Uskrevne regler

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av Marmag, 26. okt 2017.

  1. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    927
    Likes mottatt:
    2,076
    Bonuspoeng:
    93
    Irriterer meg grenseløst over folk i sikkerhetskontrollen som på flyplasser med lange bånd før scanneren begynner å pakke alt sitt opp helt ved starten av båndet og lar fem meter være ubrukt slik at køen bak må vente desto lengre. Fire personer pakker opp raskere enn en!

    Vinneren av «tenke bare på seg selv»-prisen var en som var ferdig og bare skulle dytte sin ene kasse men insisterte på at hans kasse ikke skulle komme for nærme personen foran og at han måtte ha en hel meter ledig plass frem. Enda mer idiotisk når det var dama hans som var foran. At det stod tredve personer bak oss var tydeligvis helt ubetydelig.

    Je har merket meg nå at på OSL så står det nå folk fra Nokas og dytter frem kassene for folk. Åpenbart fordi nordmenn ikke får dette til selv...
     
    Kristian, drsyk, wilco and 1 other person like this.
  2. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,562
    Likes mottatt:
    6,540
    Bonuspoeng:
    183
    I sånne tilfeller går jeg bare forbi.
     
    drsyk, ElinPelin, Malmo and 1 other person like this.
  3. Maverick23

    Maverick23 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    323
    Likes mottatt:
    740
    Bonuspoeng:
    93
    • Business-reisende som tror de skal boarde flyet først hver gang, og brøyter seg forbi prioritykøen fordi de reiser i dress og har gullkort flagrende på sekken.
    • Folk som sitter barbeint i fly
    • Folk som drar ned seteryggen din hver gang de skal reise seg/sette seg ned, dette irriterer grenseløst
    • Folk som stopper for å ta ut ipad/mobil/skriveblokk/penn/unameit i midtgangen og sperrer for hele flyet
    • iPad uten hodetelefoner, uansett alder

    Listen er langt fra uttømmende.
     
    drsyk, wilco and changi like this.
  4. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,800
    Likes mottatt:
    1,690
    Bonuspoeng:
    113
    Denne tråden gikk fort fra uskrevne regler til "hva jeg hater mest når jeg flyr", eventuelt "hvordan bryte uskrevne regler".
     
  5. stakar

    stakar Frequent Traveler - EBP

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    783
    Bonuspoeng:
    93
    Uskreven regel nr 1: Ikke tro at du er bedre eller kritiser de som (du tror/ antar) ikke reiser like mye som deg!

    Synes det er utrolig mye fordommer her inne!!!. Vet ikke hvilket grunnlag hver og en av dere har til å kritisere hvordan folk forholder seg i check-in, sequrity (inkludert fast-track), Lounge, ombord, med eller uten Gold/Diamond bag tag, dress eller ei. Slutt å bry dere, la hver enkelt få gjøre det de synes passer de best.

    Hadde 220+ reisedager og 391 legs med fly i 2018. Det meste i Europa men også en god del Long Haul i både C og F. Skulle jeg irritere meg like mye over alle andre passasjerer som noen av dere her inne gjør! Så hadde jeg ikke gjort annet enn å irritere meg. Det er det ikke verdt! Nyt heller at man skal ut å fly enten på jobb eller privat!!!!!
     
    Last edited: 19. mars 2019
    milehigh, drsyk, RoadKing and 6 others like this.
  6. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Tja, når jeg er ute og flyr er det som irriterer meg mest folk som er åpenlyst irriterte, og lar irritasjonen gå utover alle andre. Da især mot crewet.

    Viktig å huske på at majoriteten ikke flyr 10 turer i måneden, men kanskje ikke halvparten engang, i året :)

    Edit: Der kom du meg litt i det politisk korrekte forkjøpet @stakar :p
     
  7. Andyfly

    Andyfly Fly me to the moon.

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    872
    Bonuspoeng:
    93

    Betyr det at det er ugreit og si ifra uansett grunn og at man bare skal ignorere all klovneoppførsel, de flyr jo sikkert bare 1 gang i året...?
     
  8. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    927
    Likes mottatt:
    2,076
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg mener det meste handler om god folkeskikk, ta hensyn til andre og høre etter på instruksjoner fra personalet. Det gjelder universelt og har ingenting med hvor ofte man flyr.
     
    drsyk, ElinPelin and Maverick23 like this.
  9. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Det var vel svært langt fra det jeg sa, eller på noen måte antydet. Total apekatt-oppførsel som strider mot enhver form for folkeskikk er jo ikke greit uansett om man er på fly eller ei.

    Jeg mener bare det er forskjell på å være ekstremt arrogant og vise alle andre hvor irritert man er, tro at man flyr privatfly til 599, og at ting alltid skal gå etter sitt hode. Mot å være en smule forståelsesfull for at det ikke alltid går som man ideelt sett ønsker, og at man da (eventuelt) sier fra, men da på en hyggelig måte, eller kanskje heller hjelper til :)

    Det må være en ekstremt stressende situasjon for en alenemor f eks, som kanskje er nervøs og flyredd, og i tillegg til enhver tid skal ha kontroll på vanskelige unger, om man ikke skal forholde seg til dømmende blikk, og åpenlyst irriterte medpassasjerer i tillegg.

    Jeg hadde akkurat et slik "mareritt-tilfelle" bak meg på en 6 timers tur til LPA. Etter den første timen innsåg jeg at Nintendo Switchen min, kanskje ikke var tiltenkt meg på akkurat denne turen...

    Mer takknemlig mor tror jeg ikke jeg har sett siden.
     
    milehigh, drsyk, ElinPelin and 14 others like this.
  10. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Einig i at folk som er irriterte, er ille. Men det fine med å seie frå, er at ein då får ut litt av irritasjonen sin, og ein finn ut om dei er heilt blåste eller faktisk kan høre på nokon som kanskje har litt meir skikk og bruk heimafrå. Men eg seier kun ifrå om føttene er ein eller anna plass der dei ikkje skal vera, dei dunker/sparker i setet etc.
    Har ganske god tolleranse med omsyn til unger.

    Og då er det anekdote tid:
    Me satt på Qatar Eco, der det begynner å dunke i setet bak, og der begynner naboen. Me klarer ikkje heilt å forstå kva det var, men når ein då titter bak og høffeleg seier at du treng kanskje ikkje trykke så hardt på det spelet på touch-skjermen, så vart faktisk flyturen meir behageleg. Dei skjerpa seg.

    Også var det når me hadde booka heile seterad 1 på SAS Plus til MXP frå OSL, og då så klart satt midtsetene ledige, også kjem det ein kar med dress og slips som er blitt satt i 1B, midt mellom dei to borna, og som er tydelig frustrert over dette valet, men seier ingen ting. Me opnar dialogen, og det blir ein særs hyggeleg tur, der han får 1A, og 1B blir tom.
    Har opplevd det meste av irriterte business-menn, som let seg irritere over at våre born og oss står saman med dei i Prikøen, og ein gong så var det ein som også sa ifrå at det no var prioritert innsjekk, og at familier ikkje kom inn. Me reise i Plus(takk SAS MC!)

    Eller når me kom til loungen, og ungene gjekk først, då dei ville scanne først. Då kjem det frå SAS agenten, "om far scanner kortet sitt først, så kan dere andre gå etterpå". Eg venta til sist på trass og lot mor dra kortet sitt først


    .
     
    milehigh, Henrik, OttoL and 7 others like this.
  11. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Fantastisk!
     
    Jan Fredrik liker dette
  12. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,800
    Likes mottatt:
    1,690
    Bonuspoeng:
    113
    Det der er ikke bra.

    Misliker at det fortsatt er en del SAS-ansatte som har et gammeldags mindset: det er vanskelig å forstå at kvinner og yngre kan ha gull- og diamantkort.
     
  13. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Håndsrekningen ble selvfølgelig omstendelig og prangende utført - rett foran nesa på crew.

    Uendelige mengder med goodwill var dermed anskaffet for de resterende 5 timer av flighten :p
     
    drsyk, ElinPelin, Insomnia4u and 4 others like this.
  14. Andyfly

    Andyfly Fly me to the moon.

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    872
    Bonuspoeng:
    93

    Med fare for at det er jeg som høres ut som han dritarrogante dresskødden som tenker at flyet er mitt. Er da jeg er enig med ValdresBjarne at det er bedre og si ifra enn å stille irritere seg. Har forøvrig en haug med barn så vet også hva som skjer når barn er i vil-ikkemodus :)

    Generelt er det jo dog forskjeller på hva folk irriterer seg over, noen helt sikkert for mye og noen helt sikkert altfor lite.
     
    milehigh and drsyk like this.
  15. Maverick23

    Maverick23 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    323
    Likes mottatt:
    740
    Bonuspoeng:
    93
    Så selv om en flyr ofte, og andre sjelden, skal man tollerere dårlig oppførsel?
    Jeg synes ikke det er greit at folk spreller med barbeinte føtter opptil vinduet slik at jeg får de rett ved siden av meg, forstyrrer andre som f.eks prøver å jobbe med høy lyd på ipad, ei heller sniker i kø. Det handler om god gammeldags folkeskikk, og har ingenting med flymønster å gjøre.
     
    milehigh liker dette
  16. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Klarer dessverre ikke å telle antall menn-i-dress som har sneket seg forbi meg fordi dem tror jeg ikke har diamant med SAS. Der snakker man om folk som ser ned på andre og tror de er noe :mad:
     
    drsyk liker dette
  17. stakar

    stakar Frequent Traveler - EBP

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    783
    Bonuspoeng:
    93
    @Maverick23 @flying_all @Andyfly . Forutsetter selvfølgelig at alle forholder seg innenfor en god norm av folkeskikk, det skal man kunne forvente. Men husk at mange kan opptre irrasjonelt på grunn av generell angst for å fly. Noen kurerer med alkohol og andre kompenserer med å fremstå som om de er verdensvante.

    @flying_all, la de stive herrene i dress og slips (eller han/hun med EBG/EBD tags god synlig plassert på alle bags) snike seg inn forbi deg (de vet kanskje ikke bedre!) , eller så får du konfrontere de der og da. Har flere ganger sett noen har konfrontert en snikende, og vedkommende endte opp med å bli temmelig flau. Alternativt bare ta det helt med ro, alle kommer med flyet og stort sett så ordner crewet så at man får plass til sin håndbagasje.

    Jeg reiser sikkert 80% av tiden i dress og jeg er ikke uenig at det i noen tilfeller oppleves forskjellig fra når jeg står i jeans og caps. Jeg er den samme personen uansett og har mye mere moro med å observere andre enn å bry meg om hva de gjør :)
     
    Last edited: 22. mars 2019
    milehigh, Maverick23, drsyk and 3 others like this.
  18. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er en klagetråd og da fortjener irritasjon å komme frem :D

    Var en gang de ropte at boarding kan begynde. Også var det en bak meg som sa «unnskyld jeg har gullkort.. og viftet med det». Da snudde jeg meg og sa «ja og vi har diamant, slusen funker ikke ennå, så skal du forbi må du hoppe over gjerdet».

    Ble han lang i masken da...
     
  19. stakar

    stakar Frequent Traveler - EBP

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    783
    Bonuspoeng:
    93
    Plus pax, Eurobonus Gold, Eurobonus Diamond eller Eurobonus Pandion, SAS gjør ikke noe forskjell når det kommer til boarding. Alle, les ALLE (group A og B) har lik rett til å boarde når de selv ønsker det. Hvorfor la seg stresse av de som eventuelt har det travelt med å komme om bord. Prøv å vent til alle andre har boardet, så slipper dere å stresse eller bekymre dere over de ande passasjerene (med status eller ei). @flying_all , Godt at du sier i fra, men enda bedre om du hadde la være å nevne din egen status.
     
  20. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg flyr over 200 flights i året så jeg sier akkurat det jeg føler for etter 50ende-gang med de som tror de er noe :) (var ikke meningen å være frekk mot han, men et gullkort er ikke noe big deal og rope ut for) ikke diamant heller egentlig..

    Jeg er ganske avhengig av å få plass til bagasjen min rett over ved setet. Ikke sikkert du stresser, men jeg hadde vært stresset med å finne plass til den om jeg venter til alle går ombord. Jeg har, LES: alt for mange ganger fått ta den under setet. Og jeg har ikke en liten pose akkurat.
     
    drsyk, Sonictravel and ElinPelin like this.

Del denne siden