Trukket for mange poeng etter endring til biz i Europa

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Rolivar, 29. des 2025 kl 15:11.

1. Rolivar

Rolivar Nytt Medlem

Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Har nå snakket med 8 forskjellige agenter over et par dager, uten at noen klarer å gi et godt svar. Har også forsøkt å søke etter tilsvarende case på forumet, uten hell.

Fakta er:

Jeg har SAS MC EB Fly premium 3. (biz-bonus til eco-pris i europa)

Billetter kjøpt: OSL-FNC (Madeira) avreise 29/11, retur 6/12. 2 voksne i bonus economy. (Bestillingsklasse X). Trukket 60 000 poeng.

Oppdaget ledige billetter i business til utreisen og endret dette selv på sas.no den 27/11. Kostnad var 2x8kr ekstra i tax og 2x gebyr ombooking. Ingen poengtrekk. I transaksjonsoversikten eurobonus 27/11 står det:

Scandinavian Airlines System 60 000 bonuspoeng
    Oslo - Madeira - Funchal −60 000 bonuspoeng

To billetter i business til returen ble tilgjengelig 4/12. Da denne var ikke mulig å endre på nett, ringer jeg inn. (sjekket først om det var mulig å booke de i en ny bestilling, noe det var). Agent bruker lang tid på få finne reisen og på å endre/oppgradere, fikk det først ikke til, måtte spørre noen andre, osv. Sa til slutt noe om at han måtte kansellere hele reisen og legge inn på nytt(noe i den duren?) Men til slutt bekreftet han at booking/endring var gjennomført. 20 minutter senere ringte han tilbake, da han hadde glemte å ta telefongebyret på 2x kr 250.

I transaksjonsoversikten står det 4/12:

Oslo - Madeira - Funchal −60 000 bonuspoeng
    Scandinavian Airlines System 160 000 bonuspoeng
    Oslo - Madeira - Funchal −160 000 bonuspoeng

Disse trekkene samsvarer med hva kundeservice opplyste om kansellering. Men kan ikke huske at det ble opplyst jeg skulle bli trukket nye ekstra 60 000.

Enten sier kundeservice at de ikke vet hvorfor det er trukket slik, eller så sier de bare at det er korrekt trukket. Når jeg så spør hvorfor det ikke er trukket poeng for å endre til business på utreise, men at det er trukket poeng for dette på retur, blir det stort sett mumlende usikkerhet til svar.

I mitt hode skal jeg ikke bli trukket de 60 000 for endring på retur. Er det bare å fortsette rouletten, eller finnes det andre løsninger? Sende inn krav? Jeg tar forbehold om at jeg kan ta feil. Alle råd tas imot med takk.

2. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,772
    Bonuspoeng:
    113
    Det som er tilfellet er vel at du ikke har fått refusjon for den opprinnelige reisen som er kansellert?

Hvis det er samme PNR er tilfellet at du har blitt trukket dobbelt for en reise.

Tror jeg ville ringt inn og fokusert på en av disse tingene, ikke så mye på endringene osv som bare gjør det mer forvirrende. Det kan du eventuelt nevne senere hvis de begynner å undersøke hvorfor du er trukket dobbelt.

Min erfaring er at "framing" er viktig for å få hjelp med denne type ting.

3. Rolivar

Rolivar Nytt Medlem

Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Aha, takk for oppklaring :) Det er ikke samme pnr. Og ja, alle endringer og fakta gjør det forvirrende, så takk for tips om innsnevring også.

Det gjorde susen, ble ordnet på første forsøk i dag (ble dog et par strafferunder med forklaring om fly premium, osv.). Men 60 000 poeng tilbakeført pga at det ikke var refundert fra opprinnelig reise.

Da har jeg lært et par ting selv i dag også :) nok en gang takk!

eventyrer liker dette

Del denne siden