Turkish Airlines : Guide til kompensasjon ved irrops

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av bunit, 28. juli 2023.

  1. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,103
    Likes mottatt:
    9,176
    Bonuspoeng:
    183
    Minner litt om Khashoggi som bare skal innom IST.....
     
    Spielhaug liker dette
  2. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,099
    Likes mottatt:
    7,308
    Bonuspoeng:
    183
    Det er en svært god oppskrift her, som strengt tatt gir god timebetaling, men litt skomakerens barn sine sko, så lurer på om noen har erfaring med Airhelp (eller lignende) overfor Turkish?
     
  3. bunit

    bunit Medlem

    Innlegg:
    119
    Likes mottatt:
    787
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk beskjed fra Airhelp og et par andre tilsvrende at de ikke kunne kjøre saker mot Turkish utenom EU261 claims. Vet ikke om det gjelder alle tilfeller eller kun mitt spesifikke.
     
    Flymunda liker dette
  4. Bonusolsen

    Bonusolsen Medlem

    Innlegg:
    178
    Likes mottatt:
    653
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er veldig gode nyheter! Tusen takk for deling!

    Dette gir et lite håp om at kontoen fylles opp med 2400 euro i løpet av relativt kort tid!

    Edit: Som trådstarter så detaljert beskrev, ble jeg oppringt av en kunderådgiver hos Turkish Airlines som ville at jeg skulle bekrefte at jeg hadde sendt inn krav. Hele telefonsamtalen varte 26 sekunder.
     
    Last edited: 12. sept 2023
  5. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,099
    Likes mottatt:
    7,308
    Bonuspoeng:
    183
    For å svare meg selv, jeg forsøkte Airhelp, og fikk i dag e-post om at Turkish har akseptert å gi erstatning hvor jeg fløy OSL-IST-CUN og flighten IST(-MEX)-CUN ble en god del timer forsinket. Jeg fikk oppdatering underveis fra Airhelp for et par uker siden om at de hadde sendt prosessvarsel via lokale advokater i Tyrkia. Så Tyrkia er ikke omfattet av EU261, men Airhelp funker også for å få ut penger av dem etter de tyrkiske reglene. De tar normalt 35 %. Fordi de måtte sende prosessvarsel tar de ytterligere 15%. Hadde ikke lest den lille skriften, men 300 euro (halvparten av 600 euro), for noe jeg ikke hadde giddet å forfølge selv eller brukt så mye tid på at timebetalingen ikke hadde lønnet seg setter jeg stor pris på.
     
    eventyrer, RoadKing and milehigh like this.
  6. Bonusolsen

    Bonusolsen Medlem

    Innlegg:
    178
    Likes mottatt:
    653
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg prøvde denne oppskriften og fikk faktisk et avslag begrunnet med at billettene var utstedt av SAS. Noe som bare var delvis sant, siden to av billettene ble kjøpt direkte fra Turkish. Men det skulle uansett ikke hatt noe å si siden det er aldri er issuing airline som skal betale erstatning.

    Merker jeg er oppgitt og velger å legge den ballen til 28 000 kr død.
     
  7. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,099
    Likes mottatt:
    7,308
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ikke for sent å forsøke eksempelvis Airhelp, ref posten over, selv om du selv har forsøkt først.
     
  8. Imtiaz

    Imtiaz Medlem

    Innlegg:
    98
    Likes mottatt:
    168
    Bonuspoeng:
    33

    Fikk nettopp erstatning gjennom fra Turkish gjennom Airhelp.Fra kravet ble sendt til pengene kom på inn på konto tok ca 3 uker.Ryddig prosess hele veien.
    Flyet vårt var forsinket ut fra IST med 3.5t til DXB.
    4 billetter som var booket gjennom Sas ved bruk av 2 CT.
    Airhelp tok 35 prosent av utbetalingen.

    Så kjør gjennom Airhelp. Regner med at de legger 600 euro pr pers som erstatning minus airhelp sitt gebyr.
     
  9. antirealiti

    antirealiti Medlem

    Innlegg:
    143
    Likes mottatt:
    285
    Bonuspoeng:
    63
    Vi ble i dag forsinket i Istanbul såpass lenge at vi kommer ikke frem til Oslo før 8t40m senere enn original timeplan. Vi ble også nedgradert til Eco på siste leg fra FRA til OSL. Hva bør jeg gjøre?
     
  10. antirealiti

    antirealiti Medlem

    Innlegg:
    143
    Likes mottatt:
    285
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg følger OP-posten her, men de ber om "check-in time" og "Ticket price"
    Hva er billettpris på poengbilletter? Og når sjekker man inn på et leg som skjer 15 timer etter første leg starter?
     
  11. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,099
    Likes mottatt:
    7,308
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk også penger på konto i dag fra Airhelp etter Turkish-forsinkelse, som er beskrevet ovenfor her i tråden.
     
    eventyrer liker dette
  12. antirealiti

    antirealiti Medlem

    Innlegg:
    143
    Likes mottatt:
    285
    Bonuspoeng:
    63
    Ettter lang ventetid hos AirHelp, som var helt sikre på at jeg skulle på kompensasjon, kom dette i dag:

    Hi <navn>,

    After carefully checking your data, our team realised that it's not going to be possible for us to claim compensation for your Turkish Airlines flight to Oslo. We’re really sorry it’s turned out this way.

    Here's what happened:
    It’s unlikely your claim will be successful
    Even with air passenger rights established by law it can be difficult to enforce them in some countries or courts.

    The law dictates that the claim must be argued in a specific jurisdiction. And unfortunately our previous experience with this airline and jurisdiction suggests passengers are unlikely to get compensation, even when they’re legally owed it. We’re fighting to change the situation, but for now, we can’t take your case.
    Trist, var gira på noen hundre euro etter 9 timers forsinkelse. pga Turkish :(
     
  13. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,798
    Likes mottatt:
    8,186
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hadde en case hvor IST-HAN på billett GOT-FRA-IST-HAN ble over 4 timer forsinket.
    totalt 4 pax

    Meldte først saken til Turkish som innrømmet at forsinkelsen skyldtes operasjonelle årsaker, men ville ikke gi meg 600 EUR x4, men bare 30 000 bonus miles.
    Avslo selvsagt dette tilbudet.

    Ettersom reisen startet i EU så antar jeg at både EU261 og SHY burde gjelde.
    Pga det er rapportert kort behandlingstid i SHY, så forsøkte jeg meg der først.

    Men fikk til min overraskelse avslag med svar
    "According to Regulation into force of TDGCA, in case of delay, passengers do not have the right to compensation by the operating air carrier but only right to care. Yours sincerely,"


    Ved å sjekke SHY passenger rights https://web.shgm.gov.tr/doc4/shy-passenger.pdf så ser det ut som dette er riktig.
    Artikkel 7 som omhandler forsinkelser har ingen henvisning til artikkel 8 som gjelder kompensasjon.

    I reddit tråden det henvises til er det også flere som rapporterer at de ikke får kompensasjon for rene forsinkelser, du må ha blitt ombooket på en måte.
    Skjermbilde 2024-07-18 082415.png



    Jeg vet ikke om de nylig har endret regler?, men SHY er ikke akkurat en copy/paste av EU261.

    Har nå sendt saken til den svenske versjonen av transportklagenemda og satser på positivt svar her.
    Evt får jeg prøve airhelp eller noe lignende som siste instans.
     
    puckno, Rapolo and milehigh like this.
  14. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    897
    Likes mottatt:
    3,270
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg mener å ha sett en sak i Transportklagenemden som sier at EU261 skal gjelde så lenge reisen (den totale reisen) startet i EU, uavhengig av hvilken del av reisen (flystrekning) som førte til forsinkelsen.

    I dette tilfellet høres det ut som EU261 skal gjelde. Om det er svensk (reisens startpunkt) eller tyrkisk (forsinkelsens opprinnelse) klageinstans som gjelder er jeg usikker på.
     
    milehigh liker dette
  15. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,798
    Likes mottatt:
    8,186
    Bonuspoeng:
    183
    Må nok taes i Sverige, ettersom Tyrkiske flymyndigheter ikke håndhever EU261.
     
    Rapolo liker dette
  16. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,103
    Likes mottatt:
    9,176
    Bonuspoeng:
    183
    Har lest det samme.
     
  17. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,798
    Likes mottatt:
    8,186
    Bonuspoeng:
    183
    Ja dette er også avgjort i rettsvesenet - f.eks C-537/17



    Article 3(1)(a) of Regulation (EC) No 261/2004 of the European Parliament and of the Council of 11 February 2004 establishing common rules on compensation and assistance to passengers in the event of denied boarding and of cancellation or long delay of flights, and repealing Regulation (EEC) No 295/91, must be interpreted as meaning that the regulation applies to a passenger transport effected under a single booking and comprising, between its departure from an airport situated in the territory of a Member State and its arrival at an airport situated in the territory of a third State, a scheduled stopover outside the European Union with a change of aircraft.
     
    Last edited: 19. juli 2024
    Flymunda and milehigh like this.
  18. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,798
    Likes mottatt:
    8,186
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut som det løser seg ganske greit dette.
    Opprettet sak i svenske transportklagenemda og svarte TK kundeservice at jeg hadde opprettet sak og oppga saksnummer.

    To døgn etterpå har jeg fått Refund sjekker på 3x600 EUR som jeg må få utbetalt av det norske salgskontoret. Prøver meg på en mail slik @bunit meldte om.

    Fruen som har annet etternavn må sende inn en egen henvendelse for å få utbetalt sine 600EUR, evt så må jeg ha fullmakt fra henne.
     
    Rapolo, haifinn and puckno like this.

Del denne siden