ULTIMATE AFRICA - 13 land på 38 dager

Tråd i 'Reisebrev' startet av flying_all, 29. nov 2017.

  1. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    På telefonen brukar eg Adobe Lightroom for å redusere bildestørrelse og fjerne metadata. Så er det berre å laste opp som fil og legge ved innlegget. Det funkar fint for meg.
     
    snus_mumrikken and flying_all like this.
  2. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Litt offtopic:
    Bruker selv Lightroom, sammen med iPhone.
    Tar RAW-bilder, og får da justert eksponering manuelt (og shadow/highlight).
    Superduper app/kombo.
     
    flying_all liker dette
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kjøpte meg en nettside for noen år siden som jeg bruker til slikt.
    Koster nesten ingenting.

    Så har jeg en liten plugin I Windows som heter image resizer, venstreklik på alle bildene, resize og vips.
    Alle er ok størrelse, så er det bare å laste de opp og publisere reisebrev :)
     
    flying_all, RoadKing and holmen like this.
  4. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    DAG 3. (Søndag 7. januar 2018)

    Etter at vi hadde hatt 1 natt på Radisson Blu Maputo sto vi opp grytidlig. Utenfor hotellet sto en venn av meg (lokal Swazi) som hadde kjørt helt fra Mbabane i Swaziland til Maputo for å hente oss.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vi setter av gårde mot Swaziland som var neste destinasjon. Ankommer grensen ved Goba. hadde skikkelig vont i magen og toalettene der var uten toalettpapir, ingen lås, og lite hyggelig. Velkommen til Afrika.

    [​IMG]

    Vår venn var med oss inn for å hjelpe oss med immigrasjonen, den gikk fint. Ingen spørsmål om hvor vi skulle overnatte eller hvor vi skulle reise. Stempel i passet og bånn gass inn i Swaziland. Vakker natur her og følelsen av veldig få turister. Vi passerer flere landsbyer og jeg føler dette er veldig spennende. Er fascinert av destinasjoner hvor det ikke er turister!

    [​IMG]

    Etter noen timer i bilen var det fint å strekke på bena og ta en frokost/lunsj. Vi stoppet på Magadzavane Lodge. Dette var en lodge med bungalower, fint basseng og hyggelig personale. Vi skulle ikke overnatte her, men vår venn kjente de som jobbet her så vi tok mat og flydde litt drone:

    [​IMG]

    [​IMG]


    Når vi hadde ankommet Manzini fikk vi se litt på dans og besøke noen tradisjonelle hus. Etterfølgt av en helt OK middag.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Etter at vi hadde slukt i oss maten var det mot markedene og utforske dem, og selvsagt fly litt drone rundt i Manzini. Ingen problem det. bare litt nysgjerrige afrikanere her også. Turister var fortsatt ikke å se her.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Det hadde blitt seint på dagen og vi skulle videre. Vår venn kjørte oss til flyplassen, King Mswati III intl airport, oppkalt etter kongen i Swaziland.

    [​IMG]

    Det er kun 2 flyplasser i hele landet (en ligger i Manzini som er militæret sin) og King Mswati III er den største med internasjonale fly til: "trommevirvel": 4 daglige avganger på det meste. Alle med Embraer ERJ-135 til JNB.

    [​IMG]

    Flyplassen åpnet i 2014 og må være en av de peneste og renslige jeg har vært på i hele AFRIKA!!! anbefales. SAA er også fint å fly med.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Oppsumering:
    Swaziland er et fredelig, trygt og fint land. Det er ikke så mye "spesielt" å gjøre og se utover å besøke lokale familier, se på tradisjonell dans eller gå turer i naturen. Finnes et ok shopping senter i Manzini som er nær norsk standard. litt marked her og der.


    Pris: 9100 NOK
    South Africa Airways - multi city.
    Billettene ble booket 04.12.17.

    SHO til JNB
    JNB til MSU
    MSU til JNB til CPT

    SHO (King Mswati III airport)
    JNB Johannesburg)
    MSU (Maseru airport Lesotho)
    CPT (Cape Town)

    Neste stopp: Lesotho!
     
    Last edited: 20. nov 2018
    DrFrisk, SASking, Alfred and 19 others like this.
  5. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Swaziland har byttet navn til eSwatini nå
     
    milehigh liker dette
  6. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Er fullt klar over det, men på tidspunktet jeg var der het det Swaziland og google maps opererer fortsatt med Swaziland på sine kart :D:D:eek:
     
  7. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    DAG 4 (Mandag 8. januar 2018)

    Vi hadde 1 natt på InterContinental Johannesburg O.R. Tambo Airport 2000 kr. Det lå greit til rett utenfor ankomsthallen. Det var viktig for oss å komme raskt på hotellet siden vi skulle videre tidlig neste morgen.

    LESOTHO!!!

    Vi våknet opp i JNB tok en nydelig frokost på hotellet og gikk 50m så var vi på flyplassen. Sikkerhetskontrollen og immigrasjonen gikk raskt. Men ikke raskt nok for enkelte. Jeg følgte med på 2 eldre damer som måket seg fremover i security, "sorry we have boarding now", "please move" etc. Når de kom bak meg og ville fordi ropte de "WE HAVE BOARDING, PLEASE LET US PASS". Jeg snudde meg og sa rolig: "Det er det flere som har, så vi må alle vente på vår tur". Damene ble stille og sikkert flaue.

    Når vi hadde passert secutiry og immigrasjonen følgte jeg med på disse damene. De hadde så visst ikke dårlig tid. For 1 time senere møtte jeg de igjen ved en gate lengre borte :p

    [​IMG]

    Buss gate på JNB. Og her er flyet som tok oss til Maseru Moshoeshoe Airport i Lesotho.

    Jeg hadde på forhånd booket sjåfør som sto klar og hentet oss på flyplassen i Maseru når vi landet. Ekstra sjekk av ALL baggasje før man fikk gå ut av flyplassen. Man må også vise gulfeber sertifikat før man fikk komme inn.

    Så var vi her: HVOR SKAL JEG BEGYNNE? Naturen her er helt magisk. Hadde ikke store forventningene til Lesotho men WOW. Det er fint her. Vi sørget for å komme oss raskt ut av Maseru og utforske landet, mildt sagt. For det er kun 1 by i Lesotho, nemlig Maseru.

    [​IMG]

    Vi setter kursen mot Semonkong. En liten landsby midt i landet ca.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Etterhvert som vi begynner å komme oss ut av "bykjernen" ser man bønder og dyr over alt. Kue og sauer. Sitter i baksetet på bilen og bare nyter synet.

    [​IMG]

    Uansett hvor jeg vender blikket ser jeg glade mennesker og barn som smiler og vinker til oss. Igjen, jeg har kommet til et sted hvor man ikke ser turister. Her er det bare lokale beboere så langt man kan se langs hele veien nedover mot Semkonkong.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tenk hvor enkle kår det er her. Fleste husene er uten strøm og vann.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Når vi er ca halvvegs får vi øye på en selger langs vegen som selger små hus, gjestander, bilder laget av "grus" og småstein. Veldig stilig.

    [​IMG]

    Og det gikk ikke mer enn 1 minutt etter vi hadde stoppet før hele familien som bodde på oppsiden av vegen kom ned for å "tigge".

    [​IMG]

    Vi passer på å ikke gi penger direkte til folk som tigger for da kan de raskt bli vant med og alltid få noe når folk stopper opp. Da er det bedre å heller kjøpe noe av det han fyren hadde laget og gi litt mer enn han ønsker. For det viste seg at det var far i familien som kom for å tigge, som hadde laget disse steinhusene som de solgte. Vi kjøpte 3 hus :)

    [​IMG]

    Plutselig var vi fremme i Semonkong. Her har de flyplass. Men fikk inntrykk av at den ikke er i bruk.

    [​IMG]

    Vi kjører nedover landsbyen og ser oss om kring ut bilvinduet, vi visste ikke hva vi hadde i vente og hvor vi skulle overnatte. Jeg hadde sagt at vår sjåfør kunne bestemme et fint sted. Det var ingen hoteller å se noen sted og mange av husene var i bølgeblikk og planker av den enkle sort.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Last edited: 02. nov 2018
    DrFrisk, SASking, Alfred and 19 others like this.
  8. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig spente nærmer vi oss et bedre område som ligger nede i en type "dal" bakom landsbyen. Semonkong Lodge heter det.

    [​IMG]

    Fint sted, bra standard til å være Lesotho og det beste stedet å overnatte i Semonkong området.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gikk oss en tur rundt i Semonkong og kikket oss omkring. Kanskje vi skal teste litt fast food?

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dette bildet er sterkt. Se den lille gutten som har en plastpose til skolesekk :(

    [​IMG]

    Senere på dagen tok vi turen til Maletsunyane Falls som lå 15 minutter kjøretur unna. Flydde litt drone her og møtte en hyggelig gjeter som var ute for å se etter sine kyr.

    [​IMG]

    Maletsunyane Falls er et must om du skal til Lesotho.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ok, jeg var usikker på om jeg skulle fortelle dette, men jeg gjør det. Etter vi hadde vært og sett på Maletsunyane Falls var vi tilbake i Semonkong landsbyen, vår sjåfør/guide stopper på en butikk, utenfor butikken står det en kvinne, vår sjåfør går ut og snakker med henne og setter seg i bilen igjen. Vår sjåfør "hun skal samme vei som oss, er det ok at hun sitter på?". Jeg: "Ja ingen problem". Vi kjører mot lodgen og parkerer bilen. Damen går av sammen med oss og inn i lodgen til vår sjåfør.

    [​IMG]

    Senere på kvelden sitter de to sammen og spiser en middag på bordet vedsiden av oss. litt klein stemning, men jeg og min samboer skjønner tegninga.

    [​IMG]

    Neste morgen når jeg og min samboer går til frokost: BINGO! ut døren på lodgen ved siden av oss kommer vår sjåfør ut, sammen med denne kvinnen. Vi blir smått kvalme. Etter frokost sitter denne damen på tilbake til stedet hun ble plukket opp og.... vår sjåfør sier "Ses igjen, viss du vil". Vi blir ennå mer kvalme. Er det mulig at man gjør sånn når vi har betalt for en sjåfør/guide og opphold i Lesotho. Uff så ekkelt.

    Forresten.... nå er det:

    DAG 5 (Tirsdag 9. januar 2018)

    Småklein stillhet i bilen på vei tilbake til Maseru. Men vi nyter naturen og landskapet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vel fremme i Maseru igjen er vi klar for å sette kursen mot JNB for en kort mellomlanding også går turen videre mot Cape Town. Det er rart hvor mye man kan oppleve på bare 1 natt i Lesotho. Men vi føler vi absolutt fikk nok ut av vårt opphold og angrer ikke på at vi ikke var der flere netter :)

    [​IMG]
     
    DrFrisk, SASking, Alfred and 25 others like this.
  9. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for at du deler :) Fint fortalt :)
     
    flying_all liker dette
  10. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig hyggelig med slike tilbakemeldinger. Settes stor pris på! Takk!! Det kommer mye mer i vente her :)
     
    DrFrisk, SASking, Alfred and 2 others like this.
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Flotte bilder, god beskrivelse, gøy å lese :)
     
    flying_all liker dette
  12. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk @RoadKing !! :D Kommer 2-3 nye innlegg i løpet av i morgen!
     
  13. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    DAG 5 (Tirsdag 9. januar 2018)

    [​IMG]

    Som tidligere nevnt så reiste vi fra Semokong til Maseru, flydde til Johannesburg og videre til Cape Town. Tok ikke så mange bilder fra flyturene eller i flyet dessverre men fant dette:

    [​IMG]

    Et British Airways fly som er registrert i Sør Afrika. Disse flyr Cape Town - Johannesburg, og opp til Victoria Falls.

    I Cape Town bodde vi to netter på Lady Hamilton Hotel som ligger sør i byen.

    [​IMG]

    Hotellene nær Waterfront området (turistområdet ved vannet) var 3-4 ganger dyrere... tenkte det var greit å se oss om kring i litt andre områder og heller rusle oss ned til Waterfront på kvelden for en middag. Og det gjorde vi:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Likte meg godt der og oppfattet Cape Town som en koselig by. Var ikke noe problem å gå på egenhånd i gatene. Men man såg butikker som hadde gitter og ekstra lås, til og med på lyseste dagen. Var ikke uvanlig at man må ringe på butikken med en sykkelbjelle, for så at de som jobber der kommer og slipper deg inn :p

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Waterfront, området som skal være det tryggeste for oss vestlige. Både dagtid og på kvelden. Alle andre steder bør man unngå og ferdes på nattestid sier kloke folk. Så vi tok en taxi tilbake til hotellet etter å ha sett oss om kring her i noen timer. Kom i prat med en taxisjåfør som var fra Kongo. Han ville gjerne vise oss hjemlandet og han sa der var "completely safe for you my friend". Vel vel :rolleyes:
     
    DrFrisk, SASking, Alfred and 16 others like this.
  14. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    DAG 6 (Onsdag 10. januar 2018)

    Vi våkner opp til strålende sol. Denne dagen blir brukt til å utforske Table Mountain. Men først var det å finne tak i en city sightseeing bus. Leker skikkelig turist og setter oss på taket på bussen. Bussen kjører innom entreen til Table Mountain der man tar en gondol opp på toppen. Heldigvis var mesteparten av folket/køen allerede på toppen så vi står vel, tja 1 time i kø. Bruker visstnok å være mye mer.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Det er utrolig fint der, anbefales virkelig om du er i Cape Town. Flott utsikt over hele byen og man kan sitte i flere timer å bare se på utsikten fra den ene siden også gå på andre siden og glo litt.

    Jeg hadde ikke så mye tid å glo lenger, for jeg skulle fly drone. Var mange vakter der og det sto ikke noe skilt om det var forbudt med drone. Jeg ville ikke spør vaktene i ferd med at de ikke skulle la meg få lov, så jeg fant et fint sted litt lenger bort på kanten der jeg fikk fly i fred:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ingen sa noe og jeg fikk landet trygt. Bildene ble litt dårlig kvalitet, men jeg fikk utrolig mye bra videomateriale. Drone på Table Mountain - check :D

    [​IMG]

    Lade batteriene litt med buffet. Appletiser, noe av det beste jeg har smakt. frisk og god eplebrus. Anbefales. Tror det gikk 3 siffret antall av disse de neste 4 ukene jeg var i Afrika...

    [​IMG]

    Køen på vei ned igjen... flere som hadde tenkt seg hjem nå ja.

    Vi skulle rekke et møte 18:00 med resten av gruppa som vi skulle på busstur med de neste dagene. Så resten av kvelden var vi ute og spiste og ble kjent med dem.
     
    DrFrisk, SASking, Alfred and 16 others like this.
  15. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    DAG 7 (Torsdag 11. januar 2018)

    Da var det på tide med buss i noen dager. Første stopp blir for å ta et siste bilde av Cape Town:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vakkert!

    Videre kjører vi opp igjennom kysten og stopper på et Museum som Norge har vært med å sponse.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Her lærer vi å snakke med "klikk"-lyder. Morro. og vi får høre historier om folket og hvordan de levde. Drakk en kopp tea, såg på noen høns, også måtte vi videre.

    [​IMG]

    Noen timer i bussen også var vi fremme i Lamberts Bay. Her lukta det utrolig sterkt tørrfisk. Det var tåkete og egentlig ingenting som minnet om afrika.

    [​IMG]

    Den største attraksjonen her var å se på fugler. Så da gjorde vi det.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Overnattingstedet for i kveld var et gjestehus.

    [​IMG]

    Helt ok standard.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Senere på kvelden var vi på en kul restaurant. Nemlig en 100 % utendørs med kjøkken midt i rommet. Veldig god mat og en fin opplevelse.

    [​IMG]

    DAG 8 (Fredag 12. januar 2018)

    I dag var det siste dagen i Sør Afrika før vi skulle krysse grensen inn mot Nambia. Vi tar et stopp i Springbok for å gjøre litt innkjøp av mat og snacks til de neste dagene.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Last edited: 07. nov 2018
    DrFrisk, SASking, Alfred and 17 others like this.
  16. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Fra vi landet i Maputo og frem til nå har vi vært 1 uke på reise:
    - vi har vært innom Maputo i Mosambik,
    - sett hele landeveien til Manzini, Swaziland.
    - besøkt tradisjonelle hus / familier i Swazi og sett på dans,
    - flydd til Johannesburg, bodd på flyplasshotell,
    - flydd til Maseru, kjørt sørover i Lesotho til Semonkong, sett på fossen,
    - flydd tilbake til Joahnnesburg også til Cape Town, flott tur opp på Table Mountain, busstur til Lamberts Bay, sett mye av landeveien i Sør Afrika.

    og nå er vi altså på grensen til Namibia :)

    Reiseruten så langt:
    [​IMG]
     
    DrFrisk, SASking, Alfred and 20 others like this.
  17. paron

    paron Senior Medlem

    Innlegg:
    521
    Likes mottatt:
    2,693
    Bonuspoeng:
    93
    Flott rapport så langt! Takk for at du deler. Venter spent på fortsettelsen.
     
    flying_all liker dette
  18. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    533
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Utrolig kult reisebrev, forfriskende med noe litt utenom de tradisjonelle reisemålene :)
     
    flying_all liker dette
  19. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    @Mavo @paron tusen takk! Det varmer med slike tilbakemeldinger :) Ja jeg har vært i snart 100 land og denne turen er en av mine kuleste. Kommer et reisebrev fra mellom-amerika turen jeg hadde i mai 2018 når jeg er ferdig å skrive dette.

    Den kommer til å inneholde:
    - Mexico,
    - Guatemala,
    - Honduras,
    - El Salvador,
    - Nicaragua,
    - Costa Rica,
    - Panama,

    :D
     
    DrFrisk, SASking, Alfred and 12 others like this.
  20. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Fortsettelse kommer ganske snart! "Hele" Nambia neste :D
     
    DrFrisk, SASking, Alfred and 5 others like this.

Del denne siden