Lunchpause: Cathay Pacific First Class Dining First Class dining er en del av lounge her, og etter mange glass med Champagne var det på tide med litt mat! De var heldigvis ferdig med frokost-menyen når vi var her. Valgte begge "Dim Sum Basket" og "Oriental Style Beef". Maten var utmerket, og ett av de bedre måltidene jeg har hatt i en lounge, ikke helt Lufthansa-nivå, men definitivt veldig bra.
Stage 5: Qantas Lounge T3 Siste lounge før vi begynte å bevege oss over til T5 var Qantas sin lounge, denne hadde kun en Business del på LHR, ganske bra størrelse, men sammenlignet med de andre lounge vi besøkte som som er First-lounger så var dette en skuffelse. Det var et helt greit utvalg av diverse varme retter, og en bar som hadde hva man kan forvente. Skal bli interessant å sammenligne denne med Qantas First lounge på LAX som vi skal besøke neste uke... Konklusjonen er nok at hvis du er på T3 for First-lounge run så bruk heller ekstra tid hos Cathay Pacific! Terningkast: 4
BA First Class Check-in Så, konklusjonen var at det ikke var noe problem å ta bussen mellom T5 og T3. Vi valgte dog å gjøre det mer tungvindt for oss selv... Siden vi hadde god tid gikk vi igjennom immigrasjon når vi kom til T5, for så å sjekke direkte inn i BA sin "First Class Check-inn". Dere finner den i enden av check-in hallen på T5, og når vi kom dit fungerte alt knirkefritt. Var bare å gå rett igjennom sikkerhetskontrollen, så kom vi rett inn i Galleries First på T5.
Stage 6: British Airways Galleries First T5 Siste stopp for dagen var Galleries First i T5. På mange måter der denne lik hva vi finner i T3, men bare veldig mye større. På det tidspunktet vi var det var det også veldig mange folk i lounge. Det ble selvsagt et nytt besøk i Champagne Bar her også... Det er verdt å merke seg at Galleries First i T5 ikke har noe dedikert "First Dining" område, slik det er i T3. Men, T3 har ikke Concorde Room (for de som har tilgang til dette). Her var også matutvalget dårligst hvis vi sammenligner med American Airlines sin First lounge og Cathay Pacific. På denne turen hadde vi ikke tilgang til Concorde Room, men det skal vi komme tilbake til neste helg, i en annen tråd! Terningkast: 4
Transportetappe 3: British Airways (BA 770) London - Oslo Airbus A319 - Economy - 10F Så var det klart for truen hjem.. Det var ikke British Airways. Det var trøbbel på Heathrow, først med vær nord for flyplassen, så var utfordringene å finne riktig utstyr for å pushe tilbake flyet. Det endre opp med ca. 2 timer i flyet på bakken før vi fikk push-back. Forsinkelsene med været (som var halvannen av de to timene) viste BA om, og allikevel stresset de alle ombord i flyet. Så, hvorfor valgte vi Economy på denne flyturen? Jo, rad 10 med nødutgang er jo definitivt de setene med best plass på en BA A319/A320... Spesielt når Bulkhead i Business (rad 1) ikke var ledig. Heldigvis rakk @Bernd siste flytog fra Gardermoen. For min del som er avhengig av NSB hadde siste tog gått, så det ble natt på Radisson Blu for min del.
Så konklusjonen! Du kan ha veldig mye gøy også som OneWorld på Heathrow... At man kommer inn på First-lounge (med en gjest) er definitivt en veldig bra perk man har som "OneWorld Emerald". Det var interessant at den av BA sine lounger som var best var den i terminal 3, ikke den i terminal 5. Av de vi besøkte var det definitivt Cathay Pacific som var den beste. Det er ikke noe problem å bevege seg mellom terminalene på LHR, så lenge man har en billett som er gyldig samme dag. Det er dog viktig at man beregner godt med tid selvsagt. Merk også at en held dag med Champagne fra morgen til sent på kvelden tar på! Så, kommer jeg til å gå for BA Gold når rekvalifiseringen til SAS Diamond er i boks? Definitivt! Tour de Lounge 2018 fortsetter i en annen tråd neste helg med langweekend til LA i First!
Forstår jeg det rett, at dere var borte fra fredag til søndag, uten å gå ut av noen flyplass? Bare henge rundt på flyplass loungt og hotel ?
Takk, jeg liker også denne reisemåten. Men i "min bok" så teller ikke lounge besøk som "land besøk". Slik jeg tolker det, så var ikke det målet med denne turen heller. Så gøy ut.
De overnattet jo på Hilton i Helsinki og denne ligger landside så da teller vel dette som et land besøk. Men enig med deg i at du må gjennom immigration for å regne det landet som tellende, holder ikke å kun mellomlande og være på flyplassen. Kjempefin rapport om turen og ser at jeg nå må ta samme tur etter sommeren når jeg får Emerald på BA
Til vårt forsvar gikk vi jo igjennom UK immigration på T5, for å teste ut First Class Check-in på T5... Vi var ikke ute av terminalbygningen, men det er detaljer...
Blir fredag til søndag neste helg, men da unner vi oss en hel dag landside (Los Angeles). There will be reisebrev.
Takk for en strålende test skildring av fly og first lounger. Syntes selv Hilton på Helsinki flyplass er litt slitent. Veldig praktisk når en skal ha morgenfly videre. Skal prøve å få til samme rute i sommer. Forstår da en bør legge inn hovedstøtet i Cathay loungen. Takk for info at det faktisk var mulig å gå inn på annen terminal selv om en skal fly fra en annen. Uansett artig å få mest mulig glede av sitt Ba gull kort. Syntes ofte first lounge opplevelsen kan være bedre enn flyturen i business. Mulig det finnes allerede. Kanskje skulle vi hatt en tråd hvor vi rangerte alle One world first loungene. For meg og sikkert flere her inne er cathay first lounge i Hong Kong den soleklare vinner. Testet selv for noen dager siden first loungen til Malaysia airline i KL Den har vært pusset opp og ble relansert nå i april og var meget lekker. Hadde vært artig å vist hva flyselskapene må betale til hverandre når en kunde eks besøker tre fire ulike first lounger på samme flyplass. Tusen takk for fin rapport