Zanzibar med familien, ET X

Tråd i 'Reisebrev' startet av indahla, 15. febr 2020.

  1. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    IC = Inter Continental. Altså flyvninger mellom kontinenter.
    CT kan du bruke til Zanizbar, ja. Vi fløy Ethiopian som er en del av Star Alliance.
     
    Trykkern liker dette
  2. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    ET813 - ADD-ZNZ

    Ca. 30 min forsinket boardet vi ET813 til ZNZ. Alle satt på rad 18. OK plass til bena og veldig bra fungerende IFE. Flyet er nok relativt nytt så ikke noen stor overraskelse det.

    Vi fikk servert noe kylling-greier som smakte helt OK. Til og med gutta mine på 8 og 11 spiste en del.

    Landet ca. 45 min. etter oppsatt tid og ble møtt av kaos! For det første hadde de bare to busser for å kjøre folk fra flyet til «terminalen» så da disse var fulle måtte resten gå(!) Tok ikke mer enn 2 min. men likevel ..
    Og deretter må alle fylle ut to ulike skjemaer for immigrasjon og VISA. Og så en kø for å betalt VISA og en for immigrasjon med scanning av pass og fingre. Tok laaang tid. Og til slutt måtte vi også vente 15-20 min. på bagasjen. Men sånn er det her. Ingen stresser ...

    D3AF0FC4-85F9-440C-BF54-F3473F770AC4.jpeg 11360D6F-563A-466C-B7E9-AD99DDAEC2C6.jpeg 037C51FE-3C24-428B-B15F-452F4046BB2E.jpeg
     
  3. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Rolige dager her på Zanzibar. Frokost i 9-tiden og deretter rett til bassenget.

    Men idag tok vi en tur til Stone Town og Prison Island.

    Først et besøk på øya med alle skilpaddene. Kona og jeg var der også i 2007. Ikke mye hadde forandret seg :)

    Deretter en guidet tur i Stone Town. Gutta var slitne og sultne etter øya så etter en liten time var det lunsjstopp på Swahili House. Deilig mat og kjempeutsikt. Og ikke dyrt i det hele tatt.

    Dagen ble avsluttet med et bad på hotellet, middag og litt kortspill. 3 og en halv dag igjen.
     
    jgroneng, Bolle, Earl and 9 others like this.
  4. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    ET812 - ZNZ-ADD

    De som har vært på Zanzibar vet at innsjekk, immigrasjon og sikkerhetskontroll er helt krise. Og det er bare blitt verre med årene ettersom flyplassen er den samme, lille mens flyene er blitt større og større. Så vidt jeg kunne telle skulle det ta av 3x WB-fly omtrent samtidig og da blir det kaos. Ser heldigvis ut som den nye terminalen snart er klar.

    Selve flyturen foregikk uten de store overraskelser. Glemte å ta bilde av maten men det var en kylling- og ris-rett som smakte helt OK. Fremme i ADD var vi tidlig ute av flyet og rett ved utgangen på bussen så da vi kom til terminalen var vi nesten først inn i køen til sikkerhetskontrollen. Dermed var den unnagjort på under 10 min. Det er ikke ille i Afrika ..

    Nesten fire timer på ADD før flyet går videre til ARN/OSL.
     
  5. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    ET714 - ADD-(ARN)-OSL

    Boarding startet ca. 45 min. før avgang. Vi var i gruppe 4 (av 4) og måtte derfor vente lenge før vi fikk gå ombord. Likevel var det greit med plass til baggasje da vi fant plassene våre på rad 17.

    Serveringen startet etter en liten time og besto av en kylling- eller pasta-rett. Helt OK. Begge gutta hadde sovnet og kona ville ikke ha mat så det ble kun jeg som spiste.

    OK IFE så det ble en film jeg ikke husker navnet på før jeg prøvde å få meg litt søvn. Ikke lett å få sove godt men noen timer på øyet ble det nok.

    Var for trøtt for frokost så hoppet over det. Heldigvis hadde kona tatt imot litt ekstra så fikk en yoghurt og en bolle rett før landing.

    På ARN var det mange som skulle av og ca. 10 som skulle på. Ikke lett med teknisk stopp da de måtte telle alle passasjerer 4 ganger før de nye kunne gå på. Etter litt under 1 time var det avgang mot OSL.

    Fremme på OSL ble det remote gate og buss. Ingen kø i passkontrollen. En kjapp tur i taxfree og deretter ventetid på båndet. Tok vel ca. 30 min fra landing til bagasjen kom.

    Reisen ble avsluttet med tog til Oslo S for meg (rett på jobb) mens kona og ungene tok toget hele veien til Larvik.

    En bra og varm vinterferie hadde det vært. Takk for følget :)
     
    Sekon, Earl, haifinn and 8 others like this.
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,187
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for en flott tur!
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Artig med stories fra litt utenfor mainstreamen. :)
     
  8. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Er det framleis sånn at innsjekk er ute på gata omtrent og at det er først etter sikkerheitskontrollen at ein kjem innandørs? Eg meiner at det var sånn i det herrens år 2004... Takk for at du delte litt av reisa med oss :)
     
  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen!
    Det viser seg at det er mulig å overleve lenger bak i bussen også? :eek::p
     
    drsyk and Kristian like this.
  10. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for denne gang, på gjensyn til neste egotrip, romantisk utflukt med madammen eller family trip:)
     
  11. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Innsjekk er innendørs men det er passkontroll utendørs. Køen begynte ca. 30 meter utenfor inngangen. Utenfor inngangen var det passkontroll. Rett innenfor er det skanning av all bagasje. Så er det en bitte liten hall med kø til innsjekkskranker. Bak de en laaaang kø for immigrasjon og deretter (ved siden av, du må i begge etter tur) kø for ny skanning av håndbagasje. Så inn i en ny liten hall med to små butikker og en del stoler. Tipper det er sitteplasser til ca. halvparten av de som var der. Men ikke mange kvadratcentimeter med ledig plass. «Heldigvis» brukte vi så lang tid i de fire køene at da vi kom inn i siste hall var vi ikke der mer enn 5-10 minutter (brukte de i den ene butikken) før vi ble hentet av en ansatt og vist forbi boarding-køen fordi vi reiste med barn.

    Opplevde forresten det både på OSL og ADD at vi fikk gå fordi boarding-køen pga. barn.
     
    drsyk, jgroneng, Sonictravel and 2 others like this.

Del denne siden