Utrolig digg å komme frem, hadde tross alt vært på farten i halvannet døgn. Nystriglet og med bekledning for akklimatisering til argentinsk sensommer bar det etter en liten stopp ut for lunch. Med sirkler og diagrammer piler og tegn på et A2 size kart hadde vår nyervervede resepsjonistvenn på utpreget resepsjonistvis besvart vårt spørsmål om hvor vi kunne gå oss litt lunch. Stedet lå ut døren og tjue meter ned gata… Heldigvis var det en solid anbefaling, så all traskingen var ikke forgjeves, fikk det siste bordet på en skyggefull balkong i andre etasje, hvor vi kunne skue ned på litt dvaskt gateliv nedenfor. Noen kalde øl og litt god mat gjorde susen
Vi hadde lenge vurdert å få ned oss tangoshow, men var usikre på hvor «holdbare» vi kom til å være første kveld etter en lang reise. Men med godt med søvn på veien hit, besluttet vi å kjøre på. Booket show med middag på El Viejo Almacen. Ble plukket opp i minibuss ved hotellet i halv åtte draget, og fikk en liten sightseeingtur for henting av andre før vi ble satt av ved restauranten. Her var det treretters middag og en flaske vin inkludert i pakken. Ikke uventet gikk vi for biffen. Svært stykke mørbrad, hadde ikke sjangs til alt. Flan med dulche de leche til dessert. Sjefen i huset hadde kontor ved siden av bordet vårt, og ordnet og fikset med masse lapper, bonger, lister og greier, som seg hør og bør. Etter måltidets fikk vi beskjed om å ta plassene våre for showet. Eneste problem var at vi begge trodde den andre hadde fått med seg hvor vi skulle gå, trasket opp fire etasjer i en trapp og sjekker diverse dører, før vi slukøret gikk ned i restauranten igjen. Showet viste seg å være på andre siden av gata!
Må innrømme at jeg ikke hadde noen spesielle forventninger til showet. Vist seg heldigvis å være dønn profesjonelt, varierende og veldig bra. Kan absolutt anbefales
Artig å lese! Sett litt på BA igjen for mulig tur, så et par raske spørsmål: Hvordan er det nå med valuta og veksling? Er det nå kurant å bruke kort direkte uten at man betaler et ekstremt påslag? (tidligere "red" og "blue" rates, fra kort research). Ellers inntrykk av kostnadsnivå etter inflasjon - har ting fått tilbake prislappene igjen? Fortsatt god tur!
Tja, har ikke vært her et døgn enda og føler meg temmelig grønn på hele valutagreia, men virker som om det lett kommer et påslag på 10% på kredittkort om jeg har skjønt greia. Akkurat nå er vel 100 spenn ca 11000 peso, men det endrer seg tydeligvis raskt
Frokosten på BENS Recoletta park, var ikke voldsomme greier, men fikk oss en brødskive og en dvask kaffe. Tok en uber bort til San Telmo markedet som er åpent på søndager. Her var det tjukt med markedsboder og masse folk. fikk kjøpt oss en digg ferskpresset juice, og ga oss i kast med gaveinnkjøp. Ble også noen nye hodeskaller, kjekt å ha
Aha! Trodde kanskje hadde endret seg til at nå kun et mindre påslag, og dermed langt å foretrekke til å leie trillebår for å frakte med seg kontantbeholdningen.
Ahhh, hva skulle en gjort uten ett vannhull eller to under dagens lange marsj? Patagonia øl i glasset, og det var ikke galt i det hele tatt! Hadde egentlig kun tenkt å stoppe for litt drikke, men grillen ved inngangen overtalte meg til litt mat også. Empanadas og chorizpan til lunch, ikke verst.
Trillebår vet jeg ikke, men testa en minibank i sted og den ville ikke gi meg mer enn 30.000 og det er jo ikke voldsomme greiene, fikk tre sedler ut, og det holder knapt til et par øl. Har med en neve dollar også og det har gått relativt greit å bli kvitt disse…
Sannelig hadde de ikke vinsjapper her i Buenos Aires også, noen godsaker rekvirert Vår nye venn i vinbutikken ga oss noen anbefalinger, så da ble det ett stopp på Vinoteca Palacio Duhau på Park Hyatt, her var det staselig Litt argentinsk Chardonnay var heller ikke galt
Har du US $ så må du gå i en vekslebod, der får du betydelig mer .. Resepsjonen vet hvor nærmeste vekslebod er .. eneste jeg vet om ligger ved Hilton hotellet
Nå har vi kommet oss helt på høyden, eller i høyden. Funnet frem til Trade Sky Bar. Strålende utsikt, og heldigvis litt bris her i høyden Som et ekstra bonus kan en glane på flyene på vei ut fra AEP
For søndagsmiddagen fulgte vi anbefalinger fra medforumister og hadde bord på Estilo Campo, usikker på om det var @kjeeli eller @Eddie47 sitt tips, men mener begge har vært innom her og spist sin andel av kua før oss. Fotostrategisk plassert grill/firepit ved inngangen gir en klar beskjed til alle veganere om at dette kanskje ikke er stedet. Svær restaurant, og siden vi kom omtrent ved åpning var det selvsagt temmelig tomt, men fyltes opp etter hvert. Bra service og en meny som ikke overraskende var kjøttfokusert. Må innrømme jeg sleit litt med min umiddelbare forståelse av engelsk på denne retten: Google translate gjorde ikke ting bedre: Men så demret det, ordet jeg var i villrede om på norsk var selvsagt «kje» så da var den oppklart Fruen gikk for tenderloin som vel er indrefilet, med gratinerte poteter og peppersaus, samt ca 17,5 gram grønnsaker. Selv kjørte jeg en plain variant med kun ribeye (entrecôte) og chips. I glasset en Malbec som muligens var den han anbefalte eller ikke, vi hadde litt språkproblemer akkurat der, uansett dette var en mid range vin til ca 70.000 penger. Som jo høres forferdelig dyrt ut, men som tilsvarer i underkant av 750 NOK, noe jeg tviler jeg får mye vin for hjemme, i alle fall ikke i nærheten av denne kvaliteten. Helt nydelig kjøtt, passet perfekt at det ikke var saus, men kun en sjy som det ble servert med. Når jeg hadde gjort kål på mitt stykke måtte jeg jammen hjelpe fruen også som sleit med porsjonsstørelsen. Indrefilet hennes var også god, men ikke i nærheten av entrecôten. Altfor mette til desert tok vi regningen og en uber hjem, i motsetning til mange andre steder gikk det her å legge tips på kredittkort regningen, de tok heller ikke noe ekstra for betaling med Amex så supre greier.
Kun dag to i Buenos Aires men føler at vi alt har fått sett en god del, i dag droppet vi den stusselige hotefrokosten og bega oss ut til fots når vi hadde stablet sirkuset på beina. Ca en kilometer unna hotellet ligger Recoleta kirkegården. Her ligger byens fiff pent stablet i egne mausoleumer. Ikke alle gravene er like godt vedlikehold og overraskende for oss var det fritt innsyn til kistene. Noen steder ga assosiasjoner til litt skumlere filmer Denne duden hadde grodd ekstra hår Droppet graven til Evita, da det var en busslast med amerikanere som blokket der. men fikk tatt et bilde av denne dama som jo ser passe diva aktig ut.
Etter å ha hilst på det døde var det på tide med en sen frokost for de levende. Droppet cafeene og restaurantene rett ved gravplassen da det så veldig turistfellete ut, og gikk noen kvartaler før vi fant en trivelig liten cafe på et hjørne. Kaffe, mat og et shot ferskpresset appelsinjuice inntatt og så en uber til Tres de Febrero Park, for litt tur i det grønne. Litt trasking i en flott park senere, og det begynte å bli varmt, så kurs staket ut for en lite pit-stop. Fant frem til restauranten Roldan Her fikk vi et skyggefullt utebord, overraskende nok med utsikt til en bane for sprangridning. Dessverre ingen som er ute med hesten sin akkurat nå. Men vi passer i alle fall på ivaretakelsen av væskebalansen.
Etter hvert ble det en Uber videre til Palermo Soho. Når vi hoppet ut av bilen var vi imidlertid litt i villrede om hvor vi skulle sette kursen. Tenker strategien vår funket litt som å be om å bli kjørt til Grunerløkka, og håpe på at det gatehjørnet en ender på er et bra startsted. Så da måtte vi finne en fortauscafe for litt mer research. Grønt og frodig overalt er noe som slår en etter å ha vært litt rundt i byen. Flott med trær planter langs de fleste gater. Fant ut at det var masse butikker i nabolaget så da ble det litt shopping. Noen her i byen er visstnok interessert i fotball har jeg hørt snakk om
Da vi var der og spiste omtrent det samme som dere fikk vi valget mellom om å betale cash i US$ - 100$ (ca 1000kr den gangen) eller kredittkort som ble ca 1650 kr! Vi hadde dessverre ikke tatt penger med.
Hmm, det alternativet er det ingen som har kommet med så langt, til og med på markedet i San Telmo virket det som om kursen de ga på USD vs peso var noenlunde det en kunne forvente. Mulig vi ser for godfjottete ut og blir skrudd, men kan jo kanskje være et tegn på at inflasjonen er på vei ned?