Tour de Lounge 2018: OneWorld First Lounge Run from HEL to LHR

Tråd i 'Reisebrev' startet av haakonks, 27. mai 2018.

  1. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,156
    Bonuspoeng:
    183
    Lunchpause:

    Cathay Pacific First Class Dining

    First Class dining er en del av lounge her, og etter mange glass med Champagne var det på tide med litt mat!

    20180527_130602.jpg
    IMG_0825.jpg

    De var heldigvis ferdig med frokost-menyen når vi var her. Valgte begge "Dim Sum Basket" og "Oriental Style Beef". Maten var utmerket, og ett av de bedre måltidene jeg har hatt i en lounge, ikke helt Lufthansa-nivå, men definitivt veldig bra.

    20180527_131501.jpg
    IMG_0827.jpg
     
    Petter B-C, geddi, Upsaker and 22 others like this.
  2. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    image.jpg Noe mindre utvalg her på IC Paris, men klarer meg jeg og.
     
    geddi, Baldrick, petterel and 8 others like this.
  3. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,156
    Bonuspoeng:
    183
    Stage 5:

    Qantas Lounge T3

    Siste lounge før vi begynte å bevege oss over til T5 var Qantas sin lounge, denne hadde kun en Business del på LHR, ganske bra størrelse, men sammenlignet med de andre lounge vi besøkte som som er First-lounger så var dette en skuffelse.
    20180527_160024 (1).jpg
    20180527_155653 (1).jpg

    20180527_155756 (1).jpg
    Det var et helt greit utvalg av diverse varme retter, og en bar som hadde hva man kan forvente. Skal bli interessant å sammenligne denne med Qantas First lounge på LAX som vi skal besøke neste uke... :cool:

    Konklusjonen er nok at hvis du er på T3 for First-lounge run så bruk heller ekstra tid hos Cathay Pacific!

    Terningkast: 4
     
  4. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,156
    Bonuspoeng:
    183
    BA First Class Check-in

    Så, konklusjonen var at det ikke var noe problem å ta bussen mellom T5 og T3. Vi valgte dog å gjøre det mer tungvindt for oss selv... Siden vi hadde god tid gikk vi igjennom immigrasjon når vi kom til T5, for så å sjekke direkte inn i BA sin "First Class Check-inn".

    IMG_0830.jpg

    Dere finner den i enden av check-in hallen på T5, og når vi kom dit fungerte alt knirkefritt. Var bare å gå rett igjennom sikkerhetskontrollen, så kom vi rett inn i Galleries First på T5.
     
    Petter B-C, geddi, Upsaker and 13 others like this.
  5. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Flott rapport :)
     
    haakonks and Bernd like this.
  6. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,156
    Bonuspoeng:
    183
    Stage 6:

    British Airways Galleries First T5

    Siste stopp for dagen var Galleries First i T5. På mange måter der denne lik hva vi finner i T3, men bare veldig mye større. På det tidspunktet vi var det var det også veldig mange folk i lounge. Det ble selvsagt et nytt besøk i Champagne Bar her også... ;)

    20180527_171839.jpg

    Det er verdt å merke seg at Galleries First i T5 ikke har noe dedikert "First Dining" område, slik det er i T3. Men, T3 har ikke Concorde Room (for de som har tilgang til dette).

    20180527_171913.jpg
    IMG_0832.jpg
    Her var også matutvalget dårligst hvis vi sammenligner med American Airlines sin First lounge og Cathay Pacific. På denne turen hadde vi ikke tilgang til Concorde Room, men det skal vi komme tilbake til neste helg, i en annen tråd! :cool:

    Terningkast: 4
     
    Petter B-C, geddi, Upsaker and 13 others like this.
  7. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,156
    Bonuspoeng:
    183
    Transportetappe 3:

    British Airways (BA 770)
    London - Oslo
    Airbus A319 - Economy - 10F


    Så var det klart for truen hjem..
    Det var ikke British Airways. Det var trøbbel på Heathrow, først med vær nord for flyplassen, så var utfordringene å finne riktig utstyr for å pushe tilbake flyet. Det endre opp med ca. 2 timer i flyet på bakken før vi fikk push-back.

    Forsinkelsene med været (som var halvannen av de to timene) viste BA om, og allikevel stresset de alle ombord i flyet. Så, hvorfor valgte vi Economy på denne flyturen? Jo, rad 10 med nødutgang er jo definitivt de setene med best plass på en BA A319/A320... Spesielt når Bulkhead i Business (rad 1) ikke var ledig.

    IMG_0833.jpg

    Heldigvis rakk @Bernd siste flytog fra Gardermoen. For min del som er avhengig av NSB hadde siste tog gått, så det ble natt på Radisson Blu for min del.
     
    Upsaker, Baldrick, Kristian and 8 others like this.
  8. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,156
    Bonuspoeng:
    183
    Så konklusjonen!

    Du kan ha veldig mye gøy også som OneWorld på Heathrow...
    At man kommer inn på First-lounge (med en gjest) er definitivt en veldig bra perk man har som "OneWorld Emerald". Det var interessant at den av BA sine lounger som var best var den i terminal 3, ikke den i terminal 5.

    Av de vi besøkte var det definitivt Cathay Pacific som var den beste.

    Det er ikke noe problem å bevege seg mellom terminalene på LHR, så lenge man har en billett som er gyldig samme dag. Det er dog viktig at man beregner godt med tid selvsagt. Merk også at en held dag med Champagne fra morgen til sent på kvelden tar på! :p

    Så, kommer jeg til å gå for BA Gold når rekvalifiseringen til SAS Diamond er i boks? Definitivt!


    Tour de Lounge 2018 fortsetter i en annen tråd neste helg med langweekend til LA i First!
     
    Petter B-C, geddi, Upsaker and 23 others like this.
  9. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for en fin rapport, det er absolutt mange fine lounger på T3 :)
     
    Bernd and haakonks like this.
  10. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for en flott og informativ rapport :)
     
    Bernd and haakonks like this.
  11. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,293
    Bonuspoeng:
    293
    +1
     
    Bernd and haakonks like this.
  12. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for eit informativt reisebrev frå noko som ser ut til å ha vore ein lite trasig tur :)
     
    haakonks liker dette
  13. Kimarild

    Kimarild Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    8
    Forstår jeg det rett, at dere var borte fra fredag til søndag, uten å gå ut av noen flyplass? Bare henge rundt på flyplass loungt og hotel ?
     
    ME262, Bernd and haakonks like this.
  14. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Velkommen til forumet! :)
     
    Bernd, RoadKing and haakonks like this.
  15. Kimarild

    Kimarild Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    8
    Takk, jeg liker også denne reisemåten.
    Men i "min bok" så teller ikke lounge besøk som "land besøk".
    Slik jeg tolker det, så var ikke det målet med denne turen heller.
    Så gøy ut.
     
  16. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,156
    Bonuspoeng:
    183
    Var tross alt bare lørdag til søndag da... ;):D
     
    jgroneng, Bernd and Kimarild like this.
  17. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    De overnattet jo på Hilton i Helsinki og denne ligger landside så da teller vel dette som et land besøk. Men enig med deg i at du må gjennom immigration for å regne det landet som tellende, holder ikke å kun mellomlande og være på flyplassen.
    Kjempefin rapport om turen og ser at jeg nå må ta samme tur etter sommeren når jeg får Emerald på BA:)
     
    Bernd, haakonks and Kimarild like this.
  18. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,156
    Bonuspoeng:
    183
    Til vårt forsvar gikk vi jo igjennom UK immigration på T5, for å teste ut First Class Check-in på T5... :cool:

    Vi var ikke ute av terminalbygningen, men det er detaljer... :D
     
    Petter B-C, DanH, Bernd and 2 others like this.
  19. Bernd

    Bernd Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    1,754
    Bonuspoeng:
    93
    Blir fredag til søndag neste helg, men da unner vi oss en hel dag landside (Los Angeles).
    There will be reisebrev.
     
    geddi, Upsaker, TravelManBiz and 7 others like this.
  20. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    647
    Likes mottatt:
    2,944
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for en strålende test skildring av fly og first lounger. Syntes selv Hilton på Helsinki flyplass er litt slitent. Veldig praktisk når en skal ha morgenfly videre. Skal prøve å få til samme rute i sommer. Forstår da en bør legge inn hovedstøtet i Cathay loungen. Takk for info at det faktisk var mulig å gå inn på annen terminal selv om en skal fly fra en annen. Uansett artig å få mest mulig glede av sitt Ba gull kort. Syntes ofte first lounge opplevelsen kan være bedre enn flyturen i business. Mulig det finnes allerede. Kanskje skulle vi hatt en tråd hvor vi rangerte alle One world first loungene. For meg og sikkert flere her inne er cathay first lounge i Hong Kong den soleklare vinner. Testet selv for noen dager siden first loungen til Malaysia airline i KL Den har vært pusset opp og ble relansert nå i april og var meget lekker. Hadde vært artig å vist hva flyselskapene må betale til hverandre når en kunde eks besøker tre fire ulike first lounger på samme flyplass. Tusen takk for fin rapport :)
     
    Bernd, TravelManBiz and haakonks like this.

Del denne siden