Her fortsetter innlegget med flere bilder fra flyturen Når vi ankom ICN så stod det en lokal dame og hadde en plakat med navnet på meg og kona. Det viste seg at hun var der for å vise oss veien til toget som skulle ta oss til neste terminal. Jeg har jo vært der før og det er ikke noe problem i å finne veien selv. Spurte om hun kunne hjelpe oss gjennom Immigration men det kunne hun ikke og de hadde heller ikke noen Priority lane for første klasse passasjerer. I tillegg hadde kona funnet ut at de hadde tilbud om gratis sightseeing turer hvis man var transit passasjer på ICN og dette måtte ordnes før vi gikk igjennom immigration. Dette er et veldig bra tilbud der de har flere ulike turer med lengde fra1t til 5t og alt er gratis. Problemet er at dette måtte fikses før vi gikk igjennom Immigration og når vi var klare med å booke turen var jo selvsagt alle de 300 andre på flyet allerede stelt seg i køen til Immigration I tillegg gikk køen veldig seint så det tok oss 1.5t å komme gjennom. Vi hadde bestilt en tur til kl 11 men den rakk vi ikke, men det var ikke noe problem da de hadde samme turen en time seinere også. Vi hadde bestilt 2 turer, 1 som skulle vare 1t og en som skulle vare 5t. Den siste turen var til Seoul Tower og ned til handlegatene i sentrum. Vi ble med ned til sentrum men hoppet av turen der og tok oss på egen hånd videre til City Hall Når vi kom til City Hall så tok jeg med kona ned til palasset som dere ser bilde av over. Det var også en stor demonstrasjonsdag i Seoul så folk marsjerte og ropte slagord over hele byen. Men alt gikk for seg på en rolig måte. Etter palasset besøkte vi museet som ligger ved siden av palasset. Deretter begynte vi å gå oppover i byen mot Seoul stasjonen. Vi hadde begge lyst til å spise Koreansk BBQ og leitet etter et lokalt sted der de lokale går og ikke et turist sted. Heldigvis fant vi en gate med mange lokale restauranter så vi gikk inn dit og spiste. Dette var første måltidet siden 0700 da jeg fortsatt var litt mett etter all maten på FCT og flyet Under kan dere se noen bilder fra måltidet Når dette var klart tok vi undergrunnen fra City Hall til Seoul station og deretter ekspress toget til flyplassen. Vi hadde lagt igjen håndbagasjen vår på flyplassen på oppbevaringen så vi slapp å ta med disse rundt i byen. Innsjekket bagasje er sendt hele veien til Singapore. Deretter tok vi shuttle bussen fra 14C til Best Western Premium Incheon. Når vi kom dit spurte jeg pent om en oppgradering siden jeg har Diamond status på BW (jeg hadde bestilt billigste rom) Gleden var da stor når vi kom på rommet og vi hadde fått en suite Dere ser bilde av skrivebordet der og det er der jeg sitter og skriver dette innlegget. I tillegg har kona vært nede og kjøpt øl og Soju Avgang er i morgen 0935 med Thai F 747 til BKK. Jeg har reservert sete på 1 rad for meg og kona, tror det er en spesiell opplevelse å sitte helt i snuta på 747 Som jeg skrev så har vi akkurat 24t i Seoul da flyet fra MUC landet 0935 og flyet i morgen går 0935 så der har vi vært heldige etter min mening. Nå er det snart natta her, klokken er 2305 lokal tid. Ønsker å være uthvilt til turen vår i morgen med TG. Skal prøve å oppdatere reisebrevet enten i BKK loungen eller når jeg kommer hjem til Singapore.
First regel #1: Som reisende i First har du tilgang på alt. Derfor sier du ja til en flaske ekslusiv champagne og drikker to glass. Lar resten stå igjen. Det er ditt privilegium.
Ok, jeg har mye å lære fortsatt. Vær litt snille med meg, jeg er bare en første reisegutt i forhold til mange av dere. Men jeg er helt klart åpen for å lære. En slik tur kommer jeg jo til å ha hvert år fremover. Men jeg synes jeg har fått en god uttelling da med 5F og 5C
Dette ser meget bra ut Vi fekk berre ein and når vi låg og plaska i badekaret Fekk til og med nei når eg spurte fint om eg kunne få ein til God tur videre
Det lå 2 stk bade ender på rommet når vi kom inn. Men det visste jeg ikke så jeg spurte før vi gikk inn i rommet om jeg kunne få en bade and og da gav hun meg 1 stk pluss de 2 som allerede var der. Jeg så også en person som satt ved siden av oss i restauranten som snakket med de som jobbet der og han fikk utlevert 3 stk på bordet
Takk som deler @TravelManBiz !! Dette er strålende lesing og enda en påminnelse om å få CT og komme seg på tur!!
Man trenger vel ikke sløse bare fordi det er gratis? Jeg har i hvert fall lært fra jeg var liten at man ikke skal forsyne seg med mer enn man klarer å spise/drikke.
Man skal ikke sløse. Men, sløsing er et lost begrep i det øyeblikk du velger F. Hvis du er opptatt av all verdens moralbegreper i utgangspunktet? Ja da velger du ikke F. Sånn er det.
Opptatt av all verdens moralbegrep?! Det var vel å dra det i overkant langt på tynt grunnlag. Jeg elsker å kose meg med god mat, vin og opplevelser, men det gir meg ikke noe ekstra glede av å ta en hel flaske, hvis jeg som trådstarter har lyst på et glass! Sorry for avsporingen i tråden din @TravelManBiz ser frem til å følge turen videre.
Det sier litt om forskjell på folk som jobber der.. Hei, kan jeg få en flaske champagne? Ja selvfølgelig.. Hei, kan jeg få en badeand? Nei dessverre den er det bare 1 av til hver..
Ja, det er litt merkelig policy. Men det kan ha noe med de som styrer "spa"-avd, virker som det er outsourcet til f.eks ISS. Spør man LH-staff går nok de og henter et par til deg
Da er vi fremme på Royal First Class loungen i Bangkok. Men først la meg starte opp historien fra starten av dagen i dag. Vi hadde avgang 0935 fra Seoul og siden innsjekk skulle åpne 2.5t før avgang så tok vi bussen fra hotellet kl 0700. Der var bare 5m kjøretur så det gikk kjapt. Det var veldig mange personer på flyplassen og det tok oss ca 10m å gå til innsjekkingsområdet. Der var allerede innsjekk åpnet og det var en egen kø for business og first. Men i denne køen stod det ca 20 personer som alle hadde 4-5 store esker hver. Spurte da om det var en egen kø for første klasse og det var det selvsagt ikke. Etter å ha stått i køen i ca 10m så kom en av representantene bort til oss (vi stod bakerst i køen) og spurte om vi var del av en gruppe. Det var vi jo ikke. Det viste seg da at de hadde sendt en stor gruppe av personer som reiste sammen inn i første og business køen og ingen av dem skulle fly noe annet enn økonomi virket det som. Synes dette var litt dårlig, da hadde vi stått der 10-15m og ventet bakerst i køen. Men deretter kom vi i det minste frem til innsjekkingen. Så ble det en del jobb rundt bagasjetaggene, vi hadde jo sjekket bagasjen helt frem til Singapore, men jeg passet på at de la inn bagasje nummerne på vår booking så det ikke skulle bli noen problemer der. De hadde en del problemer med å få til dette så det gikk ca 10m der også. Når alt var klart fikk vi billettene og det var heller ingen som helst prioritert kø for første klasse på ICN på security. Men heldigvis var ikke køen så lang så vi var gjennom i løpet av 10-15m. Deretter gikk vi til nærmeste Asiana First Class lounge for å spise frokost. Jeg har jo lest at dette ikke er så mye spesielt over denne loungen og det kan jeg være enig i. Den var ganske stor med mange lenestoler og utsikt over flyplassen og flyene og det var positivt. Men de hadde lagt inn noe solskjerming i alle vinduene så det var vanskelig å se ut dessverre. Vi tok oss noe frokost og utvalget var OK, men kunne vært bedre for en første klasse lounge. Men de hadde Moet Champagne Deretter ble det tid for avgang til Bangkok og her var det en egen kø for både business og første klasse men de begynte å gå om bord når jeg ankom så dette gikk raskt. Når jeg kom om bord ble jeg tatt imot av både smil og bukking av flyvertene og flyvertinnene. Det som er positivt med Thai at de alltid er hyggelige og du føler deg velkommen om bord. Jeg hadde bestilt rad 1 til meg og kona og som andre har sagt her inne, det er virkelig en spesiell opplevelse å sitte helt foran i snuta på 747 og alle andre om bord sitter bak deg (også flygerne vel) Service var som sagt bra og de var hyggelige, men maten kan ikke måle seg med verken Lufthansa eller Qatar (business) etter min mening. Jeg hadde svinekjøtt til forrett og den var ganske tørr. Nå var vi vel ganske mette uansett så det var ikke så viktig kanskje, men er jo en del av hele opplevelsen. De hadde et ok utvalg av filmer, men ikke så mange nye filmer å velge blant. Dette var en dagflyging men de lukket foran alle vinduene etter matserveringen så det ble mørkt i kabinen. Vi var totalt 5 personer i F kabinen på denne flygingen. Jeg ville prøve litt vinsmaking og spurte om å få et glass (lite) av hver av de 3 hvitvinene som stod i menyen. Det viste seg da at ingen av disse hadde de om bord så jeg fikk prøve et par andre. Men de hadde Dom Champagne da Målsetningen var å se ferdig minst 1 film men halvveis i filmen ble det mere og mere vanskelig å holde seg våken så jeg måtte resignere og ta et par timer på øyet. Vi fikk også utlevert Rimowa amenity kit som var positivt. Vi kjøpte jo en Rimowa innsjekkingskoffert i Frankfurt så da passet det bra med et Rimowa amenity kit også. Kona spurte om de hadde i sølv farge siden kofferten vår er sølv, men det hadde de ikke. Fortsetter i et nytt innlegg grunnet antall bilder...
Når vi ankom Bangkok så stod 3 av purserne og smilte og bukket når vi skulle gå ut av flyet. Sjefspurseren var også innom oss kanskje 5 ganger i løpet av flyturen for å spørre om alt var bra og det var jo hyggelig. Når vi gikk ut av flyet stod det en dame fra Thai og ventet på oss og jeg hadde da mine mistanker om at det skulle bli golfbil og det stemte bra Vi ble deretter kjørt gjennom terminalen til en heis som vi tok opp i 2 etasje. Der var det en egen security for crew og diplomater virket det som så da var det ingen kø og vi var igjennom på noen minutter. Så ble vi fulgt til Royal First Class lounge der vi nå sitter og slapper av. Vi fikk et eget rom som vi kan oppholde oss i. Kona har også vært på massasje og jeg har booket avtale om en time. Siden vi flyr C på vei ut får vi 30m men når vi skal tilbake hit neste uke blir det 1 time da vi flyr F ut. Kommer mere informasjon om reisen etter vi har ankommet Singapore. Neste flyging blir da med Thai igjen i C til Singapore
Et lite spørsmål til dere erfarne reisende. Blir man også kjørt i golfbil ut til neste fly når man er på Royal First Class lounge men har Thai C videre? Hvordan er det med andre veien? Hvis vi ankommer Bangkok med Thai C men skal videre med Thai F? Blir man da hentet ved gaten og kjørt til loungen? Må bare si at F loungen til Thai er veldig bra! Har akkurat hatt massasje og nå spiser vi middag
Da er jeg og kona fremme i Singapore. Dette er jo mitt andre hjem siden kona er fra Singapore og jeg har bodd her i flere år. Sender noen bilder fra flyturen BKK til SIN som var en 777-200. Helt grei flytur men Thai business kan jo ikke måle seg med Qatar business (det kunne ikke Thai First heller etter min mening) Nå har vi noen dager i Singapore med familien før avreise hjemover. Bildet av svømmebassenget er der vi har leilighet
God lesning. Du hadde heller valgt og sitte bland 47 andre i biz hos qatar en bland 6-7 I F hos thai?