Fikk nettopp strålende fornøyd melding fra Leon Latex-mannen som var oppe i et av flyene som hadde fått nytt kjapt nett pg det var soleklar forskjell fra gammelt nett og dette hurtignettet!
Her kan man se status på hvilke maskiner som har fått oppgradert kabin: https://scandinaviantraveler.com/no/sasnewexperience#kabinoppgradering/3 Alternativt denne siden også: https://norspotter.wordpress.com/sas-status-cabinretrofitsh/ I følge finalcall så vil 28 fly være koblet opp innen utgangen av mai i år, og 43 fly i løpet av september.
Fikk testet dette selv i kveld, på vei fra OSL til TOS med LN-RRE. Tilkoblingen startet allerede ved gate, og varte gjennom takeoff og nesten opp til marsjhøyde. Mistet forbindelsen et kvarter midt i flighten, men ellers var det oppe og gikk hele veien til gate i Tromsø! 15.6 Mbps ned, og ca 0,5Mbps opp (for de som bryr seg om sånt), holdt fint til å streame video og til og med til en liten laggete videosamtale (pga. lav upload rate) midt under takeoff. Dette var en enorm forskjell fra det gamle systemet
Helt unødvendige rute å prioritere. Bør settes inn på forretningsreisendetunge ruter type mellom hovedsteder osv. Her her de kraftig konkurranse mot DY som tilbyr akkurat dette. De som skal til Syden vekket ikke etter Wi-Fi, men det kan fort dressmannen gjøre.. Men jeg tenker det går på en strategi som heter "tilfeldighetene avgjør", så rokkerer de sine fløy etter behov uavhengig om det er Wi-Fi eller ikke..
Noen som har sjekket om ip adressen regnes som Europa, ref rettigheter for streaming? Tenker primært på ViaPlay.
Enig. Men jeg sliter ofte med at jeg må fornye Netflix innholdet.. alt var enklere før når jeg lastet ned og kopierte over..
Spørs vel i mange henseende hva som er definert som før. Eks. laste ned serie og legge på pad = enkelt Laste ned samme serie i netflix = enkel Her kommer problemet. VLC er suverent bedre enn Netflix som avspiller. Netflix må ofte kobles på nett for å oppdatere lisens, og siden jeg kun bruker padden på flyet så har det flere ganger blitt krise under taxing med å finne mobil å opprette trådløs sone osv.. I tillegg teller netflix nedlastninger hvor fila blir korrupt som en reell nedlastning, og skjer det to ganger så må man vente et år. Følgen at dette er at både House of Cards og Breaking Bad har stoppet opp og kan nå kun sees når jeg er online. Så er ikke bare nostalgi.....
Nå er det ved at være godt og vel 18 måneder siden siste flytur med SAS, men har en tur nå snart hvor jeg er dønn avhengig av at ha internett på flyet, Norwegian har dessverre ikke tider som passer..... Avgangen er satt opp med A320 Neo, hvordan er det med wifi på disse flyene nå ? er det i gang ??
De fleste av 320 Neo har fått nett, men veldig få av disse er stasjonert i Oslo. Det er nesten slik at alle som går ut fra OSL ikke har nett, men så og si alle som er basert på ARN eller CPH har nett.
Har flydd SAS de siste månedene og har dessverre nesten alltid havnet i maskiner uten WIFI. Virker som svært få av A320 har WIFI i Norge dessverre. Ser fram til dagen da SAS har WIFI, og Norwegian får lademuligheter.
Jeg tror ingen av A320neo maskinene SAS har stasjonert på OSL har fått montert WiFi enda. Skal etter planen installeres når vinterprogrammet begynner. Anbefaler denne siden for å se blant annet WiFi-status på SAS sine maskiner: https://norspotter.wordpress.com/sas-status-cabinretrofitsh/
Samme erfaring selv, og det er merkelig at 20 år gamle 737 har fått wifi, mens neo'ene ikke har det. Kunne selv sagt mye rart om feks LN-TUK 737-7 (tuk-tuk fra 2001) som jeg fløy 3 timer intra-Europe nylig, men godt fungerende wifi hadde flyet. Mange var nok mer skeptiske til at crewet strengt holdt selv grinende babyer med behov for ny bleie unna toalettet foran, mens det finnes kun 1(!) toalett for 150 personer bakerst på disse maskinene. Greit for meg, men mange stakkars småbarnsforeldre og andre køet opp ved siden ved siden av meg på 1D inntil de fikk et tydelig nei til å bruke toalettet. Da jeg fikk samme flytype igjen forrige uke, igjen på 3,5t flyvning, var settingen den samme (/kritikk-slutt)
Vi hadde Neo i går fra OSL til BOO (SK4116) og reiste i plus. Fungerte tålig greit. Skal ha Neo på returen også til uka i følge oppsettet, så enten har vi flaks eller så ...
Ettersom internett ettermonteres i NEO i Baltikum tar det tid før dette kommer på plass i alle maskinene - lenken til Norspotter overfor virker jo bra dersom innholdet er korrekt!
Ja, den listen var veldig bra! Men hvordan vite hvilken maskin man kommer til å fly med? Det vet man vel i praksis ikke før man står på gate og ser ut vinduet mot flyet og reg nr? Evt hvis man er på en liten flyplass og ser av rutetidene hvilket innkommende fly som må være maskinen for utreisen også (etter 40ish minutter turn around). Flight radar osv vet jo heller ikke dette i forkant, og det er vel antagelig fordi SAS ikke publiserer det? Og forståelig at de holder muligheten åpen for å bytte equipment helt opp til avgangstid ved feks sent innkommende fly til en av hubbene hvor de gjerne har flere maskiner å ta av om de trenger å bytte i siste liten.