Vår første CT tur - 5F, 5C, FCT, FCL, Private room

Tråd i 'Reisebrev' startet av TravelManBiz, 26. okt 2017.

  1. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Magisk :D er der på lørdag!
     
    TravelManBiz liker dette
  2. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Kunne tenkt meg den Krug-standen i stua :cool:
     
    Eddie47 and TravelManBiz like this.
  3. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Da har vi kommet frem til Bangkok og Royal Thai First class lounge. Men dagen startet tidlig i dag. Planen var å få fra Private Room rundt 2200 i går kveld, men vi koste oss så mye at klokken ble nærmere 0100:eek: Jeg hadde bestilt rom på Ambassador Transit hotel på T3. Vi våknet rundt 0515 siden vi ønsket å spise frokost i Private Room før avgang med Singapore Airlines 0740.

    Jeg må bare si at flyturen med SIA i F var en helt spesiell opplevelse. Utrolig god service og setene var jo enorme. Kun 4 passasjerer i F kabinen også. Jeg hadde bestilt hamburger til denne turen, kona ville ha hummer men det kan vi ikke bestille på de tidlige avgangene. Champagne de hadde var Dom, men ikke noen Krug. Flytiden var 1t 20m og tiden gikk jo selvsagt alt for fort:D

    53DD91B3-8CBE-4842-9260-11C5A94BE446.jpeg E741491B-CDF0-484D-A664-566260379DAA.jpeg BADCFA03-9E0A-4EF6-AC5A-70977CBE188F.jpeg 8BCE6A53-DAEE-4366-8A7C-31415D507970.jpeg 27D78310-ECBF-4B69-B533-C1CC2C906822.jpeg

    Deretter ankom vi Jakarta. Det viste seg at de har 3 lounger her. En for Singapore Airlines business og first class. Prøvde å flashe SIA boarding passet mitt fra SIN for å komme inn der, men det var nyttesløst siden vi skulle fly Thai videre. Vi ble da sendt inn i nabo loungen. Er ikke så mye mer å si om denne at det er en av de dårligste loungene jeg har vært på. Veldg lite utvalg av mat og drikke, overfylt av mennesker, varmt og ubrukelig internett. Dessverre hadde vi nærmere 5t i Jakarta med det er jo prisen vi må betale for å kunne fly med SIA F:D

    AF31206F-CB26-4522-977A-7D45EFBAAF19.jpeg

    Deretter ble det klart for avgang til Bangkok g til min store glede så jeg at Thai hadde nå byttet ut flyet fra en A330 til en 787:) Dette betydde jo de nye business class setene til Thai:D Når vi stod på gaten ble vi plutselig kalt opp og bedt om å gå til gate personalet. De ba om pass og billetter og jeg begynte å bli litt bekymret om det var noe galt. Det viste seg at de hadde fått er varsel eller noe lignende på PC’en siden vi jo hadde en veldig spesiell rute. Etter mye tasting på PC gikk alt i orden. Veldig god service på Thai på denne 3t turen til Bangkok. I tillegg var også stolene veldig behagelige. Når vi kom frem stod det en lokal Thai representant ved døren med navnene til meg og kona:D Så ble vi i kjent stil kjørt i golfbil til Security og var igjennom i løpet av minutter. Deretter var det kort vei til loungen.

    893680E7-F8DE-413E-BE6E-AD6BF8832E94.jpeg 7F6668C4-9E35-4FD3-82C6-6060DAB73823.jpeg 14DD9F9F-6891-4684-9A32-D567C344CE6B.jpeg C8259D7C-54F2-4530-8F59-7B2EAD6E433E.jpeg D7C77D26-5950-4642-BEC2-03CF46E47E64.jpeg 7443A16B-EF2E-496D-82FD-9605691DC0D3.jpeg 19C5A5CD-50DB-424D-A817-897F9E179F0A.jpeg 455481D5-46B7-4FC8-9CA5-7AD3B60E27A7.jpeg

    Som dere ser over har jeg også hatt en time Thai massasje:D Nå sitter jeg og slapper av i sofaen mens kona er ute og shopper litt. Siden vi sjekket inn på torsdag skal vi nå være 3 dager på tur hjemover også. Kona ser også selvsagt poenget med å ha så mange stopp som mulig. Hvis hun skal være med må hun følge opplegget med mest mulig flygninger:cool:

    Om 2t går flyet til Seoul med Thai F i 747. Har pre booked Hummer til kona og biff til meg. Fikk nok en gang byttet til de 2 fremste setene i jumbojetten:D
     

    Attached Files:

    petterel, KRS, FFlyer and 16 others like this.
  4. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har holdt av bord til deg:D
     
  5. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    For ein stil! Dette ser ut til å vere så tett opp til optimal ei flyreise som det er mogleg å komme. Godt fortald og gode bilete! Rett og slett ein glimrande måte å svi av bounuspoeng på! Og tusen takk for at du deler! :)
     
    TravelManBiz and Eddie47 like this.
  6. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Da er vi tilbake i Norge igjen og hverdagen har kommet over oss igjen :eek: Jeg skal oppsummere hele turen på slutten av dette innlegget, men vil først komme med noen bilder og kommentarer fra de siste flyturene vi hadde.

    Neste flyturen som vi skulle ha var med Thai F på en 747. Vi hadde hatt et flott opphold i F loungen til Thai med massasje og alt og nå var vi klare for neste flytur. Når det nærmet seg avgang ble vi hentet i rommet vi brukte i loungen og eskortert av en kvinnelig Thai ansatt til gaten. Der var det allerede en lang kø, men hun tok oss frem til starten av køen og vi kunne gå direkte om bord i flyet. Vil bare nevne det igjen at jeg synes bakkeopplevelsen hos Thai er meget bra i Bangkok. Som dere vet har Thai både ny og gammel konfig av 747 og denne gangen fikk vi den gamle. Jeg visste jo at dette kunne skje, men uansett var det en liten skuffelse da det er en stor forskjell mellom den nye layout og den gamle.

    Denne gangen hadde jeg forhåndsbestilt mat til meg og kona. Jeg hadde valgt hummer til kona og biff til meg. Men dessverre var biffen gjennomstekt og veldig tørr og kona sa at hummeren også ikke var god å spise (jeg spiser ikke sjømat selv) Jeg har vel lært på denne turen aldri å bestille biff om bord i et fly, det er sjelden jeg har hatt en biff som ikke var noe tørr. Men jeg fikk spist forretten og dessert og de hadde fortsatt Dom Perignon som Champagne :) Etter maten så begynte jeg å få seriøse problemer med å holde øynene åpne så jeg ba crew om å reie opp senger til oss. Vi var de eneste 2 passasjerene om bord i F på denne flygningen. Vi fikk ikke noen pyjamas men fikk utlevert 2 stk til Rimowa amenity kit.

    IMG_2839.jpg IMG_2840.jpg IMG_2845.jpg IMG_2846.jpg IMG_2847.jpg IMG_2850.jpg IMG_2861.jpg IMG_2863.jpg IMG_2855.jpg

    Når vi ankom Seoul så ble vi nok engang møtt av en hyggelig dame fra Asiana som skulle eskortere oss videre. Underveis så begynte hun å snakke om at vi måtte gå igjennom immigration. Men jeg forklarte at vi var i transit og da var hun enig i at vi ikke trenge å gjøre det. Heldigvis så slapp vi immigration denne gangen da det var en like lang kø der nå som sist vi måtte igjennom. I tillegg må som nevnt alle passasjerer i samme køen, uansett om man fly F eller Y. Etter å ha gått igjennom security så ble vi fulgt til Asiana First Class lounge i hoved terminalen. Jeg tok ikke noen bilder fra dette oppholdet da vi jo hadde vært innom her på veien ned til Singapore.

    Når jeg bestilte turen måtte vi ha ca 7t connection i Frankfurt siden MCT er 1t15m og tiden mellom Asiana landet og flyet til Oslo skulle gå med et tidligere fly var 1t10m. Men vi hadde på en måte litt flaks siden flyet vårt med Asiana fra ICN ble 3t forsinket. Jeg ville heller benytte tiden i F loungen til Asiana enn business loungen til Lufthansa i Frankfurt. Vi fikk beskjed om dette allerede når vi ankom F lungen i Seoul. Vi fikk spist litt frokost på F loungen, kona og jeg fikk sovet litt i lenestolene og så fikk jeg tatt en dusj før neste flyreise.

    Boarding til Asiana flyet fungerte superfint, det var egne lanes for økonomi, business og first så det tok oss bare noen sekunder å komme inn i flyet. Jeg må si jeg hadde gledet meg masse til denne turen, da jeg har lest mye positivt om Asiana. Og nesten alle forventningene mine slo til. Crew var kjempeflinke og hyggelige og de passet hele tiden på at vi ikke manglet noe. Vi var 7 F passasjerer på denne turen. Vi ble også forsinket 40m ombord, men da crew skulle komme og informere oss og beklage så sa jeg at dette bare var helt topp, hun ble litt overrasket da. :) Som nevnt sitter jeg heller med et glass Champagne ombord i Asiana A380 enn i en lounge i FRA:D De hadde visst en del passasjerer oppe som hun sa som ikke var så fornøyde...

    Deretter gikk de rundt og tok bestillinger for mat. Klok av skade så ønsket jeg ikke å spise biff om bord, men heller ta den koreanske hovedretten. Men jeg ønsket ikke å spise den koreanske hovedretten, men da var det ikke noe problem å spise Western forrett istedenfor. I tillegg fikk vi selvsagt caviar service om bord :D Jeg synes spesielt den koreanske hovedretten ved veldig god, denne anbefaler jeg til alle! De hadde også 2 ulike Champagne å velge mellom på turen. Kona hadde på dette tidspunktet blitt en skikkelig Champagne elsker og hun drakk i hvert fall opp i verdi det jeg hadde betalt i avgifter for henne billett :D

    Vi hadde også egne rom som kunne lukkes. Det som var litt negativt var at det var veldig varmt om bord. Dette var jo også noe som andre har nevnt på Asiana. Jeg prøvde å si ifra at det var varmt men ingenting skjedde. Når vi skulle sove ba jeg dem re opp sengen ved et av de ledige setene ved vinduet, med håp om at det var litt kjøligere der, men dessverre var det vanskelig å sove i den varmen. Jeg lot også døra til sengen stå åpen om natten, ellers hadde det blitt enda verre. Om natten når de senket lyset hadde den laget en slags "stjerne himmel" i taket som var veldig fint. Jeg tok bilde av dette, men det var litt mørkt siden jeg ikke kunne bruke flash om naten ombord.

    Etter å ha slappet av i 2-3t så hadde de utvalgte småretter som vi kunne bestille underveis. Jeg tok da en sandwich som var veldig god. Før vi landet var det også servering av western og koreansk mat og jeg tok en pasta med tomatsaus som også smakte meget bra. Kona tok en koreansk rett og det jeg har merket meg at rettene der nede alltid kommer med masse tilbehør.

    Det var også kun 1 toalett i F kabinen, men det var til gjengjeld veldig stort. Det var også et lite toalett ved inngangen til der flygerne var som vi fikk lov til å bruke hvis hoved toalettet var opptatt. En annen ting som var litt negativt var at de hadde et veldig lite utvalg av filmer, det var ingen interessante som jeg ikke hadde sett minst 1 gang før. Men skjermen var jo gigantisk selvsagt :)

    IMG_2871.jpg IMG_2877.jpg IMG_2879.jpg IMG_2894.jpg IMG_2899.jpg IMG_2903.jpg IMG_2906.jpg IMG_2907.jpg IMG_2918.jpg

    Når vi ankom Frankfurt var det ingen som møtte oss ved flydøren :p:D:eek: Ikke bra å fly for mye F altså, må ta noen turer må FR eller DY litt kjapt snart for å komme ned på jorden igjen :) Heldigvis var vi først ut av flyet og vi skyndet oss for å komme tidlig i immigration køen siden kona ikke kunne bruke EU køen. Alt gikk greit og vi var igjennom på noen minutter. I security ble vi stoppet og de tok ut baggen der vi hadde spart alle amenity kittene vi hadde fått underveis, de spurte også hvorfor vi hadde med å mange:D Etter dette gikk jeg til Lufthansa service center for å forsikre meg om at alle de 4 bagasjene hadde ankommet FRA. Hvis de ikke hadde ankommet hadde jeg da sluppet å ventet på disse i OSL og heller da gått rett til de som håndterer savnet bagasje på OSL. Men heldigvis så var all bagasjen ankommet, men her også lurte de fælt på hvorfor jeg hadde 8 bagasje tagger når jeg kun hadde 4 bagasje innsjekket. :) Jeg spurte også hvilken lounge jeg burde bruke og han anbefalte da A25 loungen da det var mye færre folk på denne og der hadde de også dusj. Vi fikk litt over 2t i loungen før det var klart for avreise til OSL. Når vi ankom gaten var det prioritert ombordstigning for business og gull passasjerer. Men alle ble sendt videre til den samme bussen. Helt greit å samle alle i en buss, men jeg ser da ikke helt poenget med å ha en prioritert ombordstigning. Flyturen var helt ok, ikke de mest smilende crew denne gangen, men flyturen var kun 1t35m og vi satt på første rad så vi kom først ut.

    IMG_2925.jpg Denne er fra loungen i FRA.

    Vi landet seint på Gardermoen og jeg hadde bestilt overnatting på Scandic. Ønsket ikke kjøre hjem om natten og ønsket heller ikke å drikke brus om bord i F turen vi hadde med Asiana så da passet det bra med en natt der før vi skulle reise hjem. Hadde bestilt parkering på P10 så jeg tok flybussen tilbake til OSL og hentet bilen neste dag.

    De top 6 beste opplevelsene vi hadde på denne turen er:

    1. Lufthansa First Class Terminal i Frankfurt
    2. Lufthansa First Class MUC-ICN
    3. Asiana First Class ICN-FRA
    4. Singapore Airlines The Private Room
    5. Thai First Class lounge Bangkok
    6. Singapore Airlines First Class SIN-CGK

    Flyplassen og loungen i Jakarta var veldig dårlig, men det visste jeg jo allerede før vi reiste så kan ikke si at jeg var skuffet over dette.

    Men det som skuffet meg mest var Thai om bord i 747 begge veier og på innsjekk i ICN .Jeg har jo skrevet og klaget om den første turen, jeg har fått svar av Thai der de ikke innrømmer noe som helst galt. Tenker å sende dem et svar tilbake snart. Jeg hadde egentlig planlagt å reise til Australia på CT F tur neste år, men etter å ha opplevd Thai så er jeg ikke så sikker lenger. Kanskje jeg flyr til SIN på en lenger reise som nå og heller kjøper en separat billett mellom SIN og SYD.

    Til slutt vil jeg takke alle som har lest mine innlegg og kommet med likes og kommentarer. Neste reisebrev fra meg kommer i Mars da jeg har bestilt en MR tur til Las Vegas og Seattle med OneWorld selskapene. Da skal jeg ha 12 F og C flyturer i løpet av 1 uke :D
     

    Attached Files:

    wilhelm, artanis, Sjefen1234 and 33 others like this.
  7. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for flott rapport :)

    Dessverre er det ujevn service i TG F, og får man i tillegg gammel kabin kan det bli en kjip opplevelse. Jeg har ca 20 legs med TG F, og det er varierende standard både på mat og crew. I alle mine tilfeller der det har vært dårlig har det vært på 747-flightene. Spesielt én, hvor de ikke kom når min sønn(16) trykket på call-knapp, men de kom når jeg trykket, i tillegg til at han opplevde de som lite imøtekommende. TG har som SK ansiennitetsregler som overstyrer evne til kundeservice.

    Jeg forhåndsbestiller alltid Thai-mat på TG F, det er de bra på. Ellers varierende stand. Anbefaler helst bare A388 med TG F siden hardproduktet der er bra.

    At dere var de eneste i F på ICN-BKK bekrefter også det mange her har erfart, at de heller kjører tom kabin enn å slippe awards (andre strekninger slipper de)

    Hvordan vurderer du lounge i MUC kontra FCT/FCL i FRA?
     
  8. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor bestiller du TG F mat i forveien og hva anbefaler du?
     
  9. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    www.thaiairways.com - Manage my booking - Preorder Meal

    De fleste Thai-rettene er bra, man har ulike sett også med litt av hvert. Jeg er litt kjedelig og foretrekker Kylling i Grønn Karri (Gaeng Khiao Wan Gai). Her er porsjonen kanskje litt liten.

    De er også behjelpelig med å hente fra business-meny om du er mer sulten, i tillegg til a la carte. Business har alltid ett Thaimat-alternativ, ofte en god karri.
     
    TravelManBiz liker dette
  10. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Takk. Er det flere valg hvis man pre oder? eller hva er egentlig poenget. Trodde F hadde ganske bred meny :)?

    EDIT: Fikk bare valg om gluten fri, kosher og slike valg. ikke direkte valg av mat?
     
    Last edited: 06. nov 2017
  11. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Suverent mann - suverent :):)
     
    TravelManBiz liker dette
  12. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Bøyer meg i hatten, dette var utrolig bra :)
     
    TravelManBiz liker dette
  13. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg bestilte som sagt hummer og biff og det var ikke bra. Tror jeg også stemmer for å spise lokal mat på Thai i håp om at den er bedre enn den vestlige:)
     
    Xflipper liker dette
  14. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Vi var ikke aleine fra ICN til BKK, da var vi totalt 4-5 stk. Men vi var aleine på returen BKK-ICN i gammel F kabin.

    Vi rakk dessverre ikke noen lounge i MUC, da flyet fra FRA fikk tekniske problemer og de måtte starte motorene med trykkluft og dette tok ekstra tid. Vi parkerte ved gate i MUC og da var det bare å gå rett til neste gate der flyet til ICN allerede hadde startet boarding.
     
  15. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,735
    Likes mottatt:
    21,927
    Bonuspoeng:
    293
    Kanonbra rapport, jeg gleder meg allerede til mars :)
     
    TravelManBiz liker dette
  16. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,100
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut som om at det har vært en fantastisk tur! Takk at du deler!
     
    TravelManBiz liker dette
  17. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for fin oppsummering og generelt en flott turrapport :)
     
    TravelManBiz liker dette
  18. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, der var en helt fantastisk tur:) Ingen av mine kolleger eller andre jeg kjenner forstår hvorfor jeg i all verden ville bruke 3.5 dag å reise til Singapore:D Men mange forstår vel ikke opplegget og alle opplevelsene vi får. Kona syntes hele turen var topp også og hun ble med på hele opplegget uten diskusjoner:)

    Jeg er allerede på 140k Eurobonus oppspart siden Mai (ingen av disse er gjennom flygninger da alle billetter jeg kjøper er med OneWorld / BA) og gleder meg til å planlegge en ny tur neste år. Vil gjerne prøve å fly med ANA neste år, men de legger vel aldri ut 2 F seter.

    Men neste tur er som nevnt i Mars på en MR (TP egentlig som det heter, Tier Point run på BA) Betaler 16k NOK for 12 F og C turer til sammen:D Gleder meg spesielt til AY A350 og AA 321T First Class mellom JFK og LAX.
     
  19. Pyro

    Pyro Aktivt Medlem

    Innlegg:
    279
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Deilig reisebrev!! Farlig lesestoff :). Hvordan hadde du lagt opp en tur til Australia/New Zealand? Med tanke på din kritikk av Thai...
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,658
    Likes mottatt:
    32,507
    Bonuspoeng:
    293
    Vil si man ikke må glemme at man er forskjellig og. Vi hadde 747 med gammel config i F fra München og hadde det aldeles fortreffelig.
    Greit nok, i den gamle configen er IFE en vits, men stolene er faktisk ikke så værst og vi hadde topp service som selvsagt dro opp. I 747’n var vi dessuten bare 7 pax. På 380’n tilbake var det smekkfullt og ditto dårlig service.
    Men, 380 er en annen verden teknisk. For å si det sånn; frua merket ikke at vi tok av fra BKK...
     

Del denne siden