I og med at de flyr CPH-YYZ så skal du ikke se helt bort i fra at han mener at de passerer over Kristiansand
For noen år siden, da SAS fløy fra CPH til SEA, var det et buekorps fra Bergen som skulle til SEA. De gjorde iherdige forsøk på å få flyet til å «gå nedom» BGO for å hente guttene, men de fikk kontant nei! Og guttene måtte pent reise til CPH og gå på flyet der. Ironien i det hele var at catering på CPH streiket og flyet måtte lande på BGO for å laste catering ...
Det spørsmålet stillte eg meg sjølv ein torsdag i juni 1999, når eg skulle lage raspeball til middag i sterk storm vest av Shetland. Når eg plukka raspeballar opp frå mellom skott og komfyr kom eg fram til at vannrett i beste fall er veiledande (villedande). God tur vidare!
Jeg var på den turen. For å komme med rett historie så var det fly nummer to for dagen (den gang SK hadde avganger kl 8..) som ikke kom seg avgårde fra BGO grunnet tåke. SK kjørte hele maskinen fra CPH til SEA nedom BGO for å hente resten av røkla Jeg kom til og med i BT..
Flyplassen i Toronto er en tragedie på linje med CDG! Jeg har vært her før noen ganger og her trenger man tid ... god tid. Først en haug med korridorer og ganger før man endelig kommer dit man skal. Og der er det kø .. Dette er køen foran passkontrollen ... der gikk vi i lengre og tregere sløyfer enn jeg har opplevd i USA i moderne tid. Når vi endelig var kommet gjennom dit ble vi henvist til en annen kø .. det viste seg å være en kø for de som hadde innsjekket baggasje og hadde viderefly i Canada og det hadde jo ikke vi ... Så var det tilbake og til en annen korridor før vi endelig fant sikkerhetskontrollen inn til avgangsområde D hvor innenlandsflyene går fra! Endelig og her var det Fast Track ..duret forbi en lang kø hvor det tydelig ble ytret misnøye med at vi gikk forbi køen .. Mannen som kontrollerte boardingkortet scannet mitt og så doktoren sitt .. og sa NJET! du kommer ikke inn her med det kortet .. vi kan ikke lese strekene fra Bergen og du må gå tilbake og ut i innsjekkingshallen å få nytt boardingkort .. men fortvil ikke det er en fast Track der oppe også .. Tilbake langs køen vi nettopp hadde passert... Noen køer senere fant vi en gull/Business skranke som ga oss det vi trengte og vi skle gjennom ... Nå er vi i Gullstuen på innenriks ..her er god plass og god drikke, maten er ikke all verden men det er da noe to varme supper bl.a
Vi har litt for god tid her på YYZ fordi den flygningen jeg ville ha var satt opp med en B737 MAX8 og den hoppet vi over .. I ettertid har de satt inn en B787, men sånn er det ..
Da skal vi ut og fly igjen .. vi er klar til å boarde flyet til Sydney.. AC33 Dette må da bli en flott tur ..
Vi gikk av i Vancouver, der er vi nå og venter på flytoget .. En fin flygning fra Toronto med en B777-200 som skulle videre til Sydney. Kanskje det er en ide å reise til Australia via Toronto med bonusbilletter? Jeg sov mesteparten av tiden, men det var sikkert både mat og drikke ..
Toronto er kun 33% (høyde for feilinfo) fransktalende eller noe slikt. Lærte det da jeg var der i sommer. Men jeg må si at Toronto Pearson er et hakke bedre en CDG altså! Jeg fikk ikke et dårlig inntrykk da jeg landet på terminal 3 i sommer.
Full utnyttelse av eTA-systemet trengs sårt på YYZ Terminal 1 (fikk høre sist at det skal på plass før jul). YYZ Terminal 3 og YTZ (Billy Bishop Toronto City Airport) har ingen kø lenger etter at dette ble innført der. Det er så og si ingen fransktalende som vokser opp i Toronto, men mange fransktalende flytter inn for å gå på universitetene her (inkludert min bedre halvdel). Imidlertid er det svært få som faktisk snakker fransk i dagliglivet. Utenom Quebec, har Ontario en større fransktalende befolkning som bor i nord (byer som North Bay, Timmins, New Liskeard, Sudbury, Sault St. Marie og Temiscaming) i tillegg til Ottawa hvor det kreves at byråkrater og statsansatte behersker begge språk. Utenfor Quebec og Ontario er New Brunswick den eneste provinsen med en større fransktalende befolkning.
Innsjekking på Fairmont Waterfront i Vancouver gikk egentlig greit, men historien gjentok seg. Jeg hadde bestilt og betalt og er medlem av AccorHotels, men doktoren ble oppgradert til Club room! Litt prat i resepsjonen, de skrev meg inn som gjest hos doktoren og dermed har jeg også tilgang til Club Lounge... i tillegg til at jeg har mitt eget rom. I tillegg flyttet jeg i dag over til et eget Club Room ... Sånn går dagen ....