Ursa & Kaijoar "kings of discount luxury" til Seychellene og Tokyo i C med ET+QR for under 15KNOK

Tråd i 'Reisebrev' startet av Ursa, 07. juli 2017.

  1. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,156
    Likes mottatt:
    1,561
    Bonuspoeng:
    113
    Høres konge ut!
     
  2. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    KAPITTEL 4 - CONNECTIONS OG DIGRESJONER

    IMG_20170715_154756741.jpg IMG_20170715_172934302.jpg IMG_20170715_164454031.jpg
    IMG_20170715_154921831.jpg
    Loungen til ET på Mahé flyplass er faktisk veldig fin for en så liten flyplass. Den deles med bl. a. Etihad. 3 varmretter av middels kvalitet og greit spritutvalg (anbefaler den lokale romen Takamaka). Mye humor omkring tidligere nevnte Coco de Mer (se toalettbildet).

    IMG_20170715_192842055.jpg
    Champagne og lasagne - fordi man kan :) (note to self: Ethiopian sin "lasagne" er spaghetti med squash).

    IMG_20170715_203432825.jpg
    Sokker og sandaler er det nye hotte iflg. Ursas moteblogg.

    IMG_20170715_230936112.jpg Ethiopian har vokst med ca 25% årlig det siste decenniet. En ekstremt stor bragd med tanke på hvor mye de fleste flyselskaper sliter. Stor klapp for det!

    MEN Ethiopian vokser disproporsjonalt med tanke på kapasiteten til hovedflyplassen i Addis Ababa. "Business security line" var å bli dradd av en (forsåvidt vennlig) Ethiopian-ansatt inn i folkehavet du ser ovenfor og presse oss først. Naturligvis blir folk sure, og dette endte opp i håndgemeng mens vi løp for å rekke flyet. Den verste flyplassopplevelsen jeg har hatt. Anbefaler IKKE å connecte i ADD. Vi tenkte det skulle være rolig klokka 12 på natta, men neida her var det skrikende barn, ropende personal og reisende, og en total vegg av mennesker som skulle videre. Jeg telte et 30-talls flighter som skulle videre mellom 00:00 og 02:00.

    IMG_20170716_064639353.jpg
    Turen hjem gikk heldigvis fint. Det er ikke månelyset du ser utenfor, men soloppgangen. Utrolig kult at vinduene klarer å blokkere lyset såpass bra (det er mørkere enn det ser ut som på bildet). Sci-fi-feeling :) denne turen klarte Ursa å sove 4-5 timer i strekk. Den beste sove-etappen han har hatt :)

    IMG_20170716_204820857_HDR.jpg
    Oslo viser seg fra sin beste side på overnattinga der før vi peiser til Brüssel mandag.

    Flyturen blir fin i beste SAS-stil. CRJ900 er et kult fly med litt "Concorde-feeling" synes Ursa pga små vinger gir stor fart på innflyging :)

    IMG_20170717_150605050.jpg
    IMG_20170717_191419400_HDR.jpg
    Vi bor på Radisson Blu i Brüssel. Helt greit businesshotell. Dødsbra pris for kun 900 kr. Brüssel er nok en undervurdert ferieby på sommer fordi man tenker det er dyrt, men det er jo først og fremst en business/byråkratby, slik at hotellene har gode priser på sommeren.

    Vi fant en Carrefour med vanvittig mange nye brus-varianter. Ble smaking,, men lite imponering.

    Kult at Tomorrowland (som starter neste uke) har produksjonsmøte her! (Veit vi har et par teknoheads her på forumet).

    Som dette skrives sitter vi i den noe underveldende BA-loungen på BRU. Straks entrer vi QR196 fra BRU til DOH. Gleder meg :) Klage: Qatar roper opp boarding 10 min tidlig, slik at vi blir stående 30 minutter i kø på gaten. Dette gjorde også Turkish sist gang jeg fløy med de. Hvorfor i huleste blir vi ropt opp når flyet slett ikke er klart for å åpnes for reisende?

    Vi får håpe det ikke er et dårlig tegn på det som kommer ombord på flyet.

    Neste: Qatar biz til Tokyo!
     
    Last edited: 19. juli 2017
    watchaddicted, kjeeli, DanH and 17 others like this.
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    8,094
    Likes mottatt:
    23,148
    Bonuspoeng:
    293
    Virker som en fantastisk tur. Angrer litt på at jeg ikke tok turen videre fra Mahe når jeg først var der, men det er bare en grunn til å dra tilbake. God tur videre :)
     
    Ursa liker dette
  4. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,119
    Likes mottatt:
    1,487
    Bonuspoeng:
    113
    Spennende reisebrev. Men ikke drikk Sprite Zero Mint... det smaker som tannpaste (de delte det ut på Oslo S for litt siden og det var ikke noe hyggelig opplevelse...
     
    Anita liker dette
  5. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,443
    Likes mottatt:
    8,141
    Bonuspoeng:
    183
    En fin tur så langt og nå blir det spennende å følge med på reisen videre med Qatar. God tur videre :)
     
  6. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    KAPITTEL 5: VI EROBRER ASIA

    Selv om mange nok vil høre litt fra Qatar-turen, så skriver vi om Asia først, så kan vi ta Qatar etter at vi har gjennomført siste etappe (vi skriver dette på Doha Airport på vei hjem).

    Vi synes ikke det er nok med 18 flyturer på 21 dager, så vi bestiller rett og slett en tur med Asiana fra Tokyo til Seoul for å oppleve enda en by.

    De 3 dagene i Tokyo ender med et komisk opphold på flyplasshotell hvor vi vekslet annenhver dag på å bli sjuk, slik at Tokyo erobret oss før vi erobrer den :p Men vi har vært her før, og skal nok tilbake hit, så det går bra.

    P7210367.JPG
    Turen til Seoul starter fint med begge i bedre form. Narita er bygd opp på en kul måte, med terminal 1 dedikert mer eller mindre til Star Alliance, og Terminal 2 ca til Oneworld, og T3 til annet raff-raff.

    P7210371.JPG
    @kaijoar nyter utsikten fra United sin asia-inspirerte lounge. SAS A340 på vei tilbake til Skandinavia tar straks av.

    P7210377.JPG
    En ganske sjelden fugl: en av Uzbekistan sine tre B757 skal parkeres.

    P7210381.JPG
    ANA Lounge på Narita var også superfin, men vi foretrekker United sin utsikt. Begge har greit utvalg varmretter. Dusj på begge.

    P7210382.JPG
    Asiana sin A772 har beige stoffseter - hot or not?

    P7210388.JPG
    Flyplassekspressen i Seoul har oppsett med 3 pilotseter per rad. Digg.

    P7210397.JPG
    BAM der er vi i Seoul! Om man sammenligner med Japan, så tør vi påstå at Sør-Korea er enda mer high-tech og "sci-fi-aktig". Seoul i 2017 er slik det må ha vært å komme til Tokyo for en vestlig på 80-tallet. Masse innovasjon og LED-paneler over alt.

    P7230402.JPG
    Metroen i Seoul er nok verdens
    beste. Kjapp, rimelig og kun 1 alkis-fight observert.

    P7230412.JPG
    @Ursa sin Drammensbad-sekk synes Samsung-butikkene i Seoul er kule! TVen "The Frame" er seriøst rå.

    P7240515.JPG
    Obligatorisk i Seoul er å besøke Lotte World Tower, verdens 4. høyeste bygning, og verdens høyeste Sky Deck. Det er en ubeskrivelig følelse å stå der oppe på 468 meter og se skyskrapere og hele kvartaler bli til maurkolonier. Heisen opp er verdens kjappeste dobbeldekker (2 etasjer heis) med 10 meter i sekundet og ca 120 etasjer på et minutt.

    P7240498.JPG
    Vi må en tur på Lotte World Tower kinoen for å se "Dunkirk" på Samsung S-skjermen som altså er verdens første LED-kino åpnet forrige uke. Både skjermen og filmen svarer til forventningene.

    P7230408.JPG
    På Samsungs flaggskipbutikk D'light var det merkelig nok ei bryllupsmesse på gang.

    P7240522.JPG
    IMG_20170722_225031985.jpg
    Seoul har faktisk den mest latterlige shopping-kulturen vi har sett. OVERALT er et shopping-senter. På metro-stasjonene, i vei-underganger, online, offline, OVERALT! Som du ser endrer butikkene også hele fasaden av bygget sitt, slik at noen gater ser ut som en dukkeverden. :)

    IMG_20170722_221551673.jpg
    Korean BBQ er et must i Seoul. Her grilles alt rett på bordet, og de har et avsug over hvert bord for å trekke vekk matosen. Nydelig marinert svineribbe bestilt. 4 tomler opp.

    received_10155354474856839.jpeg
    "Congratulations Mr Ursa, because of operational upgrade, you now have the entire plane to yourself!" He he ser slik ut på bildet. Men pga overbooking i eco ble vi bumpet opp til biz tilbake til Tokyo. Fantastisk Asiana sin A332 er bare 6 år, men oppleves som eldre pga litt sløvere seter med kun 170-graders lieflat. God mat og bra crew, men Asiana burde by litt mer på seg selv synes vi. Etter bare 4 dager i Korea synes vi landet er superspennende, men Asiana "holder litt tilbake" føler vi. Vi ser fram til en gang å fly F hos de, og håper de tar utfordringa på å tørre å være litt mer koreansk i framtida :)

    Capture.PNG
    Fun fact: Sør-Korea vil bli verdens beste turistland, og har en egen TURIST-KLAGE-AVDELING :) vi sendte klage at vi syns det var alt for få søppelbokser i Seoul bare for å teste den. Svaret var jo utrolig søtt og unnskyldende :)

    IMG_20170726_170905152.jpg
    Tiden har kommet for å starte vår 64 timer hjemreise ICH-NRT-DOH-BRU-CPH-OSL-EVE. Med oppgradering til biz på førstestrekka er det faktisk 100% bizclass hele veien (om man er sporty og regner SAS Plus som biz). Tilbake på Narita drar vi til Terminal 1 som har det desidert beste observasjonsdekket av noen flyplass vi har vært på. Her er det fugletitting helt til flyet vestover går igjen :)
     
    Last edited: 27. juli 2017
  7. funkenstein

    funkenstein Senior Medlem

    Innlegg:
    1,126
    Likes mottatt:
    7,538
    Bonuspoeng:
    183
    Regner med at Drammensbadet-sekken nå er stappfull av brudekjoler, for dere gikk vel ikke bare forbi der...?;)

    Glimrende skildring av Seoul, takk for den!
     
    Ursa liker dette
  8. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,684
    Likes mottatt:
    38,729
    Bonuspoeng:
    293
    Herleg å få 'vere med' på tur :)
     
  9. samirunway

    samirunway Medlem

    Innlegg:
    99
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    63
    Tips: det finnes egen fast track for business midt i terminalen på ADD, så slipper man kaoset. To minutter å gå fra vanlig security. Takk for fin rapport!
     
    Ursa liker dette
  10. Klokkesamler

    Klokkesamler Senior Medlem

    Innlegg:
    502
    Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
    Flott lesebrev - fikk veldig lyst til å prøve Seychellene etter dette. Skal også få tatt en Asiana First i løpet av neste år. Målet er da å få dratt innom blant annet Soul. Så takk for noen gode tips.
     
    Ursa liker dette
  11. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    KAPITTEL 6 - QATAR

    Beklager at det tok så lang tid å smelle sammen et avsluttende kapittel her. For å oppsummere fort så er det lite overraskende med Qatar aka "Verdens beste flyselskap". De leverer vanvittig bra på alt som har med flyselskapet å gjøre. Dessverre er de blant verstingene på en del andre ting som jeg vil gå i dybden på. Jeg vil gå over de ulikhetene jeg finner i forhold til Singapore sine fly som vi tok til Auckland i fjor.

    P7180287.JPG
    A350 fra Brussel står klart til å bli kapret. A350 er et utrolig fint fly, og vi synes (helt subjektivt) at A350 og B787 er ca like stillegående, mens fremdeles SQ A380 er vår stillhet-favoritt. Både A350 og B787 har kabintrykk nærmere bakkenivå (2000m i stedet for 3000m) som gjør at man ikke blir så "tett i pappen". Sensitive hjerner liker slikt.

    P7180294.JPG
    P7260577.JPG
    P7190351.JPG
    Setet på A350 (øverst av de to) er faktisk littegrann kortere (kanskje 2-3 cm) enn på B773en (nederst av sete-bildene), slik at Ursa med sine 189 cm sov marginalt bedre på sistnevnte, men de er veldig like. For å dra en kjapp sammenligning med Singapore sine seter i B777 og A380 så er SQ380 det bredeste og største setet. Sengene er stort sett på samme kvalitetsnivå, men ved å slå ned ryggen på SQ får man litt flatere og bedre seng. Qatar sine seter ser nyere og finere ut, og har smartere oppbevaring synes vi. Vinneren av sete-sammenligninga må bli Qatar pga sin X-factor, som er en overraskende behagelig massasjefunksjon. Det må sies at Ursa likte massasjen i B777 bedre enn A350 pga litt mer kraft.

    P7180296.JPG
    Biz-kabin på A350 har fjernet overhead compartments i midtgangen, noe som gir en svæææær romfølelse. Beste vi har sett.

    P7180317.JPG
    P7180315.JPG
    P7190348.JPG
    Om man ikke er champagne-gæren så kan man prøve det alkoholfri alternativet som er unikt for Qatar. Fargen er midt mellom hvit og rosa champagne. Uheldigvis smaker det såpass nært champagne at om man ikke er champis-person så liker man sannsynligvis ikke denne heller :) Ursa prøvde alle mocktails, men for å være ærlig syns han at de smaker heller amatørmessig. Pineapple margarita, pineapple punch og apple cooler får alle terningkast 2. De smaker hjemmebrent med div. juice-blanding. Heldigvis oppdaget vi tidsnok "Lemon Mint" som er en alkoholfri signaturdrink. Denne er super og Ursa gir den terning 6. Det ble mange slike (nederste bildet).

    P7180312.JPG
    DSC07797.JPG
    Baren på A350 danderes med roseblader, frukt og champagne. Dessverre føles det helt feil å "henge i baren" pga beliggenheten ved toaletter pluss at det føles som absolutt hele biz-kabinen stirrer på deg når du står der. Dette er synd, og jeg håper vi får se en litt annerledes layout (bedre avskjerming) en gang i framtida.

    P7180316.JPG
    P7180318.JPG
    P7180307.JPG
    Arabisk forrett falt dessverre ikke helt i smak. Hummus kan lages i så uendelig mange varianter, men jeg har enda ikke smakt en bedre hummus enn jeg får på Habibi i Oslo eller Ramp i Trondheim. Den smakte litt for mye kjemikalier for min smak. Brødene var noe tørre. For å kaste en brannfakkel synes jeg (Ursa) at maten på Singapore Airlines er mer variert og passende for min gane enn Qatars, som føles litt mer hit and miss. Ostefatet til Qatar hadde en blåmuggost som dessverre ikke var god. Men den kjøttretten (jeg tror det er lam) var virkelig topp!

    P7180331.JPG
    Vel framme i Doha er det tid for å fotografere den 20.000 kg forferdelige teddy-statuen. Vi synes bare synd i denne stakkaren med ei lampe inni hodet ha ha uff.

    P7180332.JPG En del kule bilder på utstilling på DOH.

    DSC07792.JPG
    Kaijoar setter stor pris på tailcam på A350. Utrolig digg å kunne følge med på landinger og orientere seg i terrenget.

    NEGATIVE ERFARINGER MED QATAR SOM HELHETSOPPLEVELSE:

    *For det første så har Qatar en webside som oppfører seg utrolig bra, helt inntil den slår seg vrang og gjør deg veldig forvirret. For eksempel var det ikke mulig å booke seter på den ene flygninga, noe som gjorde oss forvirret (har de annullert den ene leggen fra Tokyo til Doha? Kommer vi oss hjem?). Eller når du leter etter tilbud så er det i ett øyeblikk kjempemye å velge mellom, men klikk f.eks på region så står det "ingen tilbud til dette området" eller tilsvarende.

    *Qatar har fryktelig mye nattflights, og ofte er det voldsomt lange layovers. Selv om de reklamerer fryktelig med "gratis hotellovernatting ved lange layovers" så kan du i hovedsak glemme det. Vi ringte på forhånd og de sa "jada dere kvalifiserer til å overnatte på våre samarbeidshoteller .... for 125 usd". Rett og slett falsk markedsføring. Første layover var 10 timer og den andre var 23 timer. Begge måtte vi betale for.

    *Flyplasshotellet på Doha flyplass er ekstremt dyrt og ELENDIG utstyrt for en digital verden. Alt ser fint ut på websidene, inntil du leser med liten tekst "innsjekk klokka 14:00". Når du lander klokka 3 på natta og skal videre klokka 2 neste natt så blir man jo oppskaket av å lese slikt. Det betydde mange eposter fram og tilbake, og vi måtte reservere ved å sende kredittkort på epost. EKSTREMT uprofesjonelt, og som gir mange timer med ekstra arbeid siden man må bestille nytt kredittkort og legge inn på nytt på Paypal og alle andre plasser man har brukt kortet. Det er veldig lite å spare på å bestille 8 timer opphold i stedet for 24 timer (1100 QAR / 2400 kr versus 1300 QAR / 2800 kr). Det skal sies at sengene og badet var fint der, men neste gang blir det transittvisa i stedet (se bilde av rommet nederst i innlegget). En lurere ting å gjøre enn å bruke hotellet er å kjøpe tilgang til rekreasjonsområdet for å svømme litt og så legge seg for å ta en lur på de behagelige solsengene der inne. Det koster ca 400 kr.

    *Av og til føles servicen hos Qatar litt "over the top" og påtrengende. Småpraten kan bli ganske kunstig til tider. @kaijoar bestilte en "light breakfast" men ble likevel vekt 2 timer før landing tilbake til BRU. Ergelig, men forsåvidt tilgivelig.

    *Så alt i alt: får du sjans å fly billig i biz med Qatar så SKAL du gjøre det. Men forvent å måtte ringe for alle "rare" requests du måtte ha, og forvent å få YTTERST labert engasjement i å få hjelp med dine "rare" ønsker. Qatar i lufta er 9/10 poeng, mens Qatar som land, flyplass og Qatar air sin call-service får 3/10 poeng.

    P7270607.JPG
     
    Last edited: 10. aug 2017
    Bolle, watchaddicted, DanH and 14 others like this.

Del denne siden