Transit i Bangkok: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av jtmath, 04. mai 2016.

  1. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Ingenting er bedre enn det, men da vi var der rett før jul måtte vi som nevnt legge inn thailandsk telefonnummer for å få brukt kredittkort, amex inkludert:)
     
  2. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,992
    Likes mottatt:
    10,931
    Bonuspoeng:
    183
    Slike improviserte hendelser er de beste med å være på ferie! :)
     
    Travellingalf liker dette
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Hadde samme erfaring, husker ikke om det var i Malaysia eller Thailand.
     
  4. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,439
    Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    113
    Samme her. Forsøkte uten hell å registrere kortet med VPN til Singapore, Vietnam og Thailand før avreise. Med turist-sim etter ankomst Vietnam gikk det som en drøm.
     
  5. wilhelm

    wilhelm Medlem

    Innlegg:
    90
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Grab i Thailand fungerte fint med norsk tlf nr, for å legge inn kredittkort for meg (feb 2020).
     
    puckno liker dette
  6. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Lagt inn mens du var i landet?
     
  7. wilhelm

    wilhelm Medlem

    Innlegg:
    90
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Jepp.

    w
     
  8. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    459
    Likes mottatt:
    839
    Bonuspoeng:
    93
    Hei! Jeg holder på å planlegge neste års ferie til Bali. Jeg ønsker å få til en lang mellomlanding i Bangkok, og jeg regner med at det er andre her inne som har gjort dette før.
    Jeg har lest at man må søke om Transit visum dersom man har en mellomlanding på over 12 timer. Og at dette koster ca. 200,- kr per person. Den er grei.
    Men så leste jeg at man også kan risikere og måtte betale noe ekstra flyplassavgifter siden man går ut av flyplassen. Hva er deres erfaringer med dette?
    Jeg lurer også om man må hente ut bagasjen om man forlater flyplassen? Er det andre ting jeg bør vite på forhånd?
    Hvor mange timers bør man ha der dersom man vil ha tid til litt sightseeing?

    På forhånd takk for hjelpen :)
     
  9. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Om det er CT du skal booke så er det 24timer som er regelen for stay over.
    Det er ingen gebyr for visum til Thailand. Vi som nordmenn får 30 dager stemplet i passet ved ankomst uten noe gebyr :)

    Du må ikke betale noe ekstra flyplass gebyr nei, det som skjer er at hvis stayover er på over 24timer så utløser det flyplass avgifter ifra Bangkok.

    Du kan hente ut bagasjen din i Bangkok, da er det viktig at du sier ifra på innsjekk i Oslo eller hvor det måtte være at den kun skal sjekkes inn til Bangkok:)

    Ang sightseeing så kommer det helt an på når du lander. Lander du kl 07 på morningen så holder det i massevis å reise videre i 21 tiden:)
     
    Nurse82 liker dette
  10. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har gjort dette på vei til Sydney uten problemer. Vi pakket en liten sekk som håndbagasje med ting vi behøvde og hentet ikke ut kofferten på flyplassen. Ved innsjekk i Oslo spesifiserte vi at den skulle sendes hele veien til SYD uavhengig av stopover i BKK.
     
    Nurse82 liker dette
  11. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    459
    Likes mottatt:
    839
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk for svar begge to. Har dere tilfeldigvis noen erfaringer med stopover i Singapore også? Er det samme opplegg eller er det noe jeg bør vite på forhånd? :)
     
  12. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Samme opplegg :) Visum koster ingenting og i forhold til innsjekket bagasje så sier du bare ifra der reisen starter hvor den skal sendes :)
     
    Nurse82 liker dette
  13. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Vil for øvrig anbefale stopover på slike reiser. Helt prima å plaske litt i et basseng, sove i en skikkelig seng og nyte livet noen timer før neste fly. Vi hadde 18 timer stopover og det var helt topp i Bangkok.
     
    Nurse82 and paramberg like this.
  14. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Anbefaler Singapore, masse å gjøre der:) Men dere skal være der lenger enn 24t? Stopover er jo >24t mens transit er <=24t
     
    Nurse82 liker dette
  15. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    459
    Likes mottatt:
    839
    Bonuspoeng:
    93
    Vi reiser med poeng og CT, så det blir transit under 24 timer :) Takk for anbefalinger. Vi har kun brukt poengene våre på USA reiser til nå, så det skal bli spennende og reise østover denne gang :)
     
    Shyneno liker dette
  16. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,642
    Likes mottatt:
    34,852
    Bonuspoeng:
    293
    Litt generalisert kan du si at Bangkok er billigere, men at flyplassen er lenger unna og byen mindre sentralisert. Mens Singapore er dyrere men det kan gå raskere å komme seg til sentrum og byen oppleves som mer kompakt i forhold til sightseeing og andre opplevelser. Begge steder er verdt det å ta en opp til 24 timers stopp i.
     
    Nurse82 liker dette
  17. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Er ikke det fra 21 TIL 07 det er mest å gjøre i Bangkok da? Hehe :)
     
    Nurse82, EndreD and drsyk like this.
  18. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Hehehehe ;) Kan si meg enig i det ;)
     
    Nurse82 and flying_all like this.
  19. ehawk

    ehawk Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Er relativt godt kjent i både Bangkok og Singapore. For < 24 timer hadde jeg anbefalt Singapore, hvis begge er nye steder for dere. Elsker BKK, men det er stort, ting tar tid og er en gedigen kulturell kjeftsmell. Det er rett å slett mye å håndtere på så kort tid.

    I Singapore, for å spare tid, hadde jeg sjekket in på et hotell rett ved flyplassen. deretter ta en kort taxitur in til byen straks morgenrushet har lagt seg. Det er korte avstander og veldig effektivt å ta seg rundt med t-bane og taxi.

    Men det spørs litt hva dere ønsker å oppleve? Dere opplever absolutt mer «asia» i BKK enn i Singapore.
     
    Nurse82 liker dette
  20. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    862
    Likes mottatt:
    2,989
    Bonuspoeng:
    93

    Hadde 19t der i fjor sommer. Vi var bare på F loungen hele tiden, men det var dagen etter noen bomber og rykter om noen farlige sykdommer i byen. + En mulig gravid kone.
    Ingen visum ingen ting, men vi hadde nok tatt en tur til byen hvis vi gjør det samme igjen..
     
    Nurse82 liker dette

Del denne siden