Jeg mener bestemt at det hadde vært på sin plass at Widerøe startet flygninger med små jetfly i skarp konkurranse med både SAS og Norwegian. En CRJ 900 har en tredjedel av driftskostnader som en 737. Vi har jo sett at både SAS og Norwegian har klart å avvikle trafikk innenriks med små jet maskiner. Mannskapet i disse flyene har jo ofte en annen dialekt enn de som Widerøe benytter, så det blir nok litt dyrere for Widerøe å operere disse rutene.
I eit styremøte har Widerøe stemt over å kjøpe mellom sju og ti jetfly frå Bombardier, Canadaair, Embraer eller Sukhoj. Så får vi sjå kva neste ledd i avgjerdsprosessen seier: – https://www.nrk.no/nordland/wideroe-vil-kjope-jetfly-og-fly-lengre-distanser-1.13286995
Hvis Bombardier klarer å levere nye fly med samme robusthet som Dash 8, krysser jeg fingrene for at Widerøe lander på deres fly. Er C-serien rullet ut hos selskap som flyr på noen skikkelige værharde ruter?
Nei. Såvidt jeg vet er det rullet ut kun fire CS100 (SWISS?) og én CS300 (airBaltic). Fordelen med denne flytypen - såvidt jeg forstår - er blant annet at CS100 kun krever 1.500 meter rullebane.
Det skal bli spennende å se hva de lander på, ser Aftenposten har oppsumert hvilke flytyper som er aktuelle og hvor mange seter de forskjellige tilbyr. Regner med de mener 2+3 seter når de skriver at både Sukhoi og Bombardier har 5 seter i bredden ellers blir det vel i overkant trangt ombord... http://www.aftenposten.no/okonomi/Wideroe-vil-kjope-jetfly-611727b.html
De Embaer jeg har brukt er egentlig et fine fly. Med mindre man kommer inn i en storm... Det er veldig positive nyheter å se at Widerøe vil satse mer med moderne fly. Men de maskinene de har nå har en liten gammeldags romantikk med propellene sine
Da kan vi bare stryke vekk Embraer fra listen. Widerøeturene mine er alt fra helt eventyrlige, til helt inforjævlige av typen flaksar og spyr.
Nå må man kanskje huske at det ikke er mulig å operere jet på størstedelen av rutenettet... Propell er heller ikke ensbetydende med gamle fly eller gammel teknologi. Q400'ene er ikke mange årene gamle. Jetene er ment for nye markeder.