Flytorget.se melder at neste A340 skal forlate flåten i oktober. Det er nok snakk om OY-KBD som i likhet med OY-KBI er leaset maskin. Etter dette har SAS to A340-maskiner igjen, OY-KBA og OY-KBM. Dette er maskiner som SAS selv eier, og i følge SAS er det enda ikke avgjort hva som skal skje med disse. Selv om jeg vil tro de ligger ganske "tynt an" når neste C-sjekk kommer.
Nok en A340 forlot SAS sin flåte i dag. Nå er det kun to maskiner igjen som er parkert i CPH. OY-KBD ble i dag sendt til TUS også videre til MZJ, returnert til leasingsselkapet og til vraking. OY-KBD var min siste A340-tur med Farvel til Toste Viking
Det betyr vel at SAS for inn en ny A350 om ikke lenge? I dag fløy faktisk en A350 til EWR fra CPH trodde bare A330 maskinene fløy i disse dager fra SAS?
Ingen flere A350 før sommer 2021, de to siste av SAS sin ordre på 8 maskiner har blitt utsatt til 2022. Per nå bruker de bruker A350 til EWR og PVG. A330 brukes til ORD, SFO og IAD.
Nest siste A340 på vei ut av SAS sin flåte. OY-KBA er nå i likhet med de siste A340 maskinene som har blitt faset ut på vei til Tucson, AZ for så å fly videre til Pinal, AZ (MZJ) for skraping og resirkulering. Etter denne er det kun OY-KBM igjen av A340 i SAS sin flåte, så er bare et tidsspørsmål før de er historie. Farvel Adalstein Viking
Hvis det er en stund til siste 340 går og samfunnet har sluppet litt opp i mellomtiden burde vi kanskje hatt et gravøl den dagen det skjer? Mange fine minner med 340 hos SAS og andre.
Min definitivt flotteste opplevelser var med Thai 340-600 fra JNB til BKK, maskina var nesten ny, og det var ruta og. Herreminjuldag for en flott og smekker maskin.
Da meldes det fra InsideFlyer.dk at siste maskin (OY-KBM) skal ut av flåten i begynnelsen av desember. https://insideflyer.dk/det-er-nu-endegyldigt-slut-med-airbus-a340-ved-sas/
De har dessverre ikke videreført den til A350. Synd, for jeg synes det var en business-fordel som fint kunne tippe skålen i retning business fremfor plus for min del. Jeg er av den litt romslige typen og føler alltid at flytoaletter er for små, men kunne godt ha betalt litt ekstra for bedre toalett. Sånn sett synd at Plus heller ikke har et litt større toalett på langdistanse