Kort reisebrev med personlige betraktinger og opplevelser. Det finnes enorme menger foto og video på nett, jeg har lite å bidra med der. Med 0810CET avgang fra OSL, bestemte vi oss for å ligge over på Gardermoen. Kofferter ble sjekket inn kvelden før. Scandic Airport var en mild skuffelse. På dagen selv skled vi rett igjennom Fast Track, med kjapp handel av snus og gaver, før SAS Lounge. Maten var merkbart bedre på Gull, men Plus lounge har lekeplass og man kan se litt fly. Ser sånn sett frem til sammenslåing. Fin tur til LHR med bra cabin crew. Kjip frokost på flyet, vi stod.over. Vel på bakken var det shuttle fra T2 til T3 og enkelt å finne Clubhouse. Meget bra personale i skranke, litt blandet drops i servering. Vi voksne kjørte Bemedict og Royale, barna delte en English. God sprudlevin og deilige Bellinis. Stemningen var "bustling", men vi satt bak glassveggen med perfekt utsikt til apron og delvis rullebame. Andre etage er rolig og flott, terassen ganske OK! The_Dude - Clubhouse 1-0 Liker fine skilt: Bra boardingopplevelse. Mye nordmenn, inkludert en Bonusnisse-familie. Crew er en bukkett av engelske arbeiderklassekvinner, og her er holdningen og innsastsen på plass. De er på tilbudssiden og aktive hele flighten. 787-kabinen har et flott drag over seg og er åpen og fin, samt intim. Setet er utdatert, og mangler litt på komfortsiden. Jeg er i LH F pysjen før motoreme har startet. Maten er helt grei, men ikke noe å skrive om. Kyllingcurryen, tomatsuppen og High Tea var høydepunkteme. God drikke flyter fritt. Medpassasjerene er greie. Turen går bra, vi får regulere vinduene selv. Igjen, det er crew som skinner. Jeg snakker litt med hun ene - alt var bedre før, mente hun. IAD er klassisk kjip amerikansk flyplass. Cost efficient, kanskje. Immigrasjonskøen er lei, men spiselig. Vi har med oss en banan. Rett i detention, men det løser seg på 15-20 min. Både vi og tolleren er flaue.
Kjenner at jeg savner å ikke reise med små barn. Vi er nå i Ocean City, som er litt kult. Hva er egentlig ekte amerikansk? Intelligensia mener selvsagt Las Vegas, men jeg synes OC fortjener en honorable mention.
Ser ut som det er litt diverse familieaktiviteter å ta seg til med der ja. Er det endelig destinasjon eller skal dere videre?
OC er vel egentlig en slags blanding av Son og Granca. Det er løvetann og hestehov, ikke roser og orkideér. Men to bucketlist items checked: * Tilsnakket av (hyggelig) politi og fikk sagt "Thanks for making me aware, officer" * Gått amerikansk boardwalk. Badet en del i går og har fått propp i det ene øret. Kjøpte noen greier jeg håper får løsnet det opp.
Philly skuffer ikke. Vi har parkert bilen og spaserer. Mye gøye greier for barna, og vi bader i communal pool kl 17 hver dag. Kveldene koser vi oss på takterassen. Bildet lyver, vi er kanskje en kilometer unna skyline.
Nye US-bucketlist greier avsjekket: * Flash flood warning med påfølgende thunderstorm og veldig mye vann på veien * måltid på roadside diner (Denny's) * innsjekket på typisk motel, inkl dårlig inneklima. * derelict roadside crossing:
VS-menyvalg hjemover er: * Teriyaki Salmon * Chicken Stuffed * Palak Paneer * Courgette Soup (express) * Malfadine Pasta (Exclusive) * Grilled Chicken Burger (Exclusive) * St Louis BBQ Pork Ribs (Exclusive) * Buddha Bowl (Exclusive) Om noen har spist noe av dette på VS, er det bare å avlegge en review. Synes kommunikasjonen er generelt god.
Litt dårlig planlegging fører oss helt tilfeldig til småbyen Havre de Grace, MD. Kan vel sies å være den lokale utgaven av Drøbak/Florø/Fosnavåg/Larvik. De har et slags utemarked første fredag i måneden. Tror vi er de eneste her som ikke er fra området.
Tilbake i Silver Spring. Fikk emdelig en dag uten de små, som blant annet ble brukt på National Air and Space museum. Mye knask her, men dessverre var ww2 og cold war stengt av pga ombygging. Jeg tror en av de andre lokalitetene har mye mer fly, men X-1, X-15, Starship 1 og 20/30-tallet var helmaks. Likeså kapslene fra de ulike (tidlige) romprogrammene. Ser frem til å prøve ekte DC-3. Krysser av på "kjørt downtown i DC" på listen. Fokus begynner på hjemturen, sent på kveld med to små. Mat er valgt.
Hverken SAS eller VS sine apper tillot checkin. Lastet ned Delta app, fortatte som gjest og sjekket inn på begge PNR. Når vi kom til IAD, var begge reisene og boardingpass borte fra appen. Ba bagdrop dama om BP, og hun gav meg en haug "all the way". Til LHR, altså... måtte få SK i London, og disse dukket da også opp i SAS-appen - usikker på om Delta egentlig sjekket oss inn på SK. Clubhouse på IAD er fysisk litt stusselig, men godt plassert. Dessverre stenger de for VS og.åpner for Priority Pass i visse tidsrom. Vi kom gratis inn, men man må betale for nesten all mat og all drikke bortsett fra vann, kaffe og te - samt chips, pretzels, pastasalat og noen enkle smørbrød. AF/KLM ville bare slippe inn meg +1. Dette er ekstremt svakt av både VS og Skyteam forøvrig. Under all kritikk og god grunn til å ikke komme for tidlig. Rett og slett nedtur. Men grei utsikt har de: Delta/Endevour CRJ F til JFK helt greit, og vi fikk drømme-innflyvningen over byen og forbi flyplassen. Nydelig!
Litt bedre tid enn jeg trodde på JFK, men Delta One lå litt lenger unna enn Clubhouse. Alle var slitne og vi valgte letteste løsning. Clubhouse på JFK er en helt annen historie enn IAD. Her er vi litt i topp-sjiktet av business lounger. Stramt interiør, veldig bra deko, avslappet og veldig serviceinnstilt personal, samt topp mat og drikke. Dette er en passelig liten og intim lounge, og en av de beste og mest særpregede jeg har vært på. Igjen, fin utsikt og litt sjelden fugl:
Litt rar SkyPriority ved boarding. Vi gikk bort til skiltet og så på agenten, som så åpnet båndet og slapp oss inn. Grei velkomst inn i 351K og relativt påskrudd crew. Litt blandet drops her, noen smiler ikke mens andre er tett på og følger opp løfter og tilpasser. Heldigvis er "min mann" skikkelig på. Selve kabinen synes jeg er for stor, den blir nesten litt utrivelig og man får litt følelsen av å sitte på økonomi - det kjennes ikke spesielt eksklusivt, i motsetning til 787 som er litt mer "der". Setet er ingen fest. Litt keitete med tanke på at beina ikke har noen støtte, og upright er veldig upright. Sengen er litt smal og fotbrønnen ugunstig. Jeg får skiftet posisjon og sovet greit noen timer, men dette er ikke noen oase. 5 av 10. Bra parmaskinke til forrett og ganske kompetent ostefat, med en av de beste parmeggiano jeg har smakt. Valgt hovedrett er St Louis Ribs som er helt spiselig, men slapt tilbehør og bbq-sausen smaker fabrikk: Sier til purser at vi prioriterer søvn. Våkner 40 min før landing og får en litt dårlig maskinkaffe. Grei tur, men kommer ikke til å velge denne kabinen over f.eks SK.
Tidlig ankomst til LHR, men har ikke helt funnet ut av hvor velkomstloungen er. Vi tråkler oss gjennom til T2 og SilverKris. Dette er en fin lounge som ødelegges litt av litt slapt og umotivert personale. Herlig DIY nuddelbar er den store oppsiden. Utover dette er mattilbudet like uinspirert som de ansatte, som lar bord stå uryddet i en halvtime. Boblene er cremant og prosecco!! Dusjene er first come og funker veldig bra. Toalettene er japanske, men til min store skuffelse er det ene nedpisset og det andre ødelagt. Interiøret er fint med god variasjon av plasser - men minner litt om LHs soberhet. Alt i alt en helt OK opplevelse med herlige nudler, men lever ikke helt opp til inntrykket man får av SQ ellers. Igjen, god utsikt. SK806 hjem er så standard som det kan bli. SkyPriority funker bra. Maten begynner å nerme seg Eurobiz, bortsett fra presemtasjonen. Litt vimsete personale (Conmect), og gleder meg veldig til midtsetet blir blokkert. For å oppsummere, så synes jeg Virgin har et toppklasse bakkeprodukt, med unntak av Clubhouse på IAD. I luften er både 787 og 351K litt ugunstige med tanke på seter, mens servicen og drikken stort sett sitter godt. Synes 787-kabinen har bedre stemning, og sete og seng er ikke dårlig på noen måte. Alkoholikeren vil kose seg med masse god drikke, som flyter fritt. Maten er grei, men ikke veldig mye bedre enn f.eks SAS. Man kan trygt velge VS over SK, spesielt om det er 339-maskiner og man får litt tid på bakken Om det er 350, ville jeg vurdert det utifra hvilket sete man ønsker.
Etter å ha konferert med sambo, så slår det meg litt av X-faktoren er at alt av personale hele tiden spør deg om du skal ha noe mer, på en hyggelig måte. De inviterer deg til å spise og drikke ekstra. Kombinert med at varene er bra, skaper dette en følelse av "free indulgence". Her ligger VS på linje med min opplevelse på LH F, og ganske langt unna SAS. På sistnevnte får jeg liksom en følelse av å være til bry, mens VS nermest dytter på deg et ekstra glass bobler.