Widerøe inngår samarbeid med... NORWEGIAN!?!

Tråd i 'Nyheter' startet av OttoL, 26. jan 2018.

  1. Leknes

    Leknes Medlem

    Innlegg:
    98
    Likes mottatt:
    201
    Bonuspoeng:
    33
    Her er jeg veldig uenig med deg... tror dette vil slå veldig positivt ut for widerøe. Svært mange rundt om i det ganske land som har etterlyst dette lenge og som jubler i dag! Meg selv inkludert. For alle oss som har ett strekk hvor widerøe er eneste alternativ betyr det veldig mye at vi får to muligheter på de videre strekkene. Lenge leve konkurransen!
     
  2. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Dette var ganske overraskende, men ser Widerøe hevder det er krav i de nye anbudene fra staten at alle selskaper som ønsker og ber om samarbeidsavtale skal ha mulighet til å få dette, så sånn sett er jo Widerøe forpliktet til å forhandle når Norwegian nå ønsket en slik avtale...
    Sitat fra saken hos NRK:

    "Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Widerøe, Silje Brandvoll, sier en av forutsetningene i avtalen mellom Samferdselsdepartementet og Widerøe om hvem som skal operere anbudsnettet, er at det skal åpnes for samarbeidsavtaler med selskaper som ønsker det.

    – Fram til nå har ikke Norwegian ønsket en slik avtale, men da de nå kom og ba oss om det, la vi selvfølgelig til rette for det, sier Brandvoll til NRK."
     
    Xflipper liker dette
  3. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Håper SAS og WF fortsetter samarbeid i overskuelig framtid. Tror ingen av dem hadde vunnet på og avslutte samarbeidet. Flyer ofte i Nord Norge og veldig ofte må både SAS og WF trå til for å få meg fram innen rimelig tid(dog ofte til priser som kan sammenlignes med 1 kg når billetter bestilles samme dag :eek:)
     
  4. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    En viktig feil i artikkelen - trolig pga formateringen. Det korrekte skal være:


    Følgende ruter er inkludert i avtalen:

    · Oslo - Røros

    · Alle ruter mellom Florø, Førde, Sogndal, Sandane og Ørsta/Volda til Oslo og Bergen

    · Trondheim til Helgeland (MQN, MJF, BNN, SSJ)

    · Trondheim og Oslo til Rørvik og Namsos

    · Alle ruter i Nordland, Troms og Finnmark,

    med følgende unntak:


    · Bodø - Bardufoss

    · Direkteruter fra Oslo til Helgeland (MQN, MJF, BNN, SSJ) og Lofoten/Vesterålen (SVJ, LKN, SKN)

    · Direkteruter fra Bergen til Bodø og Tromsø

    · Sandefjord/Kristiansand/Trondheim til Evenes

    Kortbaneruter som opererer i kombinasjon med anbudsruter er også inkludert. Dette av tekniske og praktiske årsaker. Og som det står:

    Avtalen med Norwegian er inngått i tråd med de bestemmelsene som ligger i anbudsavtalen mellom Widerøe og Samferdselsdepartementet.
     
  5. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Helgependler en del KRS-BGO. Det har jo etterhvert blitt ganske så stusselig med poeng på Eco (125 pr leg for EBG). Trøsten har vært at hvert leg teller. Hvis de dumper ut av samarbeidet kommer jeg heller til å ta turen om OSL. Noe dyrere, men også bedre opptjening, både i poeng og legs.
     
  6. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Reiser mye KRS-BGO mandag morgen og hjem fredag. har kanskje sett deg da ;) ?
    Problemet mitt er at jobben betaler reisen, og de driter i om jeg flyr WF/SK eller Norwegian. Så lenge det er billig. Så kan dessverre ikke reise om OSL selv om jeg gjerne hadde gjort det :(
     
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Nevneverdig mye dyrere å fly via Oslo?
    Til CPH er det oftere billigere å fly via Oslo enn direkte..
     
  8. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Direkte med wf koster ofte 3-4 I eco og ca 5 for flex. Via Oslo koster kanskje 6-7 I go og 9-10 i pluss. Problemet er at biletter alltid bestilles maks 1 uke før og oftest et par dager før :(
    Det positivet er da at dirkete koster ofte flex det samme som eco og da blir det 1250 poeng vs 315 ;)
     
  9. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Det kan slett ikke utelukkes. Men jeg flyr oftest KRS-BGO torsd ettermiddag/kveld og BGO-KRS sønd. Kveld.
     
    Xflipper liker dette
  10. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Oftest 1-1,5 laken dyrere. Jeg har pleid å blinke meg ut en del helgeturer 2-4 mnd frem når WF har salg.
     
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Såpass ja..
    Da er det vel ikke helt innafor å forsvare det med ekstra poeng.. :D
     
    ArthurDent liker dette
  12. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Nei det er seff mye bedre å kjøpe ekstrapoeng direkte, om en virkelig trenger noen desperat. Jeg har for øvrig nettopp tatt i bruk SaS MC som mitt #2 kredittkort i tillegg til AmEx Plat, og skrotet et Corporate MC fra jobben og et 365 Kredittkort. Med SAS MC får jeg jo månedlig statusgivende-only poeng, og kan jakte CT og MC priority billetter med de nevnte kortene. Jeg blør riktignok årsavgifter, men sørger alltid for at jeg har minimalt med rentebærende kreditt stående. Jeg vil også i år få gode muligheter til såpass kontantstrøm gjennom kortene i jobben at CT og brukbar MC status skal være innen rekkevidde.
     
  13. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Her i Øst-Finnmark kom dette overraskende på, i alle fall for undertegnede, men så hadde jeg heller ikke lest anbudsavtalen. Mon tro hvorfor dette kommer nå og ikke for flere år siden? Eller er det kanskje først for inneværende anbud at man har forpliktet seg til å tilby gjennomgående billetter med alle selskap som ønsker det?

    Norwegian har én daglig avgang til både Kirkenes og Alta, til Tromsø er det noe tettere mellom flyvningene. Spørsmålet er hvor mye WF justerer rutetidene sine for å tilby bedre overgangstider for passaserene som velger å fly med Norwegian – om det i det hele tatt blir justeringer? Noen som har sett noen forandringer?
     
  14. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    ????

    Må si at jeg ikke skjønner mye av denne reaksjonen. Det må nå være bra at man kan kombinere WF både med SK og DY, det gjør jo at valgmulighetene blir mye større, og man skal ikke se bort ifra at det også kan bli en del billigere også.
    Konkurranse er bra, det er ingen som lengter tilbake til tiden før Norwegian med tanke på billettpriser.
     
    Henrik liker dette
  15. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Priser er en ting, men det fleste her er vel mer redde for at det blir slutt mellom WF og SAS og eurobonus samarbeid.
    Penger<Poeng o_O:p
     
  16. wilco

    wilco Medlem

    Innlegg:
    244
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Det er vel ingen tvil om at det er konsekvensen av å presse ned prisene er nøyaktig dette. Jeg blir alltid forundret over de som klager over å bli strandet i 40 timer med DY. Grunnen til at billetten er så billig er fordi du har gått med på å gamble på om alt går bra eller ikke. Når en arbeidsgiver velger å kreve at ansatte skal velge billigste løsning må det bygge på en kost/nytte-analyse hvor det kan hende du må betale lønn og overnatting fordi et fly ikke dukket opp.
     

Del denne siden