Turen med KLM var veldig bra. Først 8 timer til Kilimanjaro, en liten time på bakken, og 45 min til ZNZ. Vi var max 10 i C så det var aldri kø til toalettene. Det bar plenty med crew som passet på oss. Jeg valgte biff til hovedrett 3 timer ut i flighten. De serverte også pølse og pommes senere. Alt smakte veldig bra - det samme gjorde vinene.
Fremme på ZNZ ca. 21.15 lokal tid. Først skulle en fyr sjekke reiseforsikring, deretter stod jeg ca. timen i pass- visakontroll. De som skulle kjøpe visa på stedet hadde enda mer kø. Bagasjen stod klar til henting. Siden det var såpass sent, og jeg ikke hadde organsiert transport, gikk jeg rett til taxiskranka. Jeg betalte sikkert litt mer enn nødvendig, men fikk bil umiddelbart. Som beskrevet av andre er veistandarden sinnsyk. Når det I tillegg er mørkt og folk vaser rundt til fots og på sykkel, blir en slik kjøretur "spennende". Det tok en time til Nungwi.
Riu Jambo er digert - jeg tror det er mulig å gå seg bort her. Rommet er fint, men det er plagsomt med musikk fra en av barene. De ga seg ved midnatt, rett etter jeg ankom. Jeg får heller joine de dersom det blir for plagsomt Siden det er mørkt nå har jeg ikke sett noe særlig av resorten, men hva angår klientellet kan jeg fastslå at det må være minimum 80 % østeuropeere - spesielt polakker Hotellet har 4 restauranter. 3 av de må bestilles via app. Jeg klarte å booke en asiatisk til i morgen. Sitter i lobbybaren nå som holder det gående hele natta - det gjør nok ikke jeg.
01.45 begynner det å roe seg i lobbyen. Det var tendenser til ufinheter fra en polakk som hadde fått litt mye. Heldigvis har de "muskler" som passer på. Jeg har nettopp fått servert en diger whisky så kanskje jeg blir ufin selv Det hjelper tydeligvis å tipse litt selv om alt er gratis her.
God morgen fra Zanzibar. Det er godt og varmt her. Noen skyer innimellom så egentlig helt perfekt. Starter dagen svært rolig med å pakke ut. Deretter tidlig lunsj og så finne et sted for en dukkert.
Stone Town Bestill kveldsmiddag på Emerson Spice Tea House ... Roof Top En fantastisk opplevelse, både maten og solnedgangen (Husk å bestille på riktig Emerson) I tillegg ville jeg tatt en guidet gåtur i Stone Town ......bygninger, de flotte dørene, slavemarkedet og markedet.
Lunsjen i fellesrestautanten åpner 13. Tror aldri jeg har sett en større matservering på noe hotell. Har også lært meg mine første ord på swahili.
Jambo jambo! Deilig å se bilder fra Zanzibar her hjemme i drittværet. Støtter Emerson Spice middag i Stone Town 100%
Gikk langs stranda. Det er mange salgsmenn, men de er langt mindre frampå enn fryktet. Det holder med et nei. Utrolig deilig å bade i sjøen.
Nettopp spist middag på Yunnan som serverer asiatisk inspirert mat. Det var en imponerende buffet også her. Det passet seg ikke å ta bilder av alt, så det får bli med 2 av 3 tallerken jeg hentet meg.
Tilbake i lobbybaren. Dagens cocktail i alle barene er Whisky Smash. Den smakte betydelig bedre i denne baren enn på strandbaren tidligere i dag.
Caipirinha smaker også bra. Merkelige så stille det er her i dag. For 24 timer siden var det frekke polakker overalt. Fordelen er at bartender kan bruke litt tid på å lage gode cocktails. I går ble jeg også "kjent" med noen russere. Jeg hilste på han ene på stranda i dag. Hvor er de? Svært ulikt russere å ikke være i den eneste åpne baren.
Kriminelt sent oppe i dag. Har fått meg lunsj - resten av dagen blir ved et av bassengene og sikkert en dukkert i sjøen. Man kan bli vant til all inclusive-livet.
Jambo, jambo! Det er ikke så mye mer å melde i dag. Jeg hang ved et av de 4 bassengene og hadde en tur i sjøen. Vannet i bassenget er så varmt at man skulle tro det var oppvarmet, men det kan vel ikke stemme Det var ikke ledig tid på noen av tema-restaurantene så det ble buffet i fellesrestauranten. I morgen blir det middag på en restaurant på stylter. Kvelden avsluttes som vanlig i lobbybaren.
Siste kvelden har jeg fått booket på kulinarium - en restaurant på stylter. For første gang blir det ikke buffet
Bilder av maten, som var kjempegod. Vi burde spise mer grillet tunfisk! Jeg kan virkelig anbefale Kulinarium hvis man bor på et av Riu-hotellene i området (kommer ikke inn ellers). Det er også en italiensk variant her, men den får jeg ikke prøvd denne gangen. Dersom man ikke får booket på en av restaurantene er baren på jettyen åpen for alle hotellets gjester. Litt skummelt å sitte ute nå pga. myggen. De gjør ikke så mye ut av seg, men gjør desto større skade. Føttene mine ser ut som røde hunder etter at jeg satt ute på balkongen veldig sent i går...
Har booket online til i morgen. De skulle ha 10 USD som depositum, men det var enkelt å betale digitalt. Jeg skal faktisk bo på den andre Emerson - kanskje den siste middagen blir på deres roof top
Startet dagen med 300 meter svømming og frokost. Utsjekk klokken 12 og ble møtt av broren til han som opprinnelig kjørte meg da jeg landet Siden det var dagslys nå fikk jeg dokumentert veistandard og dagliglivet bedre.
Trivelig øy! Likte den veldig godt! Men veiene er ikke fantastiske. Stadige stopp for turist politi som skal kreve inn skatt er heller ikke funny. 1 fast stopp-post mellom Nungwi og midten av øya (inkl Stone Town og flyplassen). Enda en stopp (litt mer provisorisk, så det ut som) på vei ut på øst-siden for delfin-safari. Som forøvrig så ut til å trekke alle turister på øya som kunne svømme - men var en fantastisk opplevelse både blant ville delfiner og korallrev.