Wizz Air til Norge?

Tråd i 'Nyheter' startet av Upsaker, 05. okt 2020.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,520
    Bonuspoeng:
    293
    Holder meg til SAS jeg, eventuelt Norwegian om de vinner.

    Dette måtte jo komme. Med massiv nedskalering og tom kasse hos de etablerte, så er det en kjempemulighet i et stort marked.
    Det har jo vært snakket i noen år allerede om at det Norske innenriksmarkedet er attraktivt.
    Wizzair må ha god økonomi når de da tilsynelatende rir krisen av bedre enn de andre.

    Når jeg ser prisene minnes jeg krigen som ColorAir startet, som tok knekken på dem selv og Braathens.

    Norge er såpass stort marked at jeg tviler på SAS vil "gi ifra seg" hjemmemarkedet uten videre. Så spørs det om de får backing av eierne til å gjøre det. Hvis den Danske og/eller Svenske stat prøver seg på innskudd får de vel Brüssel på nakken.
    Iallefall, hvis SAS matcher, og det koster tusenlapper mindre å fly til TOS enn EVE, så tror jeg at jeg skal takle å leie en bil for transporten til Narvik.
     
    Eddie47, Avixlo and braathens safe like this.
  2. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Det er faktisk godt jobbet å lage en mer knotete bookingprosedyre enn Ryanair og Easyjet, men Wizzair har jaggumeg gjort det.
     
    RoadKing liker dette
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,181
    Likes mottatt:
    869,714
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel egentlig slik at SAS har tjent penger på Norge og langdistanse .. og i øyeblikket ligger langdistanse nede med brukket rygg ..
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,520
    Bonuspoeng:
    293
    Sant. Markedet i Danmark er jo omtrent ikke-eksisterende og i Sverige har de sterk konkurranse fra vei og bane på det sterkeste strekningene.
     
  5. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,447
    Likes mottatt:
    29,512
    Bonuspoeng:
    183
    Vil vi se på dette som «the beginning of the end» for NAS om en stund/noen år?
     
  6. olestolen

    olestolen Medlem

    Innlegg:
    171
    Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63

    Neitakk til sosial dumping i lufta, og ellers i samfunnet.
    Er nok mange kroner som glir ut av Noreg no, istadenfor at dei hadde gått til SAS eller Norwegian som verkeleg treng da.
     
    furlong liker dette
  7. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,159
    Likes mottatt:
    7,919
    Bonuspoeng:
    183
    Hm, var det ikke noelunde det samme DY/D8 gjorde på long haul? Med billigere crew (thai) enn etablerte aktører?
     
    Gribb liker dette
  8. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
    Vi har jo «godtatt» irske besetninger i crj900 på innenriks?
     
    lMartin liker dette
  9. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Det er mange selskaper som "outsourcer" arbeidskraft på ruter til/fra Norge, hvor ansatte arbeider med både dårligere vilkår og lavere lønn enn de som er ansatt i Norge.

    SAS har datterselskapet SAS Ireland som i normaltid operer rutene til Skandinavia med seks A320neo-fly med base på Heathrow. Norwegian har baser i mange land - til Norge har Norwegian Air International (irsk datterselskap) før korona operert mange av rutene på samme måte som SAS Ireland. Om du har flydd fra f.eks. Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, Tromsø, Stockholm, Gøteborg eller København til Alicante er det stor sannsynlighet for at det var NAI som opererte flyet fra basen i Alicante. Det samme gjaldt for rutene fra/til NAI-basene i Barcelona, Billund, København, Helsinki, Gatwick, Granka, Malaga og Tenerife.

    Jeg syntes dette er ille nok i seg selv, selv om jeg forstår at det er delvis et resultat av det ekstreme prispresset i bransjen, som igjen er et resultat av konkurranse om ekstremt prissensitive kunder.

    Det som er ekstremt med Wizzair er at de ikke en gang aksepterer fagforeninger. Følgende ble uttalt på dagens pressekonferanse: "Vi er et flyselskap uten fagforeninger." Enhver har rett til å danne og gå inn i fagforeninger for å beskytte sine interesser - det står faktisk ordrett i FNs menneskerettigheter. E24 har en litt mer balansert artikkel her, hvor de også har intervjuet Yngve Carlsen som er leder i Norsk Flygerforbund.

    Som et eksempel: i Romania ble det etablert en fagforening med kabinansatte. En måned etter opprettelsen ble lederen sagt opp, og saken måtte gjennom flere runder i domstolene før høyesterett gjorde oppsigelsen ulovlig (kilde).

    Et selskap som behandler ansatte slik tror jeg ikke at jeg vil ha i Norge...
     
    Last edited: 06. okt 2020
    Kristian, Avixlo, RescueMe and 2 others like this.
  10. epletyv

    epletyv Aktivt Medlem

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Så hvorfor sammenligne med wizzair? Har ikke Braathen presentert luftige planer i dag?
     
  11. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Du får flytte innlegget til den tråden da
     
  12. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Flypodden hadde et intervju med en av mennene bak Feel Air for en tid tilbake.
    Det var absolutt noe mer enn et "virtuelt tulleselskap". Ja, jeg ble også overrasket over å høre hvor seriøst arbeidet bak hadde vært, og hvor langt de klarte å komme. Mener det var DY som "ødela" ved å starte langruter
     
  13. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
    Enda villere, nå flyr SAS 308 kr per vei i GO til og fra Tromsø.
     
    Storbaba and markus like this.
  14. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Samme til BGO og TRD, inkludert innsjekket bagasje. Gir forøvrig fin poeng+penger-pris, bare synd avgiftene er omtrent det samme som billettprisen:

    Screenshot 2020-10-06 at 23.15.37.png
     
    EndreD and Gribb like this.
  15. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
    Her faller poengverdien :(, så det er verdt å bruke det på long haul.
     
  16. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Screenshot_20201006-231925_Chrome.jpg

    Wizzair yppet til kamp
     
    EndreD liker dette
  17. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,233
    Bonuspoeng:
    113
    Heler ikke noe vanlig syn at direkteruten er mer enn 3 ganger dyrere en ruten med flybytte. Er spent hvor mange dager det tar til fast track og servering gjenopptas i Norge.

    upload_2020-10-6_23-57-22.png
     
  18. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Fy f...
    De ærlige ungarerne i BUD har i løpet av dagen fjernet wizz discount club-fordelen på innenriksreiser.... Sjekk selv, de er borte, både på OSL-TRD og OSL-TOS.

    Tenkte det måtte være en feil, så prøvde både på mobil og pc, men nei. Borte vekk. Sjekket så discount club-vilkårene, og de må ha oppdatert de i kveld, mens ingen legger merke til det, trodde de.

    https://wizzair.com/static/docs/def...onditions_final-with-trial_4feb2020_nb_no.pdf

    "4.2. Club-medlemskap garanterer ikke spesielle Club-priser på alle ruter og til enhver tid (f.eks.: innenlandsflygninger, flygninger for spesielle arrangementer osv.)."

    Så fordelen om å alltid få maks 90 kr rabatt per billett på priser fra 199 kr, uansett reisemål er borte vekk. Ikke bare "ikke garanterer" de, det er kjemisk borte. Tok random dato i november, desember og februar, både midtuke og helg. Sleipe folk.
     
    SVG_flyer, MarkSS, markus and 2 others like this.
  19. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Sånn, har bedt de reversere det innen utløpet av 13. oktober. Time will show.
     
  20. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,233
    Bonuspoeng:
    113
    Minner meg litt om et Star Alliance selskap som har operert lenge her i Norge og som er også god på å «forbedre» ting uten varsel…
     
    milehigh, epletyv, markus and 5 others like this.

Del denne siden