Dette er et forum som favner bredt; og her er det plass for både proteksjonisme og markedsliberalisme. I ekkokammerets tidsalder er det en velsignelse å kunne bli eksponert for meninger som strider med ens egne. Loven er imidlertid tydelig på at Wizz Air er velkommen, enten de skal skumme fløten eller bli en tung aktør i Norge.
Mulig å bestille billetter nå 398kr T/R OSL-TOS for billigste billett (en håndbagasje under sete inkl.)
199 For å reise over til Bergen er godt innafor det. Velger nok Wizz over NAS any day hvis jeg kun skal ha meg en billigtur.
398 kr uten discount club, men for meg med gruppemedlemskap som gir meg 10 eur rabatt for meg og 5 medreisende i samme booking: 220 kr. 110 kr/vei. Har man regelmessige reisebehov så kjøp discount club-medlemskap for rabattens del, og privilege pass som gir 1 års ubegrenset gratis setevalg, prioritert ombordstigning (som håndheves, kremt kremt SAS) og 55x40x23(?) kabinkoffert maks 10 kg. Totalt kan man da ha 20 kg håndbagasje; 10 under setet, 10 i hattehylla. Burde holde for de fleste, utenom på lange turer.
Jeg fant helt ned i 199 for reise Tromsø Oslo Men om jeg skal ha innsjekket bagasje så vil SAS for øyeblikket være billigere
Et kjapt og uhøytidelig søk Oslo-Bergen viser god tilgjengelighet til 110 kr med rabattmedlemskapet. Det er ikke mulig å få hver billett til 110 kr, men helt teoretisk HVIS; så kunne ukependleren betalt 110kr per billett, 220 kr uken, 10.340 kr/året (gitt 47 arbeidsuker). Så er ca. pris på gruppemedlemskap (for å kunne ta med familien i ferier) i rabattklubben på ca. 800 kr om jeg husker rett, og privilege passet koster ca. 2.100 kr. Da havner man ut på 13.240 kr for disse 94 flyturene alt inkludert. Hver flytur koster da netto 140,86 kr. Det er vel konservativt sagt 1/10 del av prisen for SAS' unlimited Travel Pass-produkt, ingen sammenligning forøvrig.
Det er jo en ganske frist satsning dette, med ruter til Bergen fire ganger daglig, til Tromsø fire ganger daglig og til Trondheim to ganger daglig. De har endel seter å fylle også, de skulle basere 2 stk. A321 på OSL, disse har 230 seter, hvis det er A321neo så har man 239 seter. Ulempen er jo 28" pitch da.
Jeg måtte også teste ut dette. Bestilte første fly til Tromsø 5. november til 199 og tar helga der. Kjører hard-core billigbillett uten å melde meg inn i klubben deres. Så satser på at jeg får pakket alt i en liten ryggsekk og overlever vel uansett knappe to timer til den prisen Regner med å se flere herfra på åpningsflighten. Nesten så vi burde reservere bord på Smak?
Jepp. Med fire ukers behandling hos fysio etter hver flight er billetten plutselig ikke så billig likevel. Er mer spent på hva "Braathens Reloaded" kan få til.
Nå leser jeg at de ikke vil ha norske lønninger på innenriksflyvinger, og at de ihvertfall ikke vil ha noe med fagforeninger å gjøre. Det siste skal jeg ikke mene noe om, men når det gjelder lønninger så har vi transportbransjen fått gjennomslag for at det må betales norske lønninger til utenlandske sjåfører på utenlandske biler når de kjører lokalt (kabotasje) i Norge. Dette vil vel være noe av det samme. Skal de bruke ungarsk kabinpersonell og piloter, og det må vi vel gå ut fra at de skal, så bør de gjennom lovverket pålegges å betale norske lønninger så lenge de flyr innenriks.