To unge nordlendinger drar på CT-tur til den sørlige halvkule

Tråd i 'Reisebrev' startet av BamBamBoogey, 05. juni 2022.

  1. tstone

    tstone Aktivt Medlem

    Innlegg:
    350
    Likes mottatt:
    1,025
    Bonuspoeng:
    93
    Det er jo i så fall direkte skuffende og et brudd på etablert protokoll. Rekkefølgen er: Insideflyer først, deretter piker, vin og sang.
     
    Stuttfeiten, Kristian, Elmo and 3 others like this.
  2. BamBamBoogey

    BamBamBoogey Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Heia alle,
    Vi er tilbake i Tromsø nå etter den hektiske feriesesongen. Unnskyld mangelen på oppdateringer på denne kanalen under turen. Etter hvert som vi kom mer inn i Europa på grunn av vår kompliserte reiserute og sideturer til forbindelsesbyene, desto mer kaotisk ble turen, selv med business class. :(

    Totalt sett var det en fantastisk men hektisk opplevelse frem og tilbake, men neste gang vil vi bare bestille en enklere tur spesielt i sommermånedene, og forhåpentligvis ville vi ikke dra med et uferdig reisebrev.
     
    Kristian, EgilSk, Sonictravel and 2 others like this.
  3. espenlampe

    espenlampe Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Blir det fortsettelse med kaos eller ei? :D
     
    BamBamBoogey and indahla like this.
  4. BamBamBoogey

    BamBamBoogey Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Ha ha! Det var sikkert noe mer kaos. Hvis du fortsatt vil lese om opplevelsen vår, kan jeg skrive mer basert på hukommelse, bilder og diskusjoner via messenger.
     
  5. espenlampe

    espenlampe Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Gjerne det! Dette var spennende :)
     
    BamBamBoogey liker dette
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,656
    Likes mottatt:
    34,855
    Bonuspoeng:
    293
    Hva med å ta det her og ikke i en messenger tråd? så får alle gleden av opplevelsen?
     
  7. BamBamBoogey

    BamBamBoogey Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Godt nytt år vakre mennesker på IF. Jeg har brukt mye av det siste halvåret på å fokusere på å komme videre i doktorgraden minn, så hobbyene (daglig titting på IF, men ikke Eurobonus jakt) tok en stund etter denne turen.

    Jeg har endelig tatt et nyttårsforsett å fullføre denne reisebrev (Både for å inspirere andre som ønsker å ta denne flyruter i år, og fullføre tråden). Jeg har en personlig og lukket reisedagbok for familien min på en app som heter Journi (https://www.journiapp.com/blog). Så det er her innholdet og minnene vil bli delt fra.

    Se opp for en "spam" av opplevelse
     
    Earl, AirMags, Kristian and 3 others like this.
  8. BamBamBoogey

    BamBamBoogey Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Ruter: OSL - CPH
    Dato: 6 Juni 2022


    På turen fra OSL - CPH fikk jeg en Kimchi osterull ombord. Første gang jeg har det. Jeg spurte flyvertinnen om en bolle, og hun sier at den nærmeste de har er Kimchi-ostrullen. Velsmakende er det da.

    Den konstante bruken av dansk om bord får meg til å innse hvor mye jeg har akklimatisert meg til å høre norsk. (I tilfelle du ikke har kommet over et av mine tidligere innlegg, er jeg ikke innfødt norsk). Dansk høres egentlig mye ut som hvordan nordmenn beskriver det.

    Jeg har flydd en haug med fly, men mens jeg bruker toalettet her, er det første gang jeg virkelig grubler på hvorfor de har et askebeger på toalettet hvis røyking om bord ikke er tillatt.

    Fra dette tidspunktet av, for å være ærlig, smaker vann veldig annerledes. Jeg er kanskje forutinntatt, men virkelig, det er ingenting som er så godt som norsk vann, selv å drikke 100 prosent gjenbrugsplast vil ikke være nok!

    OSL - CPH lander rett i tide. 11:05.

    plane.jpg

    kim chi.jpg

    no smoking.jpg

    RHMutVi6uR171epL_mob_full.jpg
     
  9. BamBamBoogey

    BamBamBoogey Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Sted: CPH

    Vi lander på CPH og drar rett til taxfree. Dronningen trenger virkelig et par briller.

    Dette er andre gang jeg er i Danmark. Første gang var med danskebåten. Men jeg legger bare merke til at i Danmark er grensen for alkohol under 16,5 % 16 år sammenlignet med hjemme i Norge hvor man må være 18.

    På tide å ta turen over til SAS Gold Lounge nummer 2. Forhåpentligvis har CPH et bedre tilbud enn OSL.

    briller.jpg

    age limit.jpg
     
  10. BamBamBoogey

    BamBamBoogey Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Sted: CPH

    Gate C10 does not exist!

    Vi fulgte instruksjonene på SAS nettside om hvor vi finner Gold Lounge på CPH. Selv i dag som dette er skrevet i 2023, sier SAS-nettstedet at det ligger i nærheten av Gate C10.

    Screenshot 2023-01-03 195522.png

    Vi leter febrilsk etter Gate C10 og etter å ha gått rundt ber vi i informasjonsskranken om å oppdage at Gate C10 ikke eksisterer.

    Vi blir vist veien dit med en rekke håndsignaler.
    SAS Gold Lounge på CPH er en svært imponerende lounge. Det ser ut og føles romslig, høyt under taket, brede stoler og dype sofaer.

    Fasiliteter inkluderer

    • et innovasjonssenter for å lytte til musikk gjennom de nyeste Technics-hodetelefonene
    • Soverom
    • Kaldmatdisk med 9 tilbud
    • Varm måltidsgryte (blomkålsuppe)
    • Drikkedisk
    • Barista bar (dessverre stengt)
    Jeg gikk for en varm suppe med dansk rugbrød til start og så ris, makrell, poteter og salat.

    Drikke: Rabarbralimonade (Dronningen godkjenner ikke at dette er "lemonade") til og med en gammel dansk for å blande.

    Rabarbra-lemonade greier: Det som skjer på CPH lounge er at drinkene blir vannet ut før og etter at faktisk limonade kommer i koppen din. Jeg skjønte at det er derfor det smaker ganske tørt. For å få den beste smaken ut av drikken må du la vannet renne i starten, fylle koppen når den endrer farge og deretter fjerne koppen når vannet renner igjen!

    Ikke mer utvannet drikke

    entry.jpg

    roomy.jpg

    technics.jpg

    foodbar.jpg

    barista.jpg ¨

    gammel dansk.jpg

    sleeping pods.jpg

    meal.jpg

    watered down.jpg


     
  11. BamBamBoogey

    BamBamBoogey Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Tid: 14:56
    Dato: 6 juni
    Sted: CPH


    Ombordstigningstid til FRA. Nok en gang, skottseter. Jeg er så trøtt fordi vi våknet tidlig. Også regnværet hjalp ikke saken.

    Lunsjtilbud om bord er Kyllingbryst med en kremet salat av poteter, sitron og vill hvitløk. Ingefær, plukket gresskar og blomsterbladgarnityr. Det smaker relativt godt.

    Jeg får også en longdrink. Vodka og ingefær.

    Dessert er 2 svenske sjokolader: Sitron- og hylleblomstbris, og bringebærglede.

    Jeg likte vodka og ingefær, så jeg fikk en annen.

    Fly: Airbus A320-200 Narrowbody

    plane.jpg


    rain.jpg


    food.jpg


    dessert.jpg


    drink nr2.jpg
     
    EndreD, Kvalvaag, Insomnia4u and 15 others like this.
  12. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    Mener det er fordi noen altid vil prøve å bryte reglene og da er det bedre at de har et sted å sneipe siggen enn at de slenger den i søpla og tenner på flyet i samme slengen https://www.independent.co.uk/trave...ne-bathroom-cigarette-passenger-b2214957.html :)
     
    holmen, BamBamBoogey and Spielhaug like this.
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,582
    Bonuspoeng:
    293
    Artig :), det gledes til resten!
     
    BamBamBoogey liker dette
  14. BamBamBoogey

    BamBamBoogey Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Sonictravel liker dette
  15. BamBamBoogey

    BamBamBoogey Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for overbærenheten. Flere kommer :)
     
    RoadKing liker dette
  16. BamBamBoogey

    BamBamBoogey Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Smooth landing i FRA. Det er en stund siden jeg så en storby som disse fra himmelen. Jeg har aldri vært i Frankfurt, men kanskje en dag.

    city.jpg

    Etter landing er det tredje Lounge-besøket Lufthansa Senator Lounge ved Terminal B. Det er i ikke-Schengen-området, så vi må passere passkontrollen. Dronningen går gjennom den automatiserte passkontrollen for EU-borgere mens jeg går over til den kjedelige manuelle passkontrollen.

    Det er litt av en tur til Senator Lounge, men vi finner den endelig. Det er en fullt utstyrt lounge med varm mat, kald mat, drikke og desserttilbud, et spa (selvfølgelig mot en ekstra kostnad), soveareal, oppbevaring av håndbagasje, en bar, imponerende møbler og av en eller annen merkelig grunn brukte sprøytebeholdere.

    lounge entry.jpg

    spa entry.jpg

    syringe.jpg

    senator.jpg
     
  17. BamBamBoogey

    BamBamBoogey Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    bar.jpg

    Servicepersonellet er varme og hyggelige. Jeg har herlige samtaler med marokkanske Nasir (matsjef) og etiopiske Moges (bartender). Moges lagde meg en sterk negroni. Dronningen synes det smaker som medisin, hun likte aldri campari uansett. Nasir laget en Aperol Spritz til henne. Den passer hennes smaksløker bedre!

    bartender.jpg

    negroni.jpg


    Jeg også spiste litt varm mat og som den søtsugen jeg er, jeg kan ikke motstå dessertene.

    DSC_0341.JPG


    DSC_0342.JPG

    DSC_0343.JPG

    DSC_0344.JPG

    DSC_0363.JPG

    desserts.jpg

    DSC_0358.JPG
     
    EndreD, Adrian E, Kvalvaag and 15 others like this.
  18. BamBamBoogey

    BamBamBoogey Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Etter alle disse måltidene, god behandling og prat med det hyggelige personalet, ender jeg opp med å føle meg trøtt. Så jeg dro over til soveområdet for en velfortjent lur.

    sleeping rooms.jpg
     
  19. BamBamBoogey

    BamBamBoogey Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Dato: 6 Jun 2021

    Dronningen vekker meg 20 minutter før ombordstigningstid og vi skynder oss for å finne boarding gates. Heldigvis er det like utenfor loungen, så vi så det er ikke et langdistansemaraton. TK godtar ikke SAS-billetter, så vi bytter det til TK flybilletter og går inn.

    Intet mindre enn de beste setene i himmelen for en tre timers flytur til IST.
    Fly: Airbus A330 300 widebody.
    Seter: 2J og 2K


    Velkomstdrinker er limonade og bær-lemonade. Smaker sikkert bedre enn de utvannede greier på CPH self-serve.

    1.jpg

    TK matservice kaller seg The Gourmet Entertainment Company. Den lever opp til dette navnet.

    3.jpg

    In flight-menyen har tre alternativer, og på grunn av den korte flyturen, er det ikke dine-on-demand. Forretter er et utvalg av tyrkisk Meze. Til hovedmåltid går jeg for fisk og dronningen går for kjøttdeig. Dessert smaker like godt!

    Min første drink er hjemmelaget ayran (tyrkisk yoghurt blandet med vann og salt). Jeg får senere en Raki (tradisjonell tyrkisk alkohol blandet med vann)

    Vi ser noen deler av House of Gucci for underholdning ombord

    2.jpg


    menu1.jpg

    menu 2.jpg


    6.jpg

    7.jpg

    8.jpg
     
    Last edited: 05. jan 2023
  20. BamBamBoogey

    BamBamBoogey Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Touchdown IST 22:35. 20 minutter før tiden.

    Vi drar rett til Miles and Smiles Lounge Concierge for å få tilgang til dusj og klesskift ved dusjfasilitetene.

    Fin dusj, komplett med badekåper og vanity kits.

    top.jpg


    suites.jpg
     

Del denne siden