To USA-turer på to helger

Tråd i 'Reisebrev' startet av Norwegian_Traveller, 19. febr 2026.

Tags:
  1. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Hovedmålet med lørdagen var den store komlefesten (eller klubbfesten/raspeballfesten) i Newark, Illinois. Jeg har vært her en gang før i 2019, da tok jeg bilder. Denne gangen skulle jeg vise frem bildene.

IMG_2053.JPG

Newark ligger nærmere halvannen time sørvest for Chicago, og veiene her ute er rette og lange. Og bare store åpne åkre langs dem. Byen, eller tettstedet har rundt 1000 innbyggere.

IMG_2054.JPG

For ikke-innvidde: I Illinois er komle det helt store når det kommer til norsk mat. Mens det andre steder i USA gjerne går mest i lefser og kringler (som om kringler er veldig norsk) og de er opptatt av lutefisk i Iowa og Minnesota, som elsker folk i Illinois komle.

IMG_2057.JPG

Restauraten Newark Country Kitchen serverer komle den første tirsdagen i måneden gjennom vinterhalvåret. Denne drives av albaneren Tori, som har lært oppskriftene fra de norske husmødrene. Han står selv ved grytene når 200 kilo poteter skrelles for hånd, moses og så lages komlene som kokes.

De serverer det ikke med salt kjøtt og kålrabistappe som vi er vant med, men meg skinke, en slags eplemos/saus og rømme.

IMG_2060.JPG

Målet deres er å selge 400 porsjoner komle på tre timer, og tidvis var det kø. Mange spiser inne på brannstasjonen som brukes for anledningen, mens like mange kjøper takeaway-komle!

Avholdes alltid i midten av februar dersom noen vil ta en tur.

IMG_2058.JPG

Kristian, Earl, Sonictravel and 16 others like this.
  2. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Når jeg er i dette området pleier jeg oftest å bo i Morris. Det ligger fire hoteller rett på nordsiden av I-80, altså lengst fra sentrum, men mest praktisk for det jeg som regel skal her. Har prøvd tre av de fire hotellene: Days Inn, Comfort Inn og Quality Inn. Holiday Inn Express har jeg ikke prøvd, da det ofte ligger 2-3x i pris, men er ganske flott. Det ligger imidlertid nærmest motorveien, som kan være negativt.

IMG_2048.JPG

Av prismessige årsaker ble Days Inn valgt til denne turen, her får du rom ned i cirka 800 kroner natten. Jeg liger best Comfort Inn av de tre, men det har steget ganske kraftig i pris, uten at det har blitt noe bedre. Derfor får du mye for pengene på Days Inn.

IMG_2049.JPG

Hotellet er pusset opp for noen år siden, noe som er positivt. Da jeg bodde der i 2019 sa jeg til meg selv at jeg ikke skulle bo her mer, det var skikkelig guffent. Men nå med nye eiere er det ganske ok, prisen tatt i betraktning.

IMG_2051.JPG

Store romslige rom, og grei standard. Frokosten er ikke noe særlig. Veldig varmt på rommet da jeg ankom, så skrudde ned noen grader. Da ble det faktisk litt kjølig, men jeg sov godt.

Badet derimot var ganske kaldt nå som temperaturene utendørs ligger på minussiden.

IMG_2052.JPG

Kristian, Earl, Sonictravel and 16 others like this.
  3. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Det finnes en del bedre restauranter i Morris, men det blir ofte det enkle når det er "midt på natten". Så for andre kveld på rad så blir det Chili´s siden den ligger rett ved. Det er også en Ihop, men det er ubrukelig mat utenom til frokost.

IMG_2070.JPG
    IMG_2071.JPG

Kristian, Earl, Sonictravel and 18 others like this.
  4. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Søndagen gikk med til å besøke stedet der alt startet: Det bittelille stedet Stavanger i Illinois. Da jeg var der første gang i 2015 besto det av et veikryss, ti hus og en kirke, og det bodde 16 mennesker der. I dag er det ni hus igjen, mens antallet mennesker er rundt det samme.

IMG_2103.JPG

Kirken Stavanger Lutheran Church er en av mange kirker med Stavanger i navnet, og det dukker stadig opp flere. Akkurat nå vet jeg om fem ulike. Mens det var gudstjeneste rigget jeg til en miniutstilling i kirken før jeg satte opp noen bilder i kirkerommet etter gudstjenesten. Her holdt jeg først et foredrag før det var lunsj og kaker i kjelleren.

IMG_2099.JPG

Så var det bare å pakke ned bildene, kjøre dem til Norsk Museum i Norway, Illinois og sortere dem litt før neste helgs litt lengre tur til Wisconsin. Da dette var gjort var det bare å sette kursen mot O´Hare, faktisk rundt en time før skjema.

Personlig synes jeg det er greit å ha litt god tid. Plutselig er det kø, ulykker eller annet som forsinker deg. I dag fløt alt fint og bilen ble levert tilbake nesten halvannen time før tiden. Det gjorde at jeg fikk bedre tid på flyplassen.

Er ren rutine her nå, fyller alltid bensin på O´Hare oasis et par miles før flyplassen, parkerer på parkeringsplassen for å ordne bagasjen og så leverer jeg bilen.

IMG_2109.JPG

Kristian, Earl, Sonictravel and 15 others like this.
  5. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk nei på oppgraderingsbudet mitt rundt seks timer før avgang, noe som ikke var overraskende da det sto C0 på Expert Flyer. I SAS-appen står det at setet ved siden av meg er ledig, mens det hos Expert Flyer står som opptatt. Blir spennende å se hva som stemmer. Jeg spurte også om ledige businesseter ved innsjekk, men der var det klar beskjed: Business is fully booked.

IMG_2126.JPG

Relativt travelt på O´Hare denne ettermiddagen, men køen i sikkerhetskontrollen var relativt kort sammenlignet med en del tidligere besøk. Likevel tok det ganske lang tid gjennom. Her kjører de ikke de nye maskinene, så alt elektronisk må ut av håndbagasjen og skoene mine måtte av. Det er en stund siden sist.

IMG_2128.JPG

Vel inne bar det rett til Delta Sky Club. I døren ble det noe kluss og hun scannet boardingkortet to ganger, uten å vite om jeg hadde fått adgang. Da hun prøvde en annen automat kom det opp "See an ambassador" som var en feilmelding. Da sa hun bare at jeg kunne gå inn.

IMG_2127.JPG

Delta Sky Club på ORD er veldig, veldig bra. Den er egentlig finere og bedre enn United Polaris, med unntak av at den ikke har The Dining Room. I dag var det en suppe, samt en litt spicy kyllingrett med enten lefser eller ris til. I tillegg kan du få salater, sandwicher og en del søtt. Toalettene kan lukkes skikkelig, i motsetning på MSP, og denne loungen er en av mine favoritter.

IMG_2125.JPG

Mer fullt enn sist besøk, men jeg fikk plass ved vinduet med en gang. Selv om det var litt folksomt var stemningen god og behagelig.

Kristian, Earl, Sonictravel and 19 others like this.
  6. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Flyturen er ikke mye å skrive hjem om - jeg sov stort sett!

IMG_2129.JPG

Prøvde igjen ved gaten, men det var fullt i business. Dermed ble det 24A i Premium. Her var det litt interessant: På ExpertFlyer sto 25B som opptatt, så jeg fikk ingen ved siden av meg. Passet meg perfekt. Nesten full Premium-kabin også, så tydelig at det var bra belegg. Slutt på vinterferie hjelper nok også på.

IMG_2131.JPG

Fant meg fort til rette og planen var klar: Få i meg mat så sove mest mulig.

Menyen i Premium, eller Plus som det sto på denne maskine, var en salat med kylling og kake til dessert. Valget på hovedrett var enten kylling med potetbåter eller pasta. Jeg fikk for kyllingen, som gjorde at det ble 2x kylling til måltidet.

IMG_2132.JPG

Ingenting å si på maten, men det er alltid bedre mat til USA enn hjem igjen. Jeg er mest spent på om det er samme meny neste helg...
    Jeg satte bare brettet på det ledige setet ved siden av meg og la meg til å sove. Våknet da det var cirka 1:20 igjen av flighten, alle de andre gjorde seg ferdig med frokosten. Det betyr vel sånn cirka 5-5,5 timer med søvn, som absolutt er godkjent!

IMG_2140.JPG

Så ikke TV/film, fant heller ikke særlig som så veldig interessant ut.

SAS sitt Premium-produkt (premium economy altså) er ganske bra. Med tanke på pris/poengopptjening er dette noe som er helt innafor på interkontinentale flyvninger, spesielt dagflighter. Siden jeg sov såpass bra, så gjør det meg ingenting å gjøre det om natten heller. Nå som jeg betalte nesten så mye en økonomibillett koster til vanlig, og får så sinnsyk poengopptjening, så tenker jeg at det er god butikk.

IMG_2141 2.JPG

Kristian, Earl, Sonictravel and 21 others like this.
  7. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Rakk en tur innom loungen på CPH, mest for et toalettbesøk og en liten matbit siden jeg sov over frokosten på flyet. Det var ingen kø i passkontrollen (vi kom inn til C-gatene) så alt gikk veldig fint. Loungen hadde ikke veeeldig bra utvalg, det var bløtkokte egg og pølser som varme retter, samt en tomatsuppe i tillegg til havregrøten.

Kristian, Earl, Sonictravel and 6 others like this.
  8. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    CPH-OSL er jo en ren transportetappe og ikke mye å melde. Det største minuset var maten, og nok en gang kattemat (røkelaks) selv om den ikke var så seig som på fredag.

IMG_2165 2.JPG

I innenlandsloungen på OSL var det blomkålsalat, noe kylling og litt det samme de har hatt den siste uken. En del folk og noe forsinkede fly, men fant sitteplass umiddelbart. Da er det bare siste biten hjem til Stavanger og en liten pause til torsdag før jeg tar samme tur nok en gang.

Lager ikke ny tråd, men fortsetter på denne når den er klar.

Kristian, Earl, Sonictravel and 14 others like this.
  9. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Greit at julekalenderen har fungert utmerket, så her har telleren nesten gått berserk i helgen. EBD sikres ett år til ved ankomst ORD på torsdag.

IMG_2164.jpg

Kristian, Earl, Sonictravel and 15 others like this.
  10. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,290
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for turen så langt! Veldig moro å følge med.

Står klar neste helg til å følge med også!

Norwegian_Traveller liker dette
  11. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Neste helg blir det litt mer roadtrip og 1300 kilometer i bil!

Flymunda, AirMags, btm and 7 others like this.
  12. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Argh! Forrige tur stjal noen airpodsene mine fra hotellrommet. Denne gang har noen brukt kortet mitt som trolig har falt ut og ned ved setet etter at jeg fylte bensin rett før flyplassen.

13. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Noen mindre endringer i programmet. Erfaringene fra sist helg er at det er best med minst mulig kjøring etter ankomst. Så istedenfor å kjøre 2,5-3t etter ankomst, så kjører jeg en drøy time og overnatter. Det er nok tryggest.

Har prøvd å få booke om med same day change of flight i dag, men det er så fullt på flyene til København fra Oslo at det ikke var vits. Og SVG-OSL var det kun leding 06.30.

Kan bli travelt og litt løping ved forsinkelser, men det får vi klare.

Mye ledig i business og lite/ingen endringer 24t før avreise. Har ikke lagt inn bud, og tror ikke jeg gjør det heller. Minstebud på 8200NOK (!) og 33.000p.

Så la jeg merke til noe både på returen søndag og i dag:

På ExpertFlyer vises setet ved siden av meg i Premium som opptatt. Men det er ikke opptatt..

Kristian, Earl, Sonictravel and 4 others like this.
  14. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    116,050
    Bonuspoeng:
    350
    Setet er blokkert av SAS. Før viste expertflyer blokkerte seter med en X, men nå vises de bare som opptatt. Men du som diamant kan velge også blokkerte seter, derfor ser du det som ledig. En uten status vil se setet som opptatt. Blokkeringen fjernes om det blir trykk på bookinger, for de selger heller setet enn å la det stå tomt. Men nå som kabinen ikke er full har de laget en softblock for statusmedlemmer

Kristian, Flymunda, AirMags and 3 others like this.
  15. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Mistenkte det ja, var vant med X fra tidligere.

16. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Da er man strandet i København en del timer og "alt" har blitt litt snudd på hodet og mye frem og tilbake.

IMG_2178.JPG

Fryktet litt forsinkelser så jeg booket om til 07.35 fly fra SVG og 10.00 fra OSL. Sistnevnte ble ikke ledig før i natt. Akkurat i dag elsker jeg Same day change of flight for EBD! Da jeg ankom Oslo så jeg derimot at SK943 til Chicago er tre timer forsinket grunnet de har byttet fly, og flyet kommer fra LAX. Da blir det seks rolige timer venting på CPH.

IMG_2184.JPG

I dag leverte SAS Business på matfronten mellom OSL og CPH. Skikkelig bra, utenom den salaten. Den så halvveis ut og smakte deretter. Resten var veldig bra!

IMG_2187.JPG

IMG_2188.jpg

Kristian, Earl, DJasko and 16 others like this.
  17. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Vel ankommet CPH bar det rett til transfer center for å høre om oppgraderingsmulighetene. Det er mye ledig i Business så greit å høre.

IMG_2193.JPG

I Oslo kan visstnok ingen gjøre noe med oppgraderinger lenger (?) så da må man vente til man er i CPH.

Det var mye ledig, men 10.500 NOK for oppgradering i cash er totalt meningsløst. Jeg kan selvsagt velge den vanlige 35.000p istedenfor. Akkurat nå tenker jeg litt.

Kristian, Earl, Sonictravel and 8 others like this.
  18. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Ble en del timer i loungen i dag....

Heldigvis har tiden gått relativt fort med en del jobb som jeg fikk unnagjort. I dag var matutvalget i loungen meget, meget bra. Fish & chips, men uten chips, vårruller og noe svinekjøtt med potetmos. Alt smakte ganske bra.

IMG_2198.JPG

Da det nærmet seg opprinnelig avgangstid fikk jeg en voucher på 200 DKK, regner med jeg bruker den i en kiosk og kjøper med meg noe til flyet.

IMG_2199.JPG

Den første timen i loungen var det travelt som vanlig, men det var sitteplasser ledig. Så ble det rolig frem til klokken 14, da halve Sverige ankom. Eller de var iallefall høylytte de svenskene som kom innom. Og det var i relax & business zone.

Foreløpig ikke kjøpt oppgradering. Tar en siste vurdering ved gate hvis ledig.

Kristian, Earl, DJasko and 16 others like this.
  19. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Nå er avgangstiden satt tidligere, så forsinkelse på kun 2:40. Kan regne med de lander rett under tre timer forsinket sånn at vi akkurat ikke har krav på kompensasjon.

Dette er nøye kalkulert av SAS som trolig trengte A350en vi egentlig skulle fly, på en annen rute. SK943 er nok halvfull, så dermed er det "rimelig" med forsinkelse her.

Kristian, Earl, DJasko and 9 others like this.
  20. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke i nærheten av å klare 17.10. Er nok ikke i lufta før nærmere 17.30 - minst, som først meldt.

Spent på hvor mye de eventuelt tar inn.

IMG_2208.jpeg

Kristian, Earl, DJasko and 6 others like this.

Del denne siden