Transit i Bangkok: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av jtmath, 04. mai 2016.

  1. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,336
    Likes mottatt:
    19,545
    Bonuspoeng:
    293
    Slik det ser ut nå har jeg en dag i Bangkok kommende sommer.
    Lander ca 05 om morgenen og har avreise rundt midnatt..

    Hva bør man ta seg til i løpet av dagen? Noen interessante marked?

    Maeklong Railway Market virker jo som et svært interessant marked å besøke, men ser ut som det er et stykke utenfor byen..
     
    Gullars liker dette
  2. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,367
    Likes mottatt:
    28,918
    Bonuspoeng:
    183
    Dagrom på Hilton Millenuim, stikk over på Lebua for middag etter mørkets framfrudd.

    Trenger vel ikke kjøpe noe?
     
    Are liker dette
  3. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,336
    Likes mottatt:
    19,545
    Bonuspoeng:
    293
  5. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Eddie47 and drsyk like this.
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Thai Smile (WE) blir Star Alliance Connecting Partner ultimo 2019.

    Dette betyr *A status gir fordeler på gjennomgående billett fra *A til WE.

    Har brukt Thai Smile på småturer i Sørøst-Asia og er meget fornøyd. Separate WE-bookinger gir ikke fordeler til XX*G.

    https://www.bangkokpost.com/thai-smile-to-be-star-alliance-connecting-partner

    Dagens partner Juneyao Airlines tilbyr:

    • Lounge Access
    • Fast Track Security
    • Additional Baggage
    • Priority Check-in
    • Priority Boarding
    • Priority Standby
    • Priority Baggage Delivery

    [​IMG]
     
    Last edited: 20. juni 2019
    drsyk, RoadKing, jgroneng and 2 others like this.
  7. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,824
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er positivt!

    Men systemene har nok litt å gå på. For en tid tilbake gikk de over til Amadeus-bookinger, men får ikke flighter fra WE opp i SAS-App eller Thai Airways App. Kun Check my Trip.
     
    Edvard liker dette
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Har Bangkok Suvarnabhumi (BKK) ikke lenger en egen offisiell nettside?

    Sendte en melding til dem og de henviste til AOT (type Avinor). Har Googlet rundt noen måneder og kan ikke finne noe. Det virker pussig.

    https://www.facebook.com/SuvarnabhumiAirport

    Kompisene i nabolaget har flotte nettsider:

    http://www.changiairport.com
    https://www.hongkongairport.com

    Bangkok er et av verdens mest besøkte turistmål og på topp 25 i passasjertrafikk.

    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cities_by_international_visitors
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_busiest_airports_by_passenger_traffic

    [​IMG]

    Edit august: Da har AOT snekret sammen noe: https://suvarnabhumi.airportthai.co.th/en
     
    Last edited: 26. aug 2019
  9. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,824
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Har jobbet i Thailand noen år, og informasjon er ikke det som blir prioritert høyest, uavhengig av internasjonale standarder (selektiv info derimot..)

    Ikke overraskende at AOT overtar ansvaret for websider.
     
    Edvard liker dette
  10. Finnks

    Finnks Banushare

    Innlegg:
    239
    Likes mottatt:
    1,052
    Bonuspoeng:
    93
    Hei :)
    Lander på BKK 06.25 med TG F og tar av igjen 17.50 på ettermiddagen med TG F til SYD i midten av januar. Tenker i utgangspunktet å først dra innom Royal First Loungen for en frokost samt bestille en times ettermiddagsmassasje for deretter å ta en tur inn til byen i noen timer. Jeg reiser sammen med en barndomskamerat. Det faktum at vi er noen enkle sjeler fra Trondheim og bare har noen få timer på oss før retur tilbake til flyplassen gjør at vi må prioritere knallhardt - så derfor ønsker vi først og fremst bare å finne en roof top bar med god utsikt og drikke noen duggfriske øl, fortrinnsvis i Sukhumvitområdet. Templer og elvecruise er fint det, men vi velger her å fokusere på ølkultur før vi utforsker litt til fots. Utfordringen er at det virker som alle skybarene åpner først tidligst rundt 17 (jamfør TripAdvisor) - da er vi for lengst tilbake i loungen på BKK.

    1) Noen som vet om og kan anbefale en bar med utsikt over byen som åpner på morgenen/ tidlig formiddag?
    2) Må man/bør man bestille bord eller er det bare å møte opp? 3) Når det står «smart casual» som kleskode, holder det med pen og ren skjorte og shorts eller må det være ei klam langbukse?

    Jeg har lest på IF, TripAdvisor og googlet, men finner ikke noen gode svar så da håper jeg på litt tips fra ekspertene her inne.

    Finnks :)
     
  11. samtom

    samtom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    901
    Bonuspoeng:
    93
    I Thailand er det (i utgangspunktet) forbudt å servere alkohol mellom 14:00 og 17:00. Det kan være derfor de fleste åpner kl 17. Ikke alle følger disse reglene, for øvrig, jeg er ca 50/50 på når det har blitt håndhevet eller ikke der jeg har vært. Tipper også det er ganske varmt oppe i høyden rundt den tiden.

    Hvis du hovedsaklig vil ha utsikt kan dere sette dere på takterassen på Icon Siam, som er et flott senter ellers også. Det har veldig bra panoramautsikt over elveområdet. Men baren på takterassen her er ett av stedene jeg har fått nei på alko i ovennevnte tidslomme :)

    [​IMG]

    Hvis hovedformålet er å helle nedpå noen øl finner du helt sikkert drøssevis av vanlige steder i Sukhumvit som gladelig serverer deg, men tror rooftop barene blir litt vanskeligere :)
     
    Edvard and Finnks like this.
  12. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,940
    Likes mottatt:
    3,897
    Bonuspoeng:
    113
    Bestill en Grab og husk cash da Grab i Thailand krever Thailandsk telefonnummer ved bruk av kredittkort. Dra til King Power Mahanakhon. Turen tar 30 minutter når det ikke er kø og 45 med kø. Dette er Thailands høyeste bygg og her får man en fantastisk utsikt over Bangkok by. Bestill lunsj i forkant slik at dere slipper køen til heisen opp til toppen. I tillegg får dere gratis adgang roof top. Maten er god og de serverer drikke (frem til kl. 14). Betaler dere med Amex får dere 10 % rabatt på mat og drikke (som er rimelig priset i utgangspunktet).

    Thai har fått en ny Royal Orchid lounge på BKK som er svært bra og har en F-del. Den ligger litt lengre borti gangen fra den gamle F loungen. Om dere har lyst kan dere forsøke begge deler slik at vi kan få en liten rapport her på hva dere synes;):)
     
    Last edited: 28. des 2019
  13. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,824
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    De fleste innedørsbarer og restauranter har skjenkebevilgning som også gjelder på dagtid mellom 14-17. Mange har matservering, men ikke alle. Mulig det er spesielle regler ift utendørsrestauranter på kjøpesentre. Pga varmen er det omtrent ingen rooftopbarer som åpner før kl 17ish.

    En workaround er hoteller med rooftop svømmebasseng. Finnes endel av dem. Så om det er superviktig å sitte på toppen med alkohol er det bare å google hoteller i nærheten av BTS-stasjoner :)
     
    Finnks liker dette
  14. Finnks

    Finnks Banushare

    Innlegg:
    239
    Likes mottatt:
    1,052
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk for gode svar og innspill alle dere tre, da er jeg glad og fornøyd :D
     
  15. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,824
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg var i den for noen uker siden (C), og det er et glassbur hvor en sitter litt på utstilling. Usikker på om det er noen gardiner. Men enig i at det hadde vært greit med en liten rapport derfra uansett :)
     
    watchaddicted liker dette
  16. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,421
    Likes mottatt:
    3,230
    Bonuspoeng:
    113
    Har 9 timer layover i Bangkok i dag fra kl 12.00 til 21.00. Noen som har et stalltips til hvor det er greit å tilbringe 5-6 timer i byen? Ser for meg rooftop med basseng, alkohol- og matservering hele dagen, men har skjønt at disse tingene raskt utelukker hverandre. Ikke noe behov for shopping eller sightseeing.

    Noen som skjønner tegninga og kan gi et kjapt råd?
     
    Last edited: 29. jan 2020
  17. ThanaCity

    ThanaCity Nytt Medlem

    Innlegg:
    23
    Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    13
    Hei Rscott,
    Du kan vurdere å ta en "short ride" taxi (egen stand ute nede ved taxi område) til Thana City område, Se på nett etter thanacitycountryclub com
    som ligger like sør BKK Int. flyplass, innkjøring til området er via "King Kaew" entrance er enklest fra flyplasen
    Der er det hotell, dining, masse sports club - fasiliteter. Grønt og rimelig fredelig (men: flyene er jo i luften), kan gå tur, Restauranter er åpen for alle. Walk inn muligheter?. Ring dem og spør "Give us a call" 0-2172-2300.
    Der er det også mulig å klaske golfballer (driving range) for de som elsker det (låne en kølle og kjøpe en skoeske
    med baller for 100Bath).
     
  18. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,421
    Likes mottatt:
    3,230
    Bonuspoeng:
    113
    Takker og bukker for innspill! Men nå er vi tilbake på flyplassen. Og tro meg - det ble en helt spesiell dag!

    Det begynte med godstemning hos FA. Hun sørget for at vi omtrent fikk tømt en flaske Piper-Heidsieck på 1,5 timers flight mellom SGN og BKK (nei, ikke mer Veuve Clicquot hos Thai nå), før hun laget en liste over steder å besøke på våre 9 timer.

    Det endte imidlertid med at hun selv tok oss med til et sted langt off the beaten track ettersom hun var ferdig på jobb, og hvor 14-17 alkoforbudet ikke gjaldt.

    En ganske ekstraordinær opplevelse. Helt magisk, faktisk!

    IMG_20200129_121324.jpg IMG_20200129_121326.jpg
    IMG_20200129_173951.jpg
    IMG_20200129_154247.jpg IMG_20200129_172634.jpg IMG_20200129_153617.jpg

    IMG_20200129_154740.jpg
     
    Last edited: 01. febr 2020
    Edvard, Eddie47, Upsaker and 13 others like this.
  19. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Utifra bildene så ser det ut som at dere koste dere mye! :D
     
    Rscott liker dette
  20. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Det stemmer ikke nødvendigvis, jeg brukte sas amex kredittkortet mitt sist romjul-nyttår uten problemer, men en distinksjon er at jeg ikke fikk registrert kortet i appen før jeg faktisk var der nede.
     
    Upsaker liker dette

Del denne siden