Vinterferien 2026 - Flaks til Tokyo med tenåringer

Tråd i 'Reisebrev' startet av democomputer, 14. febr 2026 kl 17:18.

1. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    6,244
    Bonuspoeng:
    183
    Gjør et forsøk på litt rapportering fra familieturen til Japan.

Har egentlig ikke villet si eller skrive så mye i fare for å jinxe en litt for god deal… Men nå er vi på vei og alt ser bra ut.

Som flere andre booket jeg under det store AF/KLM-slippet i mars ‘25.
    Fikk booket på nett for fire CPH-AMS-NRT, t/r i bis. Utreise mandag i vinterferien hjemreise mandagen etter.

Tenkte det var en halvdårlig løsning med behov for overnatting i køben, men i frykt av at tilgjengeligheten bare var et blaff og ikke ny norm så ble den stående. Godt var det.

Ingen muligheter for å endre til OSL-AMS, marries segments.

Fikk så lagt på OSL-CPH når SAS slapp billetter. Var bare to ledige i hver klasse, så bookingen måtte splittes så to booket i pluss (nå via), og to flyr eco til CPH. Måtte ha overnatting i CPH. Siden bookingen ble splittet la jeg til en CT på den ene bookingen også. Alt ble billettert og poeng trukket på nytt. Det ble da ikke trukket poeng for den reisen uten CT. Tenkte at ting sikkert kom til å endres og poeng trekkes senere. Den gang ei. Dvs, endringer ble det

2. mai sjekket jeg bookingen og fikk da beskjed om at det var endringer (Noen få timer med endringer på SAS-flightene og noen minutter på KLM-flightene.) Fikk de vanlige mulighetene om å godta, kansellere eller endre. Jeg prøvde å endre og kunne velge fritt mellom hvasomhelst. Endret da til utreise lørdag i stedet for søndag til cph og mandag til Japan. Endret retur til søndag med SAS hele veien.

14 feb SK1471 OSL- CPH
    14 feb AF1051 CPH-CDG
    14 feb AF274 CDG-HND

22 feb SK984 HND-CPH
    22 feb SK1468 CPH-OSL

Alt i revenue - klasser bortsett fra t/r OSL-CPH. Dobbelt bingo med perfekte dager og tider.

Måtte da sitte og gjøre det parallelt med to bookinger siden den var splittet. Fikk feilmelding, men også epost med bekreftelse, men ikke pdf med billett. Kan se på oversikten på sas.no at det ser riktig ut. Fikk epost dagen etter fra KLM med beskjed om endringer i original booking, så noe mystisk er på gang. på sas.no vises ikke bookingene når jeg går inn på dem, de er blanke. Ligger i oversikten og ser greie ut der, men er blanke inni. på air france sine nettsider ser alt strålende ut med riktige flighter og billettnummer.

Telefon til SAS 6. mai. Call back etter noen minutter. “Technical issue”. Mottar epost med utskrift fra “amadeus” alt ser finfint ut og står som confirmed i C-class.

Neste endring kommer noen uker senere. Får SMS fra SAS om endring i flygninger. Chat med SAS, det er kun OSL-CPH som er kansellert, vi blir booket om til et litt tidligere fly, helt OK. Får tilsendt ny “amadeus-post” og pdf med billettene:) Alt vel.

Har sjekket opp et par ganger til i frykt for at noe er galt, har fått beroligende ord og tilsendt pdf på nytt.

Har hatt mange scenarioer i hodet på hva vi blir møtt med ved innsjekk, og forberedt meg på all slags argumentasjon. Men det slapp jeg. Alt klappet og klart når passene blir levert og ingen problemer. Får også lagt til eurobonusnummer på alle leg for alle pax. Så er det bare å vente og se hvor mange poeng som tikker inn etter hvert. Selvsagt bare bonus alt som måtte komme, men med julekalenderdobling på returen og C-klasse er det ikke lagt unna at denne turen ender med å gå i null, dvs koste meg en CT og avgifter:D

Så nå sitter vi på Kastrup og venter på å prøve AF bis til CDG. To timer connection holder greit fra 2F til 2E(L), rekker kanskje tilogmed litt lounge.

Planene i Japan er mat og sightseeing, først i Tokyo så i Kyoto. Høydepunktene følger.

Håper ikke all nIsseflaksen er brukt opp.

K

2. obay

obay Veteran

Likes mottatt:
    7,000
    Bonuspoeng:
    183
    God tur!

democomputer liker dette
  3. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,910
    Bonuspoeng:
    293
    Digger dette avsnittet!

Bonus-tur er ikke for amatører, i motsetning til deg som har fikset alt underveis :D

Super booking, og hold oss oppdatert! God tur!

obay liker dette

Del denne siden