ULTIMATE AFRICA - 13 land på 38 dager

Tråd i 'Reisebrev' startet av flying_all, 29. nov 2017.

  1. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk endelig bladd gjennom og kommet ajour. Ser helt fantastisk ut! Takk for at du deler :)
     
    flying_all liker dette
  2. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for "Tour the Afrika" ser ut som om dere stor koser dere! Takk for at du delte for pr mnd siden og gleder meg til mellom america turen din;)
     
    flying_all liker dette
  3. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Noordoewer Border control (Namibia)

    På vei inn i Namibia. Krysset grensen ved Noordoewer.

    IMG_4518.JPG

    Overnatting ved Norotshama River Resort. Fine bungalow aktige murhus med telt følelse. Området ligger ved elven Oranje som renner fra Namibia og ned til Sør Afrika.

    Noordoewer-Lodge-Norotshama-River-Resort_800-322-10.jpg
    DSC01810.JPG


    Her hadde vi 1 natt før vi dagen etter reiste innom landsbyen Aussenkehr som ligger rett ved. Her var det veldig strengt med å ta bilder og vi måtte spør vår guide hver gang vi skulle filme eller ta bilder av hus og folk. Det meste fikk ikke vi ta bilder av.

    DSC01840.JPG

    DSC01860.JPG

    IMG_4595.JPG
     
    Last edited: 10. mai 2019
    DrFrisk, SASking, Alfred and 16 others like this.
  4. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Fish River Canyon (Namibia)

    103 km nord for Aussenkehr kommer vi til Fish River Canyon. Imponerende natur. 160 km lang, opp til 27 km bred og 550 m dyp.

    DSC01919.JPG

    IMG_4543.JPG

    11111.JPG


    Måtte jo selvfølgelig fly litt drone når jeg var her. Det var kun vår buss som var her så vi hadde området for oss selv. Ikke lov å gå ned eller fly med dronen ned i Canyonen. Så lenge man holdt seg oppe var det greit. Vernet området.

    Her hadde vi et stopp før vi kjørte mot der vi skulle bo for kvelden. Ai-Ais spa.

    Ikke noe luksus selv om det heter spa. Helt ok standard, veldig mørke rom, ingen wifi, 1 restaurant/bar og ellers ganske dødt i resten av området. De hadde et basseng også men det var 50*C oppi der så den sto vi over..

    1111.JPG

    111.JPG

    Kart 1.JPG
     
    Last edited: 10. mai 2019
    SASking, Alfred, RoadKing and 13 others like this.
  5. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Sossus Oasis Camp Site (Namibia)

    Vi busser oss videre fra Ais-Ais til Sesriem. ca 710 km og 8 timer i buss (uten stoppene).

    DSC01948.JPG

    map 2.JPG

    DSC02519.JPG

    Ankommer Sossus Oasis Camp Site. Her er det tid for telt, bål, utedass og ørkenliv.

    IMG_4609.JPG

    IMG_4614.JPG
    IMG_4616.JPG
    IMG_4619.JPG
    Det beste med denne campen var dette bassenget. Her koset vi oss dagen etter når solen sto på sitt høyeste. Ganske digg å ligger her å plaske med sanddynene rundt seg.

    IMG_4558.JPG

    Og i varmen må man også ha en Appletiser. Utrulig god. Oppdaget den i Lesotho og siden har jeg hatt den i både Sør Afrika og Namibia. Blitt noen liter av denne på turen så langt.

    IMG_4612.JPG

    Jeg skulle fly drone her på campen, gjorde den klar og tok av. Under take off så ble det mye mye sand i luften pga rotorene som gikk, så det endte med at det kom sand i rotorene/inn i motorene og dronen ble plutselig umulig å kontrollere. Den gikk opp ned, kastet seg fra side til side og jeg skjønte ingenting. Folk begynte å spør "har du kontroll". jeg sa jo selvfølgelig "ja full kontroll" :p...

    Det hadde jeg ikke.... og jeg måtte bare fly dronen ut mot ørkenen mens jeg trykte spakene hardt nedover for å styrte den, før den flydde inn i noen og skadet folk. Jeg fikk den utover mot ørkenen og bort fra camp-omårdet, og heldigvis traff den ikke noen folk.

    Gimbalen knakk, propellene knakk og batteriet fløy ut og landet noen meter lenger borte. Jeg innså dermed at det ikke ble mer drone i Afrika da det ikke akkurat var noen DJI drone service stasjoner med reservedeler her ute... :(:(

    drone1.JPG drone 2.JPG
     
    DrFrisk, SASking, Alfred and 12 others like this.
  6. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Dune 45 Sossusvlei og Deadvlei (Namibia)


    Dagen etter våknet vi opp til en nydelig morgen. Kort kjøretur med bussen inn mot Deadvlei. Et lite stykke før vi ankom Deadvlei måtte vi ta noen safaribiler som kjørte oss ut i ørkenen da det ikke er asfalt eller grusveier, bare ren sand.

    DSC02064.JPG

    Her var vi. I et stort ørkenomårde med døde trær og tørket område. Et fint alternativ for de som ikke ønsker å reise helt til Mars :D

    https://en.wikipedia.org/wiki/Deadvlei

    IMG_4628.JPG
    DSC02167.JPG
    DSC02128.JPG

    Etter noen timer i stekende varmen tok vi safaribilene tilbake og hoppet på bussen igjen mot Dune 45. Dune 45 er den eneste sandynen som vi turister får trakke og gå på. Det finnes flere hundre sanddyner i området.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Dune_45

    NA_Sossusvlei_Dune_45.jpg

    DSC02317.JPG

    Denne dynen er en så kallet "stjerne dyne". Her kan man se hvorfor:

    Star-dune.jpg
     
    DrFrisk, SASking, Scrooge and 16 others like this.
  7. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    flying_all liker dette
  8. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Skal si det var utrulig bra den gikk i stykker.. ellers hadde jeg vært "ille ute" senere på turen. Kommer til det senere i brevet her :) hint: forbudt med drone.
     
    DrFrisk, SASking and Alfred like this.
  9. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Så da er det absolutt bedre med en kræsj landing enn å bli skutt i biter ;)
     
  10. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Swakopmund (Namibia)

    Etter mange flere timer i buss ankom man Walvis Bay og senere Swakopmund. Her er det mye tysk og folk snakker fortsatt tysk. Dette er en av de tryggeste stedene i hele Afrika kontinentet. Man kan gå på egenhånd og utforske de fleste strøk uten å bekymre seg for alt som bruker å følge med på en vandring i byen etter mørket har lagt seg i Afrika.

    Swak.JPG

    IMG_4688.JPG

    IMG_4839.JPG

    Vi brukte første dagen på ATV:

    IMG_4818.JPG

    og senere en runde i byen for å finne et bra sted å spise mat. Det finnes flere steder å få i seg god mat og nede ved stranden ligger det mange restauranter med sjømat. Dette måtte testes.

    IMG_4863.JPG

    IMG_4866.JPG

    IMG_4873.JPG

    Ikke så veldig ille priser og god kvalitet på alt som ble servert.

    IMG_4874.JPG

    Vi hadde 2 netter her og følte det holdt.

     
    DrFrisk, SASking, SAJblue and 11 others like this.
  11. Fredrik

    Fredrik Nytt Medlem

    Innlegg:
    36
    Likes mottatt:
    37
    Bonuspoeng:
    18
    Har varit i Swakopmund och jag gillade det.

    Afrika är spännande men mycket av det är nog för hardcore för mig.
     
    Alfred and flying_all like this.
  12. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Buss til Etosha Nasjonalpark (Namibia)

    Etter 2 netter i Swakopmund på Europa Hof hotellet var det mer buss. Dagen ble brukt til å kjøre oppover mot Angola, vi skulle til Etosha for å se på neshorn. Har tidligere vært i Masai Mara så var spent på å sammenligne dyrelivet i Namibia med Kenya.

    Etosha map.JPG

    Bussturen tok ca 6 timer uten stopp. 534 KM. Regn og trist vær denne dagen men vi ankom Etosha til en fin fin solnedgang.

    IMG_4889.PNG

    IMG_4900.JPG

    IMG_4902.JPG
    IMG_4905.PNG

    IMG_4898.JPG

    Allerede før vi hadde kommet til gaten til campen vi skulle overnatte på fikk vi et møte med zebraer, neshorn m.m

    DSC02598.JPG

    DSC02603.JPG

    DSC02613.JPG

    Okaukuejo Camp

    ok.JPG

    Og på campen sto denne luringen å ventet på oss:

    DSC02631.JPG

    Han satte pris på litt Wasa Knekkebrød.

    Vi fikk også tid til å teste ut bassenget før middag.

    IMG_4912.JPG

    IMG_4914.JPG

    Her skulle vi campe i 2 døgn. Felles toaletter i egent bygg, veldig bra standard må jeg si med skikkelige dusjer og toaletter. Utover det hadde vi kjøpte med oss grillmat og proviant for å overleve.

    Om noen lurer, "Paarl Rock Tours" er ikke selskapet vi reiste med. Vi booket turen med G-adventures men de måtte bytte ut sin buss mot denne siste døgnet pga noen problemer med den bussen vi egentlig skulle ha.

    IMG_4915.JPG

    Rett ved denne campen var det et vannhull som alle dyrene bruker å samle seg rundt når solen går ned. Da er det kjølig og flere hundre elefanter og andre arter kommer frem for å slukke tørsten. Folkene sitter rundt 35 % av hullet med et lite gjerde mellom oss og dyrene. Så her kan man komme veldig tett på.

    DSC02641.JPG

    DSC02637.JPG

    DSC02666.JPG
     
    DrFrisk, SASking, Scrooge and 13 others like this.
  13. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Swakopmund var fint og trygt! Ikke så veldig mye å gjøre der så det blir nok ikke flere turer akkurat dit :)
     
    DrFrisk, SASking and Alfred like this.
  14. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Etosha / Okaukuejo Camp (Namibia)

    Dag nr 14 på reise i Afrika.

    Vi sto tidlig opp for å se løvene. Det er på morgenen det er mest liv og action. Dyrene har nettopp stått opp og er sultne. Midt på dagen når solen er på sitt høyeste er det mest zebra, elefanter og neshorn man ser.

    DSC02681.JPG

    Vi ble kjørt rundt i 2 slike biler. I Etosha og Masai Mara får man ikke kjøre selv. Mens i Kruger i Sør-Afrika er det fritt frem for alle å kjøre rundt (asfaltveier er ikke skikkelig safari :p)

    DSC02683.JPG

    DSC02755.JPG

    DSC02800.JPG

    DSC02941.JPG

    DSC02868.JPG

    DSC02977.JPG

    DSC02872.JPG

    DSC02981.JPG
    Ja bildene sier vel det meste om hva vi fikk sett :D

    DSC03037.JPG
    Vi kjørte rundt i flere timer. Så de samme dyrene flere steder.

    DSC03100.JPG

    DSC03138.JPG

    På slutten av dagen fikk vi også se 8 løver samlet under et tre.

    DSC03148.JPG

    DSC03222.JPG

    På kvelden samlet alle seg rundt vannhullet igjen. Ikke så mye action her og litt skuffende ut i fra hva jeg hadde lest og forventet. Bare noen elefanter og zebraer som stakk innom på de 3-4 timene vi satt der den kvelden.


    DSC03314.JPG

    Etosha er en fin park det, men min favoritt er Masai Mara i Kenya. Masai Mara føltes mer eksotisk ut, mer tett med dyr og ingen skikkelige veier. Etosha hadde alt for store sletter, så man fikk kjøre 15-20 min uten å se noen dyr flere ganger. Det var også veldig tørt og støvete å suse rundt der i motsetning til Masai Mara :(

    Skal ikke klage. Nå har jeg sett Afrikas fem store!!


    eto.JPG
     
    Last edited: 27. mai 2019
    DrFrisk, SASking, Scrooge and 21 others like this.
  15. kjeid

    kjeid Once you go C...

    Innlegg:
    89
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    33
    Tøff reise!
    Synd de første bildene dine har forsvunnet.. Likevel god informasjon i teksten din, har selv som mål å gjennomføre en Afrika-safari i 2020.
     
    Edvard liker dette

Del denne siden