Siden det var snakk om Booking og Genius i en annen tråd så tenkte jeg at jeg skulle tipse om hvordan man oppnår best mulig pris på ett rom hvis en bruker Booking (og Genius). Her er ett eksempel på ett rom, ingenting spesielt med det Hvis man da logger inn så får man Genius rabatt Men hvis man i tillegg f.eks. søker opp hotellet på TripAdvisor, Google maps eller visse andre hotellsammenligningssider først, og klikker videre til Booking via disse, så får man en ekstra rabatt vist som booking.com pays På akkurat dette hotellet så er uansett dette ikke det beste tilbudet, siden det er bedre pris i Booking.com appen med mobile-only pris Men på andre hoteller så kan man få en sånn redirect rabatt fra TripAdvisor/Google maps/andre hotellsammenligningssider selv om de ikke er Genius f.eks. Dette hotellet har heller ikke mobile-only rabatt, så den eneste rabatten som er hvis man går gjennom linker og ikke direkte til Booking.com eller appen Virker selvfølgelig ikke på alle hoteller, men det skader jo ikke å sjekke.
Knallbra innlegg Hvis du vil ta det ett steg videre, så ser du hva prisen er i lokal valuta, og er rommet har fri avbestilling innen en viss dato, så kan du prøve senere for å se om hotellet ved en senere anledning dropper prisen på rommene så kan du kansellere rommet og booke rommet på nytt til en billigere pris i lokal valuta. Har spart en del på det trikset der
Man kan jo også på samme måte valutaspekulere på rom hvis en har betalt i kroner, og krona styrker seg mot valutaen i landet en reiser til. Men da skal du ha flaks, og det gjelder bare hvis en har betalt i kroner F.eks. hvis en har forhåndsbetalt for ett rom til 1000 euro og krone/euro er rundt 12, så en har betalt 12000 hvis man betaler i kroner. Hvis da krona styrker seg til rundt 11 og hotellet fremdeles har samme type rom til 1000 euro, samme pris, så kan en avbestille rommet en har betalt i kroner og få 12000 tilbake og bestille nytt til 11000. Gjelder jo ikke hvis en har betalt i euro siden man da får 1000 euro tilbake med den dårligere euro kursen.
Nei, var mer bare flaks/uflaks med timing når krona gikk opp og ned en god del. Ikke akkurat noe en skal satse på at skal skje hele tiden.
Praksisen er kanskje gunstig for noen få ("oss"), men overordnet, og på sikt, skader den konkurransen. Den er også vurdert som ulovlig i Norge, i hvertfall fall når det gjelder salg av produkter. https://devora.no/google-automated-discounts-norge/ Butikkene som er mest konkurransedyktige og med lavest pris taper i kjøpsøyeblikket, for det kjøres en umiddelbar "budrunde" der andre leverandører får mulighet til å legge seg litt lavere i pris.
Ja, det er masse sånn. Ser f.eks. denne: Bl.a. Agoda har begynt å gi sånne 'customized' resultater (og ja, vet at Agoda er eid av Booking). Agoda har jo også masse rare kuponger og sånt nå, så føles litt sånn Temu-aktig.
Ingen kunder (regnet som en stor, samlet gruppe) taper, noensinne, på kort eller lenger sikt på at prisene settes lavere enn ellers på grunn av priskonkurranse. Man kan mene noe følelsesmessig om at rabattene blir fordelt urettferdig rundt om på kundene, men det er annen diskusjon. At dette skader konkurranse på sikt kan jeg likevel, som økononomi-masterutdannet, aldri bli enig i
Vi må jo tro at "tilbudsprisen" som Booking.com/ol. er villig til å selge rommet for, er bærekraftig og fortsatt gir dem fortjeneste. Da tør jeg påstå at dette er den rette prisen i et marked med stor konkurranse? Kanskje aktøren med den lavere prisen hadde lagt seg enda lavere, om det var full åpenhet om andre tilbud? Men dessverre; den andre leverandøren abonnerer ikke på Googles kostbare tjeneste som tillater dem å slå andre på målstreken. Hilsen ikke-økononomi-utdannet
Takk for trick! Et annet trick jeg bruker i et forsøk på å få mer verdi for pengene, er å booke via tripadvisor. Jeg er på høyeste nivå og ekspert i alt, ifølge den siden. Dette er jo delvis info som blir delt med hotellet, som da igjen får muligheten til å gjøre opplevelsen riktig så god.
Mener du da å gå via TripAdvisor -> Booking.com? Ser du da får samme type rabatt iallfall som hvis en går gjennom Google, så da er det en god ide hvis en har nivå der.
Tipset til trådstarter er for så vidt bra men jeg sliter vel med å se at det ofte skal gi bedre totalpris enn hotels.com med stempler og 6-7% Trumf på toppen. Eller tar jeg feil?