Tips i lounge?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av magicbyte, 12. juli 2018.

  1. VirreVapp

    VirreVapp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    859
    Bonuspoeng:
    93
    Han var Amerikaner ja....
     
    Snacky and RoadKing like this.
  2. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Om man er på slike restauranter så må du huske på at tipsen fordeles ut på flere ansatte da de har et servivenivå som ligger over en gjennomsnittlig restaurant. Jeg er dog tilhenger av løsningen som f.eks Eleven Madison Park og en del andre bedre restauranter har valgt at service charge er inkl i bordprisen og det forventes ikke mer i tips om man bestiller ser dyrere vin etc.
     
    Eddie47 liker dette
  3. Snacky

    Snacky King's Advisor

    Innlegg:
    324
    Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Arbeidsgivere som ikke betaler ansatte anstendige lønninger utnytter systemet, bedriver grov utbytting mot sine ansatte og burde boikottes. Observerer heller ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom lav pris på varer og tjenester og størrelsen på forventet tips hverken i utlandet eller her hjemme. Amerika har forøvrig et nivå for tips som er helt hinsides all fornuft.


    Snacky
     
    Markal, Blaa and Hanen like this.
  4. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Litt enig. Sist jeg var i USA tok jeg taxi ca 1 km og prisen var kanskje 3 dollar. Ga 10 og ventet på penger. Fikk ikke noe og spurte pent om vekslepenger. Han ble da snytt og skikkelig irritert og mente det var normalt og tipse taxi(hann ville ha alle 10) Synes ikke noe om slikt. Jeg vill ha alt i retur, så kan jeg selv velge å gi penger som tips.
    USA sin tipsekultur er det jeg misslkler mest med USA.
    I USA er vel under 15 % tips regnet som frekt? Ufattelig spør du meg
     
    Gullars and Snacky like this.
  5. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,558
    Likes mottatt:
    4,285
    Bonuspoeng:
    113
    Er nok ingen tvil om jeg går under kategorien kjip nordmann... eller danske i dette tilfelde. Men synes tips kulturen i USA er helt ute av proporsjoner.....
    På hotell I USA tipser jeg gjerne rengjøring med 5 usd pr dag og får jeg hjelp med kufferten blir det også gjerne en 5’er. Men forsøker å unngå å gi tips på alt som er omsetningsbasert. Betaler man 25 usd for en frokost legger jeg ikke 18-20 % på toppen.....
    er jeg på resturant trekker jeg som oftest alkoholen fra og regner tips som 15-20% ut i fra det. Og i USA er det uber som gjelder for min del.
     
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,902
    Likes mottatt:
    57,544
    Bonuspoeng:
    293
    Problemet for nordmenn på tur (spesielt i USA, som diskuteres her nå) er at alt skal være billig i utlandet. Når man legger sammen salgsskatt, moms, og all annen skatt og fanteri som legges på totalen, så er det ikke alltid så billig lenger.

    Jeg blir aldri helt klok på tipsing, men det er nok fordi vi ikke er vant med å regne inn dette i totalen. Vi er vant med at i Norge, så er alt inkludert i sluttsummen, og det er det samme som står på menyen eller i prislisten eller på prislappen.

    I USA er det sånn at alt skal legges til på toppen av prislappen, fordi alle har rett til å se hvilke skatter som legges til. I tillegg har de en lang tradisjon med tipsing.

    Og som mange mener når det gjelder tilreisende til Norge, så må de tilreisende finne seg i de tradisjoner som gjelder på stedet.

    Å klage på at man må tipse i utlandet, er for meg smålig. Men, det er ikke alt som skal tipses for, det er jeg enig i.
     
    Adrian E and NoLimit like this.
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Er vel ikke nødvendigvis smålig, men nordmenn flest er glad i forutsigbarhet og struktur. Det som står på pakka skal være det som er inni.
    Problemet med det i USA er jo nettopp at det ikke er tilfellet. Står det pris 10$ vet ikke vi hva vi skal betale. Mva kommer på toppen, riktignok en fast sats, men så skal man etterpå tillegge tips på nesten alt?
    Veldig unorsk, samtidig er jo mange også veldig ukomfortabel med å prute som nesten kan sies å være det motsatte..

    Vi vil bare ha det enkelt og forutsigbart, prisen er ikke så farlig..
     
    Snacky, Eddie47, Jonkebassen and 4 others like this.
  8. Snacky

    Snacky King's Advisor

    Innlegg:
    324
    Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis man MÅ tipse, er det (for svingende) ikke tips lengre. Da er det «service charge» (som det skal opplyses om på forhånd hvor mye er) også kjent som en del av regningen.

    Tips SKAL være frivillig (og mottaker skal fortjene det), ellers er det bare et annet ord for lettjente penger fra naive gjester (nordmenn).

    Var for noen år siden i MIA. På et utested begynte servitrisen å snakke om tipsen sin FØR hun engang hadde tatt imot bestilling på noe. Vi gikk ...


    Snacky
     
    wilhelm, Gullars, jgroneng and 3 others like this.
  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,902
    Likes mottatt:
    57,544
    Bonuspoeng:
    293
    Tips er frivillig. Det er ingen som gir deg bot hvis du ikke tipser. Det kan hende de spytter i maten din hvis du spiser der igjen, men du blir ikke politianmeldt.

    Men, når det er sånn i det landet du besøker at det er normal kutyme å tipse, da synes jeg det er smålig å ikke tipse. I tillegg er det sånn at tipsen du gir hun tøtta som serverer deg, den fordeles på alle som er i hennes "team". Det er henne, de som rydder av bordet, de som lager maten, og de som tar oppvasken og går ut med søpla. Dessverre er det sånn at hun som serverer deg får mest, men det drypper litt på de som jobber og sliter på kjøkkenet for alt for lav lønn. Ja, det kan hende at systemet er føkka, men det er nå en gang sånn det er.

    Da jeg bodde i USA var vi naive nordmenn og tipset opp mot 20% hver gang til å begynne med. Vi kuttet ned på prosentene etterhvert, men der vi tipset godt, der fikk vi mye bedre service når vi kom neste gang.
     
    Mbj liker dette
  10. Snacky

    Snacky King's Advisor

    Innlegg:
    324
    Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    «But I mean, this tipping automatically, it's for the birds. As far as I'm concerned they're just doing their job.»

    Hvis systemet er «føkka», som du sier, så er jeg iallefall den siste til å sørge for at det fortsetter. Hvis jeg pga. min holding til tipsing risikerer spytt i maten neste gang jeg kommer, så har jeg pr. definisjon rett.

    Det er videre selvsagt opp til hver og en hvor enkelt man gir fra seg pengene sine, og hvilke personlige beveggrunner som fører til at man aksepterer praksisen på stedet.

    PS: Å tipse i en flyplasslounge er iallefall det siste som kunne falt meg inn, så dårlig som flyselskapene behandler folk nå om dagen ...


    Snacky
     
    Last edited: 14. juli 2018
  11. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Men er det vedkommende i baren i lougen som skal få svi for det? Tipsen er jo ikke en takk til flyselskapet for god service, det er faktisk lønna til vedkommende som serverer drinkene dine.
     
    RoadKing and holmen like this.
  12. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,612
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Det er heldigvis bevegelser på dette området i USA, og en del restauranter i NY/LA, har begynnt å betale sine ansatte en lønn det går an å leve av, hvor tips er mandatory, eller i noen tilfeller ikke tillatt...

    http://time.com/money/4046887/restaurants-no-tipping-ban/

    Og selv amerikanere liker ikke dette fenomenet så alt for godt..

    Det skyldes enkelt og greit restaurant eiere som ønsker å skyve risiko vekk fra seg hva gjelder faste utgifter til lønn...

    La oss håpe det blir endring!

    C
     
    samirunway, Gullars, RoadKing and 5 others like this.
  13. Snacky

    Snacky King's Advisor

    Innlegg:
    324
    Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, hvem ellers? Hvilke andre konkrete virkemidler finnes? Klagebrev?! Hvis vedkommende ikke er fornøyd med «lønna» bør arbeidsforholdet avvikles. Det er frivillig å ta seg jobb i et flyselskap. Det er faktisk ikke mitt ansvar (ikke ditt heller) å betale lønna til flyselskapenes ansatte (utover å betale billetten) uansett hvordan du snur og vender på det, og dette er også en soleklar grunn til å boikotte flyselskaper som utnytter sine ansatte på en slik grovt hensynsløs måte.


    Snacky
     
    Last edited: 15. juli 2018
  14. Snacky

    Snacky King's Advisor

    Innlegg:
    324
    Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Flott at amerikanerne (og andre) endelig har skjønt sammenhengen ...


    Snacky
     
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,183
    Likes mottatt:
    869,718
    Bonuspoeng:
    293
    Diskuterer vi pavens skjegg?
     
    EndreD liker dette
  16. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Synes det mest irriterende med å reise i USA er å måtte ha alle disse småpengene liggende til en hver tid. Det meste i USA er nå blitt kortbasert og man kunne fint ha reist fullstendig uten kontanter hvis det ikke hadde vært for all tips på hoteller og barer.

    Har flere ganger spurt om jeg kunne tipse med kortet men bare fått nei. Håper virkelig at de en dag kan heve minimum wage og inkludere tips i serviceyrker.
     
    Satyv and Mbj like this.
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,902
    Likes mottatt:
    57,544
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke per min definisjon.

    Er dette din holdning på andre tema enn tipsing også?
     
  18. Snacky

    Snacky King's Advisor

    Innlegg:
    324
    Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Hva mener du med det egentlig? Hvilken relevans skulle det evt. ha, og hvorfor er du egentlig interessert i det i det hele tatt? Vi er uenige om et (dette) tema, og det er det. Du må endelig ikke ta en slik uenighet personlig, slik jeg aner en liten antydning til. Forumet er jo til for å diskutere og lufte både sammenfallende meninger og uenigheter, og forskjellige syn på saker og ting løfter jo ofte (alltid) verdien på ordskiftet.


    Snacky
     
    Last edited: 15. juli 2018
  19. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,183
    Likes mottatt:
    869,718
    Bonuspoeng:
    293
    Dette ble etterhvert en rar diskusjon, det begynte med om man tipser i longer og ender opp i lønnsforhold i hotell og restaurantbransjen i USA.

    Enten vi er enige eller ei så er det vanlig praksis at man tipser 10-20 % på restauranter i USA. Mest vanlig var 15% da jeg jobbet der i begynnelsen av dette årtusenet og vi nordmenn er ofte mer rause enn den vanlige amerikaner.
    Jeg spiste ofte lunsj/middag med en amerikansk kollega, der jeg rundet opp til nærmeste hele dollar eller fem, satt han med kalkulator og vurderte helhetsbildet og regnet
    ut på centen i hele skalaen mellom 10 og 15%.

    Når det er sagt så tipser man mange steder, også i Norge.
    På safari i Afrika er det forventet at man tipser sjåføren/guiden med min. 5$/dag/gjest ....
    På Madagascar forventes at man tipser 10 000 - 20 000 ariary til guider i nasjonalparker ol. .... og sjåføren skal ha sitt
    I Mexico sto det forslag om hvor mye vi skulle tipse stuepiken ..

    Det er vel bare å innse at vår samfunnsorden hvor den sosialdemokratiske likhetstanken ikke er lett å implementere fundt omkring i verden, uansett hvor mye vi ønsker det.

    Jeg prøver i stor grad å følge de samfunnsnormer som finnes der jeg kommer.

    Mitt største problem er egentlig at det er så irriterende liten forskjell på de amerikanske sedlene.
    Der jeg har tenkt å tipse 3 $ blir fort 15 $.
     
    anders82, Kristian, paron and 4 others like this.
  20. Snacky

    Snacky King's Advisor

    Innlegg:
    324
    Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Synes ikke dette har noe særlig med «sosialdemokratiske» likhetsverdier å gjøre. Jeg mener det er et universelt bidrag til generell anstendighet (uten noe politisk eller kulturelt fortegn) å ikke finne seg i at noen utnytter evnen spesielt turister har til å underkaste seg uskrevne regler automatisk, uten å gjøre egne vurderinger utifra de ulike situasjonene som måtte oppstå. Jeg betaler simpelthen ikke noe ekstra hvis jeg opplever middelmådig service (dvs. der servicepersonellet bare såvidt gjør jobben sin og knapt nok det). De gangene jeg har opplevd virkelig god service har jeg med glede tipset tilstrekkelig, og vel så det (om det var forventet eller ei har jeg ikke engang vurdert). Dessverre opplever jeg den forjettede gode servicen sjeldnere og sjeldnere.



    Snacky
     
    VirreVapp liker dette

Del denne siden