-19.png

Glemte å nevne dette. Fytti f***

Avixlo and Eddie47 like this.
  14. funkenstein

funkenstein Senior Medlem

Likes mottatt:
    7,158
    Bonuspoeng:
    183
    Innimellom, og stadig oftere, skjønner jeg ikke hva som går igjennom hodet på folk. Om noe i det hele tatt. LRM_EXPORT_20180803_131735.jpg

Avixlo, Eddie47 and Kristian like this.
  15. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,531
    Bonuspoeng:
    113
    Her var det hvertfall ingen foran. Merket en fot bakfra på mitt høyre armlen på vei ned til Alicante. Hadde meget lyst å smelle albuen ned i foten, og si unnskyld deg... Dultet dog flere ganger borti foten som et tydelig hint - det ble ikke oppfattet..

16. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,003
    Bonuspoeng:
    293
    Uten å gidde å lete etter kilde. Er ikke engang sikker på at forskningen er ferdig eller offentliggjort.
    Jeg jobbet i en periode på den avdelingen som stod klare til å ta i mot og behandle barn med anafylaktisk reaksjon generelt og som også var backup for prosjektet som ble nevnt og kan bekrefte at det var barn som fikk kraftig reaksjon på å bli utsatt for nøttestøv.

Det viktigste er imidlertid noe lommelegen ikke skriver, at forskningens mål ikke var å sjekke om noen reagerer på peanøttstøv ( det vet vi allerede at noen få gjør) men å se om svært små mengder svevestøv kan desensetivisere en persons reaksjon over tid. Altså om man kan gjøre folk mindre alergiske.

Eddie47, ElinPelin, Are and 1 other person like this.
  17. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,003
    Bonuspoeng:
    293
    Bare for å beskrive en faktisk hendelse ombord i et Norsk fly for noen år siden. Denne beskrivelsene er selvfølgelig anonymisert.

Ung gutt på ca 5 år er for første gang i livet på ferie. Han har påvist kraftig allergi så familien er utstyrt med og opplært til å bruke epipen på barnet.
    På vei hjem fra en Europeisk storby etter en fin ferie med storfamilien blir det annonsert både på Norsk Engelsk og Fransk at det på grunn av en hyperalergiker ombord er strengt forbudt å åpne poser med nøtter, sjokolade med nøtter eller liknende.
    Barnet sitter på en av de første radene. Ca 30 min før landing bestemmer en voksen norsk kvinne seg for å spise nøtter hun har med i sekken fordi hun er sulten. Hun har hørt annonseringen men mener at det ikke er farlig med bare litt nøtter.
    Kvinnen sitter godt bak i flyet.

Etter en tid ser mor og far at gutten blir blek og og puster først fort og så etter ca 1 minutt får han vanskelig for å trekke pusten. De gir første dose adrenalin(epipen).
    Varsler flyvertinne som varsler flight deck som melder dette til tårnet på OSL slik at ambulanse er klar ved landing.
    Dose nr 2 med adrenalin må gies før landing fordi dose 1 har kortvarig virkning.

I ambulansen inn til Oslo blir det gitt oksygen og flere typer legemidler.
    Ved ankomst på sykehuset holder disse medisinene på å miste virkning. Det blir lag en intravenøs inngang til og gitt både væske og medisiner for å dempe irritasjonen i luftveiene og støttebehandling samen med oksygen og inhalasjonsmedisiner.

Barnet blir så sedert og lagt på en type pustestøtte som ikke er respirator men som hjelper til å gi nok oksygen når halsen og lungene er så trange og irriterte at de tar opp oksygen svært dårlig.

Barnet blir på sykehuset over natten.

Nå er dette heldigvis svært sjeldent. Men det skjer. Nettop fordi folk rund omkring ikke bryr seg så mye om sånne typer forbud som de kanskje burde, i blant.

wilhelm, Xflipper, Henrik and 5 others like this.
  18. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,358
    Bonuspoeng:
    183
    Eg misliker også hyperallergiske på fly, men eg tolerer og respekterer dette. Stor skildnad på dette.

Wannebee allergikere/inntollerante ut av helvete(det vil seie sjølv diagnostiserte folk) hater eg.
    Satt ved siden av ein for eit pa år siden som fikk glutenfri mat, men syntest det ikkje det var godt og ville heller ha slik mat som meg. Det var sterke voldlege tanker som gjekk gjennom kokkens(mitt) hovud

19. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Får slikt noen konsekvenser for vedkommende?

20. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,358
    Bonuspoeng:
    183
    Begynner å nærme seg kva som ikkje er digg på nettforum no.
    Kan me ikkje halde oss til ting som ikkje er digg på fly, og begrense kommentarer om andre forumister?

Eddie47 liker dette

Del denne siden