To USA-turer på to helger

Tråd i 'Reisebrev' startet av Norwegian_Traveller, 19. febr 2026.

Tags:
  1. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Denne gangen fikk jeg en «suite» som betyr at det er litt større rom og i stedenfor to dobbeltsenger er det en king size seng og en sofa.

IMG_2424.JPG

Pluss for å få rom i tredje etasje, trekk for å få mot hovedveien og nærmeste rom til heisen. Heldigvis lager ikke heisen her særlig lyd. Her var også badet så lite at vasken var inne på rommet. Nå skulle jeg bare få noen timers søvn så det gjorde ikke noe for meg. Jeg sov i 5-6 timer som passet meg perfekt.

IMG_2428.JPG

Attached Files:

Earl, Lillegutt, Spielhaug and 7 others like this.
  2. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Siden SAS har kansellert den flighter, og hatt litt forsinkelser til ORD de siste dagene, sjekket jeg appen og Flightradar24 hele tiden.

Jeg fikk bud akseptert for oppgradering til business og fikk valgt 1H siden 1A var tatt. La inn på minstebudet 29.000p.

Flyet fra CPH er i rute så da skal jeg bruke dagen på å si adjø til en del folk her før jeg kjører mot O´Hare. SE-RSG, det splitter nye flyet til SAS er satt opp, så det er jo litt stas.

Earl, AirMags, haifinn and 9 others like this.
  3. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Søndag formiddag gikk med til å si adjø til mine venner i Stavanger, Illinois og levere ut noen kataloger som jeg fikk tom for forrige helg. Unnagjort alt stress i går, sånn at søndagen kunne bli litt rolig før avreise i kveld.

IMG_2497.JPG

Men jeg havnet i en bursdagsfeiring! Torsdag ble Maxine 102 år og jeg ble invitert til Hank´s Barn, en av de mest populære restaurantene i området for å feire henne før jeg kjørte mot O´Hare.

IMG_2500.JPG

Vel fremme var det en pitstop for å fylle bensin og så levere leiebilen. Alt effektivt som bare juling og alt gled perfekt denne søndags ettermiddagen. Selv sikkerhetskontrollen var en lek!

PS! Vil du drive hotell/resort rett ved Norway, Illinois? Tidligere Fox River Resort er stengt og skal selges. Over 300 rom/leiligheter, badeland, tennisbaner, volleyball, minigolf+++

IMG_2509.JPG

Earl, Henrik, mathiasfe and 12 others like this.
  4. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig god leiebil! Svært fornøyd med bilen jeg fikk, en Toyota Highlander som har hatt god plass til både bagasje, fotografier og passasjer. Så store biler bruker selvsagt en del bensin, men slipper unna med drøye 600 kroner i bensin på 1370km, det lar seg høre.

Aldri leid fra Sixt på ORD før, men vært en positiv opplevelse.

IMG_2492.JPG

Effektiv utlevering, effektiv tilbakelevering.

Siden jeg har leid bil her typisk 14 ganger så går det på automatikk, fyller alltid opp på samme stasjon rett før flyplassen, kjører de samme veiene, og toget til og fra utleiestasjonen.

"Har du vært i snøen" spurte han som tok mot bilen litt sarkastisk....

IMG_2494.JPG

Earl, Lillegutt, Henrik and 11 others like this.
  5. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde rundt en time i loungen og gikk til gaten tidlig og det passet fint siden de startet boarding over ti minutter før oppsatt tid. Som i København så var boardingen unnagjort på veldig kort tid, selv om det tok litt lenger tid enn 15 minutter.

IMG_2516.JPG

Vi var klare for push and start en halvtime før avgangstid og vi fikk forlate gaten i god tid før den oppsatte tiden. Er jo en del trafikk på ORD på kvelden også, så litt kø ut mot 09C.

IMG_2517.JPG

Hørte på ATC mens vi taxer og skvatt litt da følgende melding kom fra tårnet:
    «Scandinavian 944, where are you going?»

Viste seg å være relativt udramatisk, men en misforståelse. De hadde beregnet å bruke hele rullebanen, mens ATC trodde de skulle bruke deler av den.

IMG_2532.jpg

Nydelige flyforhold ut av Chicago, null turbulens og en av de mest behagelige take off jeg har vært med på.

SE-RSG ble jo levert rett før jul, så dette er veldig nytt. Det merkes fordi det føles nytt også.

IMG_2527.JPG

Menyen hjemover var grei den, jeg gikk for scallops til forrett, og jeg må innrømme jeg aldri har hatt mais til skjell før. Smakte bra, men ikke i nærheten av rekene fra CPH forrige helg.

IMG_2543.JPG

Hovedretten var enten kylling eller kjøtt og jeg gikk for førstnevnte. Denne retten var kjedelig og tørr. Ingen saus, og deler av risen var hard. Ingen usmak, men langt under det jeg forventer på business hos SAS. Sammenlignet med Virgin som jeg fløy business interkontinentalt med sist, er dette langt, langt unna.

IMG_2545.JPG

En liten kake og frukt til dessert er jo ikke feil. Kaken smakte kjempegodt, men den var så hard at jeg egentlig burde spist den med kniv og gaffel.

IMG_2547.JPG

Så ble det søvn noen timer. Vi hadde kort flytid og de fikk ta noen snarveier, derfor ble det ikke altfor mange timer med søvn, men jeg rakk vel rundt fire. Søvnkvalitet sånn middels. Jeg sov faktisk bedre i Premium forrige søndag. Sov over frokosten, noe som er bra da.

IFE er jo som det er, ingen filmer igjen verdt å se. Finner som regel alltid noe, men fire langdistanse på to helger og lite utvalg gjorde at jeg gikk tom. Wifi fungerte fint, og ingenting å klage på.

Landet i CPH en halvtime før oppsatt tid.

Attached Files:

Earl, Lillegutt, Henrik and 15 others like this.
  6. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Gaten var ikke i nærheten av klar da vi ankom cirka en halvtime før tidtabell, og det tok lang tid før de fikk jetbridgen ut og åpnet døren.

IMG_2551.JPG

1H er jo lengst bort fra døren så jeg var langt fra den første ut, og det var litt kø i passkontrollen denne gangen.

Jeg dro rett til transfersenteret i håp om at jeg kunne endre til en direkteflight til Stavanger.

Agenten prøvde og spurte også noen på «bakrommet» - men fikk beskjed om det ikke lot seg gjøre. Rent tidsmessig er dette null problem for meg, jeg ville bare spart halvannen time, men ikke trenger jeg poengene og det er litt enklere å fly rett hjem.

Kan ha noe med innsjekket bagasje å gjøre.

Earl, Lillegutt, mathiasfe and 11 others like this.
  7. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Cowboyfrokost i loungen på CPH. Greit siden jeg sov over frokosten på flyet. Imponerende utvalg de siste ti dagene her, selv på formiddagen.

IMG_2570.JPG

Rolig da jeg kom rundt 10.15, travelt og mange på vei inn en time etter.

Earl, Lillegutt, Henrik and 12 others like this.
  8. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Mange er svært positive og glade for innføringen av business innen Europa hos SAS. Kjekt med midtsete, men jeg ser faktisk ikke totalverdien til nå på de korte turene som jeg har testet på.

IMG_2572.JPG

Kost/nytte havner på minus hos meg.

IMG_2573.JPG

Earl, Henrik, btm and 11 others like this.
  9. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Ankomst OSL og nok en gang må vi gjennom sikkerhetskontroll når vi ankommer. ARGH! Alle sto som spørsmålstegn. Heldigvis ganske effektivt, men det har skjedd meg flere ganger. Sist gang det skjedde ble jeg tvunget helt ut gjennom tollen også av en eller annen grunn.

IMG_2575.JPG

Det ble styr.

Nå var det litt enklere

Earl, Lillegutt, Henrik and 9 others like this.
  10. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Ankommet Stavanger. Ikke mye å melde om siste del. Akkurat nå er det greit å runde av:

Ni dager
    12 flighter
    Ca 70 timer i fly/flyplass

11. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    36,284
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for turen!

Norwegian_Traveller liker dette
  12. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    77,614
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen! Veldig inspirerende!
    Må bort og de på de norske folka der borte snart, tror jeg. :)

13. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Bare spør om tips! Nå har jeg besøkt norsk-amerikanske områder i Illinois, Wisconsin, Minnesota og Iowa.

btm and holmen like this.
  14. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,290
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for en morsom tur å følge! Alltid fascinert av hvor godt folk tar vare på sine tradisjoner og kultur selv over 100 år siden forfedrene reiste bort.

Velkommen hjem.

Del denne siden