Det er mange selskaper som "outsourcer" arbeidskraft på ruter til/fra Norge, hvor ansatte arbeider med både dårligere vilkår og lavere lønn enn de som er ansatt i Norge.
SAS har datterselskapet SAS Ireland som i normaltid operer rutene til Skandinavia med seks A320neo-fly med base på Heathrow. Norwegian har baser i mange land - til Norge har Norwegian Air International (irsk datterselskap) før korona operert mange av rutene på samme måte som SAS Ireland. Om du har flydd fra f.eks. Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, Tromsø, Stockholm, Gøteborg eller København til Alicante er det stor sannsynlighet for at det var NAI som opererte flyet fra basen i Alicante. Det samme gjaldt for rutene fra/til NAI-basene i Barcelona, Billund, København, Helsinki, Gatwick, Granka, Malaga og Tenerife.
Jeg syntes dette er ille nok i seg selv, selv om jeg forstår at det er delvis et resultat av det ekstreme prispresset i bransjen, som igjen er et resultat av konkurranse om ekstremt prissensitive kunder.
Det som er ekstremt med Wizzair er at de ikke en gang aksepterer fagforeninger. Følgende ble uttalt på dagens pressekonferanse: "Vi er et flyselskap uten fagforeninger." Enhver har rett til å danne og gå inn i fagforeninger for å beskytte sine interesser - det står faktisk ordrett i FNs menneskerettigheter. E24 har en litt mer balansert artikkel her, hvor de også har intervjuet Yngve Carlsen som er leder i Norsk Flygerforbund.
Som et eksempel: i Romania ble det etablert en fagforening med kabinansatte. En måned etter opprettelsen ble lederen sagt opp, og saken måtte gjennom flere runder i domstolene før høyesterett gjorde oppsigelsen ulovlig (kilde).
Et selskap som behandler ansatte slik tror jeg ikke at jeg vil ha i Norge...
Last edited: 06. okt 2020