Square har en fin løsning der du legger til tips på betalingsterminal. Liker den godt. På mindre beløp er det bare contactless touch og et klikk for tips – ferdig. If a transaction is less than $10, the available tipping options are: No Tip, $1, $2 or $3. For a transaction $10 or more, the available tipping options are: No Tip, 15%, 20% or 25%.
Når du får opp tips-beløp på betalingsterminalen på steder der du hverken har fått varen eller tjenesten når du betaler da kjenner jeg at jeg kan bli litt provosert. (dette er i Norge) I Norge har vi såkalt minstelønn.
I Norge tipser jeg svært sjelden. Her hvor jeg tilbringer sommeren er det en kafe/serveringssted/bar/kiosk. Når jeg kjøper is, og skal betale med kort, og først må taste totalbeløpet, det synes jeg ikke noe om. Når det gjelder det originale temaet, så tipser jeg ikke i lounge, da jeg allerede har betalt for tjenesten (flyreisen med tilhørende lounge og annet).
À la carte er fortsatt uvanlig i non-First lounges. Anmeldelse av Polaris lounge EWR: https://liveandletsfly.boardingarea.com/2018/united-polaris-lounge-newark
For første gang i historien har jeg tipset restauranter i Norge generøst denne sesongen. Det er mange yngre arbeidstakere og studenter som sliter med inntekten. #coronatimes
Vil Du får en like for at du har tipsa nå, men hvorfor ikke før? Det er, og har alltid vært en næring som delvis lever av tips. Restaurantnæringen er knallhard, og det er syltynne marginer. Så kan man diskutere hvem/hvilke som fortjener eller ei.
Hvor havner tipsen? Til butikken eller de yngre arbeidstakerne? Det er mange fast ansatte som også sliter med inntekten.
det er vel mindre vanlig å tipse i butikk enn spisested. I restaurant/utelivsbransjen fordeles tips etter forskjellige brøker, litt etter både jobb, ansvar og stilling
Ja, var en dom for noen år siden, tidligere så stakk servitørene av med alt: https://www.aftenposten.no/okonomi/...ps-kronene-til-servitoerene-paa-theatercafeen. Viktig å tipse der det er fortjent!
Så dålig lön är det inte numera bland servitörerna att man MÅSTE ge dricks... Om alla börjar ge dricks utifrån service och upplevelse så är man med på att premiere och lyfta fram dom som verkligen gör en skillnad, både Front of house och köket/oppvask... Däremot så är OB och övertids ersättningen under all kritik!
Jeg har sjelden fått tips i loungen, kanskje litt ang praktiske ting som gangtid til gate og slikt. Men vil ikke si det er vanlig at jeg får gode tips der
De fleste restauranter i Norge selger viner for minst 300% av prisen for samme vin på polet. "Syltynn margin"?
Stemmer. I mange andre bransjer regnes 10-20% brutto margin som bra Litt usikker på hva du prøver å si eller om prosentregningen ble vanskelig, men om du ser på en vinliste på en restaurant er prisen jevnt over rundt 3 ganger polets pris. Altså 300% av polets utsalgspris.
nå skal jeg ikke starte en lang tråd om drift av næringsvirksomhet men vil bare si et par ting; Ja, erfaringsmessig så selges vinene som ligger litt over sjiktet «husets vin» ell med godt påslag. Dette da det koster penger å ha et vinkart. Dersom du ser på de billige eller dyre vinene vil du se at det er en annen kalkulasjon. Jo dyrere polpris jo mindre påslag faktisk. Du vil heller ha deg en pils sier du; det er ikke sånn at restauranter betaler så mye mindre enn du gjør på butikken. da kunne de solgt pilsen for 40kr halvliteren også..... men så er det dette med de andre kostnadene da Lokale Strøm Vann/avløp Andre kommunale avgifter Lønn Arbgiver avgift Moms Sykepenger Pensjon Utstyr til stedet, være seg steintøy, innredning etc Skal du servere mat? denne skal kjøpes Svinn Regnskap Internkontroll mot myndigheter må hente kidden min nå så avslutter, men tipper de fleste skjønner tegningen ha en super kveld
Regner med at vinmonopolet har tilsvarende utgifter. (Anyway: for vin solgt til restauranter så er ikke vinmonopolet noe involvert i handelen. Restauranter kjøper fra importøren/distributøren.)
Det var en merkelig påstand! Mange utesteder kjøper fra polet og det er ikke noe i veien for det. Vinmonopolet har et enormt utvalg. Særlig på dyre produkter kan det være fordelaktig å kjøpe fra de. Fordelen med å kjøpe fra importør er f.eks at du kan forhandle deg frem til en cashback bonus på varer du kjøper fra de.
Tenker vi gir oss der før tråden fullstendig sporer av til andre bransjer Tips i lounge handler denne om
Jeg tror jeg tipset 1 dollar i Turkish Loungen på IAD en gang .... husker ikke hvorfor? Men det var i alle fall etter at de hadde sluttet med ekte champagne .. I Polarisloungen på SFO hang det noen i baren og delte ut dollarsedler til en dame bak disken, men vi fikk påfyll av champagne av ryddedamen. Doktoren og jeg hang over 4 timer i Signatur-loungen til Air Canada på YYZ, vi fikk alt vi pekte på og en herlig dame fikk 5$ da vi surret oss ned til AC882 ....