ULTIMATE AFRICA - 13 land på 38 dager

Tråd i 'Reisebrev' startet av flying_all, 29. nov 2017.

  1. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    God tur :)

    Og husk at detaljerte og lange reisebrev kan skrives uten nettilgang.
     
    flying_all liker dette
  2. LNAND

    LNAND Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    Noen erfaringer fra Uganda.

    Allerede gått ti år siden jeg var der, men vi hadde et fantastisk opphold der. Stort sett følte vi oss veldig trygge, og de fleste var veldig hyggelige.

    Ting jeg likte:
    Rafting på Nilen med start i Jinja, en time øst for Kampala. De har bygget ny demning siden den gang, så vet ikke hvordan det kan ha påvirket. Flere grade fem Rapids.

    Safari i Queen Elisabeth National Park. Fantastisk fint og vi bodde på noen eco-lodges på Nilens bredder. Kan sjekke navn om du er interessert.

    Murchison Falls national park og båttur på Lake Albert var også en fin opplevelse.

    Spis indisk på Khana Khazana i Kampala. Fantastisk god mat.
    https://www.tripadvisor.com/Restaur...hazana_restaurant-Kampala_Central_Region.html
     
  3. Thor-Erling

    Thor-Erling Medlem

    Innlegg:
    179
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Kan være enig i alt over. Var der i 2017 og skal tilbake nå i februar. Spesielt rafting på Nilen fra Jinja var tøft. Også mulig å ha en fleredagers raftingtur.

    Også bør helt klart gorillaene besøkes (dyrt men helt klart verdt det, selv om det kan være vanskelig å få permit). Har sett de i Rwanda og skal besøke de nå i Uganda i februar. I tillegg til Rhino Sanctuary som også er en super opplevelse.

    Kos dere masse. Ser frem til reisebrev :):cool:
     
  4. mofser8

    mofser8 Medlem

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg syntes Lalibela i Etiopia var en bra opplevelse. Fint å få med seg hvis du er nord i landet.
     
    flying_all liker dette
  5. LNAND

    LNAND Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    Det hørtes ut some en bra tur. Lag reisebrev da. Vil gjerne tilbake til Uganda en gang.
     
    flying_all liker dette
  6. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Nærmer seg slutten av turen og begynnelsen av reisebrevet. Passerer 5 uker på reis i morgen og Internett har ikke akkurat vært den sterkeste siden til Afrika på denne turen. De fleste dager har vært uten Internett i det hele tatt og der det er internett er det knapt nok raskt nok hastighet for å få lest nyhetene.

    Gle dere til 38 innlegg / 38 dagers rundreise i Afrika :)
     
    DrFrisk, SASking, Alfred and 23 others like this.
  7. TigerTravel

    TigerTravel Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    1,209
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig artig!! Takk som ønsker dele, ser frem til det!
     
    flying_all liker dette
  8. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    @flying_all Nå får du se og komme deg hjem å skrive et utfyllende reisebrev! :D
     
    flying_all liker dette
  9. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    DAG 1. (5. januar 2018)

    Turen startet i Ålesund med følgende fly:
    SK1321, 14:20-15:15, 6A,6B , SAS 737-700

    Landet på Gardermoen og hadde på forhånd bestilt 550 USD i 1 dollar sedler og 5 dollar sedler av DNB. Dette skulle brukes til tips til sjåfører, buss, taxi, hotell, bærere i løpet av turen. Så slipper man å ta ut penger i minibank hele tiden.

    Videre med Ethiopian Airlines:
    ET715, 18:45-7:50 +1, 4J, 4L, Ethiopian Airlines 777-200LR JET

    [​IMG]

    Selve turen ble bestilt i november 2017. Og i romjulen begynte vi å dobbelsjekke om vi måtte sende inn pass til ambassader for å få visum. Av de 13 landene vi skulle innom så var det mulig å få visum på alle grensene/flyplassene med unntak av Mosambik. Her har de nylig stoppet med å levere ut visum i Maputo på flyplassen så jeg kastet oss rundt og flydde jeg til Oslo, møtte VisumConsulting på Oslo S, de sendte passet til Mosambik sin ambasade 2 jan og allerede 4 jan var det klart. Vi hentet dermed passet på Gardermoen 5 januar før vi skulle boarde. Bra jobba av VisumConsulting!! ;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vel ombord. Det ble servert drikke i Oslo før flyet skulle til Stockholm Arlanda og plukke opp litt svensker før vi snur snuten mot Afrika og første stopp, Addis Ababa.

    [​IMG]

    Etter at svenskene var kommet ombord ble det servert litt snacks og mer drikke. En forrett, middag og til slutt dessert. God mat og bra smaker. Klager ikke!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    12 ledige seter i Business Class denne natten. Så det var veldig rolig i fremste avdeling.

    Oppsumering (pluss og minus):

    + Bra Business Class produkt,
    + Fin service,
    + Mange ledige seter,
    + God benplass,
    + Slapp å gå ut av flyet når vi mellomlandet på ARN,

    - Gammelt fly 777-200,
    - Gammel Business Class 2-3-2 conf, (787 med 2-2-2 conf flyr også denne strekken),
    - Veldig åpent uten noe veldig privatliv der man sitter,
    - Alle boardet samtidig, ingen ekstra følelse av *A Gold eller Business Class,
    - Forsinket ut fra både OSL og ARN,

    Oppsummering er min mening. Den er ingen fasit og kan variere fra person til person, smak, forventninger og hvordan opplevelsen ble på det gitte tidspunkt.

    Ekstra informasjon:

    Jeg begynte å sjekke flybillettpriser i november.
    Ethiopian Airlines skulle ha 11.000 NOK for:
    OSL-ADD-MPM,
    KGL-ADD-SEZ,
    SEZ-ADD-OSL.

    Dersom jeg valgte Business Class på første leg:
    OSL-ADD-MPM, landet vi på totalt 15.490 NOK pp.

    Det var store problemer med å få betale med Mastercard på Ethiopian Airlines sine hjemmesider og måtte ringe inn for å fullføre betaling. Mye styr. Satt lenge i kø og når jeg først kom igjennom var det kontoret i Addis Ababa som svarte meg på Etiopisk og de var lite samarbeidsvillige.

    Jeg prøvde å endre billetten slik at jeg skulle få en sammenhengende billett helt fra Ålesund (gikk ikke å legge inn selv på nettsiden). Men dette ga jeg opp da jeg måtte vente slik de kunne kalkulere ny pris og plutselig datt linjen ut gang på gang. Endte med at jeg måtte booke alt på nytt, og når det igjen skulle betales så måtte jeg ringe inn. Tok vel ca 2 timer fra jeg startet å fylle ut passasjerinformasjon til alt var betalt.

    Q:
    Noen som har vært i Mosambik de siste 3 mnd og kan bekrefte om det er mulig å skaffe visum ved ankomst Maputo flyplass?
     
    Last edited: 25. febr 2018
    DrFrisk, SASking, Alfred and 25 others like this.
  10. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    DAG 2. (Lørdag 6. januar 2018)


    Ankomst Addis Ababa, Ethiopia 7:23. Må si at flyplassen er ikke noe særlig, de offentlige doene er jo slik man har på festivaler, eeeh, vi gikk veldig raskt til Cloud9 Business loungen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ikke den mest imponerende maten i denne loungen og drikkeutvalget var heller ikke på topp. Vi hadde et par timer her før det var avgårde til Mosambik.

    Ethiopian Airlines:
    ET819, 8:55-13:10, 4J, 4L Cloud9 Business, Ethiopian Airlines 737-800

    [​IMG]

    Landet i Maputo og kom oss fint igjennom immigrasjon, bagasjen kom frem og vår mann fra hotell Radisson sto klar for å hente oss. Jeg opplevde Maputo flyplass som liten og veldig rolig. Ingen som maser og skriker om folk trenger taxi, men de som vil bære bagasjen din finnes det mange av. Vi ble litt usikre om det var 1 eller 2 personer som hentet oss da plutselig den ene av dem tok bagasjen vår og ville hjelpe. Han hørte ikke til hotellet og var veldig ivrig på tips. Han fikk 1 dollar for forsøket.

    Det tok 30 minutter til hotellet og området vi kjørte igjennom på veien dit var middels fattig, ingen turister å se, bare mange marked og selgere. Vår sjåfør pekte ut områder som var trygt å ferdes i og områder man ikke burde ferdes i hverken på dagtid eller på kvelden.

    [​IMG]

    Hotell: Radisson Blu Maputo. Vi hadde ikke planlagt noe i Maputo og hadde kun 1 natt her. Hotellet var veldig behjelpelig med å ringe og ordne med sjåføre/guide til oss.

    Han kjørte rundt, viste oss det som var verdt å se, pekte og fortalte om alt vi lurte på og ikke lurte på til en fin pris.

    Drone er ikke hverdagskost i Maputo. hvertfall ikke i dette området av byen. Det flokket seg ganske raskt med lokale da jeg tok frem dronen og begynte å fly rundt i byen.

    [​IMG]

    Vi var ikke lenge nok i Maputo / Mosambik til å gi en utfyllende mening. Men vi kan si at vi synes det var et hyggelig sted, det var fint vær/klima og ingen turister å se.

    Oppsumering (pluss og minus):

    + Ethiopian Airlines anbefales varmt,
    + Fin flyplass,
    + Sjåfør fra Radisson Hotellet sto klar for å hente oss,
    + Radisson Maputo anbefales,
    + Veldig god mat i restauranten på hotellet,
    + Veldig hyggelig guide vi hadde i Maputo,
    + Lovlig å fly med drone,

    - Ikke noe spesielt å se (landemerker/bygninger),

    Ekstra informasjon:
    Vi hadde kun 1 natt i Maputo pga vi skulle videre til Swaziland.

    Oppsummering er min mening. Den er ingen fasit og kan variere fra person til person, smak, forventninger og hvordan opplevelsen ble på det gitte tidspunkt.
     
    DrFrisk, SASking, Alfred and 31 others like this.
  11. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Bump
     
    flying_all and Gullars like this.
  12. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Venter i spenning.
     
    flying_all liker dette
  13. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Pga mye jobb og så og si reising i et strekk siden da jeg var i Afrika... så har denne tråden blitt lagt på is til ubestemt tid dessverre.

    Reiser til Mexico i morgen og skal innom alle 8 landene i mellom-amerika de neste ukene.

    Beklager at dere må vente godtfolk :)
     
    DrFrisk, SASking, Alfred and 2 others like this.
  14. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Noen spesiell mission om alle land?
     
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Da har vi 2 reisebrev i vente:cool:
     
  16. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Det er en avtale :) LH F er stikkordet på den kommende reisen
     
    DrFrisk, SASking and Alfred like this.
  17. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Ferie. Vipper snart over 100 land totalt :)
     
    DrFrisk, SASking, Alfred and 2 others like this.
  18. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Kjenner pusten i nakken:cool::D
     
    jgroneng and flying_all like this.
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    flying_all liker dette
  20. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Er vel på tide å fortsette på denne! Noen som har tips om hvordan jeg kan legge opp bildene på samme måte som jeg har gjort tidligere (på den raske måten og uten at det forsvinner etterhvert).

    Forrige reisebrev ble "svart" og bildene forsvant etterhvert. Har brukt å laste de opp en og en på en sann "picture uploud" side også fått en link. Men er veldig tungvindt. :)
     

Del denne siden