Jeg hadde en case hvor IST-HAN på billett GOT-FRA-IST-HAN ble over 4 timer forsinket.
totalt 4 pax
Meldte først saken til Turkish som innrømmet at forsinkelsen skyldtes operasjonelle årsaker, men ville ikke gi meg 600 EUR x4, men bare 30 000 bonus miles.
Avslo selvsagt dette tilbudet.
Ettersom reisen startet i EU så antar jeg at både EU261 og SHY burde gjelde.
Pga det er rapportert kort behandlingstid i SHY, så forsøkte jeg meg der først.
Men fikk til min overraskelse avslag med svar
"According to Regulation into force of TDGCA, in case of delay, passengers do not have the right to compensation by the operating air carrier but only right to care. Yours sincerely,"
Ved å sjekke SHY passenger rights
https://web.shgm.gov.tr/doc4/shy-passenger.pdf så ser det ut som dette er riktig.
Artikkel 7 som omhandler forsinkelser har ingen henvisning til artikkel 8 som gjelder kompensasjon.
I reddit tråden det henvises til er det også flere som rapporterer at de ikke får kompensasjon for rene forsinkelser, du må ha blitt ombooket på en måte.
View attachment 141783
Jeg vet ikke om de nylig har endret regler?, men SHY er ikke akkurat en copy/paste av EU261.
Har nå sendt saken til den svenske versjonen av transportklagenemda og satser på positivt svar her.
Evt får jeg prøve airhelp eller noe lignende som siste instans.
Vis alt...