Trip report til Island med tekniske problemer med SK595 over nordsjøen

Tråd i 'Reisebrev' startet av SVG_flyer, 24. sept 2025.

1. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,908
    Bonuspoeng:
    113
    Hei folkens,

tenkte jeg ville skrive en liten trip report som fant sted for 2 uker siden.

20års eksistens skulle feires med bedriften og valget falt på Island. Planene var i boks og dagen før avreise sitter vi på jobben og spøker hva hvis turen blir kansellert i morgen. Tenk om noe går galt, nei da beroliger sjefen alt går til oppsatt tid.

Uansett, tur ble det.

Dagen etter, klokka er 04:00 og vi er på flyplassen. Alle mann er på plass utenom 2 stykk, begge med influensa blir hjemme. Jeg var heller ikke i form, men tok til meg noe smertestillende og satset på at dette går nok fint.

Klokka viser 05:45 og boarding complited. Kapteinen orienterer litt, vi er klare til avgang men København melder om torden og regn, vi må vente 30min før vi kan ta av. Jaja tenker vi, det går nok greit selv om vi har 1 time layover. Det tok ikke lang tid etter, og av gårde kom vi oss.

I København ble det noen pils før vi skulle ta av til Reykjavik, og god stemning ble det. Ut forbi ble en A320Neo lastet og alle sitte plasser skulle vise seg å være helt fulle. Klokka viste 08:00 og boarding startet.

Vi tok av på tiden og fløy direkte nordvest over. Litt over 1 time flytid mens jeg satt og så på netflix merket jeg ut vinduet om at flyet fløy litt uvanlig, normalt er motorene på en A320Neo meget stille og lyden varer konstant under hele fly turen, men noe skurret bare. Det var en god del skyer opp i høyden så det føltes bare som om vi fløy sikk sakk i mellom, men igjen en rar følelse. Aldri opplevd noe slikt. I noen momenter føltes det som om flyet fløy meget sakte eller nesten stod stille i forhold til skyene. Noen minutter senere tar vi en stor 180 til venstre og da ble det mer sikkert om at noe ikke stemte. Kollegaen ved siden ser på meg og sier, hva skjer? jeg bare ikke noe spesielt enn at vi er nok på vei tilbake til Danmark. Han bare hæ? hvorfor skulle vi det? jeg bare: noe stemmer ikke med flyet vi har snudd tilbake. Nei da, svarer han tilbake, sikkert bare noe du tror. Han snur seg tilbake, de fleste sover men HR-sjefen er våken. Hun bare: snart er vi på Island nå blir det fest. Han bare, tror ikke det. Hun bare what? hva mener du? kollegaen bare: ser ut som noe er galt med flyet. Hun som alltid lager lyd ble helt rolig og sa ikke et ord plutselig. Det går 2-3 minutter, og kapteinen gir lyd fra seg på dansk:

Mine damer og hærrer, Kapteinen hær. Æ vil informere om at vi har noen tekniske problemer her framme i cockpiten og vi er desvære på vei til København. Vi opplever en merkelig lyd her framme som gjør at vi begge pilotene fikk vondt i hodet og noe vi aldri har opplevd tidligere. Derfor må vi returnere til København og se hva som er problemet. Vi som satt lengre bak i flyet merket ikke noe uvanlig sånn sett men det ble muse stille i flyet og ingen sa et ord før vi landet tilbake i københavn.

Etter litt over 2 timer i luften landet vi, en 737-800 fra Jettime kom til gaten litt senere og vi tok av på nytt rundt 13:00. Man merket fort at kabinen i en A320Neo er nyere og bredere med bedre komfort. Rett rundt 16:00 landet vi og det første man hører fra HR-sjef er: aldri mer Island, brukte 10timer for å komme oss hit :). Kunne sikkert vært på Bahamas eller Dubai på denne tiden.

Uansett, vi hadde en fin tur på Island. Vi besøkte Blue Lagon, Sky Lagon, rafting hele dagen og mye kjekke besøk på ulike plasser i byen. Hjem turen via Oslo gikk smerte fritt og vi kom oss hjem på tiden.

Tenkte å spør dere forumister om dere har noen tanker om hva denne lyden kunne ha vært som skapte disse problemene?

Earl, DJasko, OyvindN and 6 others like this.
  2. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,908
    Bonuspoeng:
    113
  3. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,908
    Bonuspoeng:
    113