Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Mange ser på reisen som selve oppholdet på destinasjonen. Jeg ser på reisen som turen fra A til B. Jeg vil si at jeg er en relativt gjennomsnittlig person. Jeg har mange forskjellige interesser, hvorav en er å reise. Jeg elsker å reise. Også elsker jeg bonusprogrammer. Jeg elsker å lete, kalkulere, vurdere, bestille og reise. Å sitte i en park en varm lørdagsmorgen i Washington D.C. og lese pensum samtidig som at kirsebærtrærne blomstrer omkring, er definitivt mer behagelig enn den kalde lesesalen hjemme. Det samme gjelder helgetur til eksempelvis Athen, hvor man bedriver lignende aktiviteter ved bassenget på takterrassen til hotellet med Akropolis i bakgrunnen.
Folk spør meg ofte hvordan jeg har råd. Jeg lever ikke på mer enn studiestipend og litt jobb, og er i de nedre 20-årene. Det er naturligvis en genuin interesse tilstede som motiverer til alt dette, som igjen munner ut i prioriteringer derav. Mye av det jeg har gjort siste kvalifiseringsperiode hos SAS EuroBonus, er å benytte meg av tilbud og feilprisinger, i tillegg til å spekulere i EuroBonus-poeng. Slik kvalifiserte jeg meg til EuroBonus Diamant, med litt over 110 000 EuroBonus-poeng og rundt 70 segmenter forrige kvalifiseringsperiode. Her skal jeg fortelle hvordan jeg klarte dette.
Er man aktiv på forumer slik som Bonusfeber.no, er tilbud noe som daglig blir diskutert. Er det en uvanlig lav pris, eller bare et veldig godt tilbud, så får man det med seg der. Blant SAS sine mange tilbud så langt i 2014, var kanskje ett av de beste en lørdag i mars. Plutselig hadde de en liten håndfull billetter tur/retur USA eller Asia for 2000 kroner, som alle ble solgt i løpet av et par dager. En ting er at dette gir rundt 10 000 EuroBonus-poeng opptjent, som av verdi gir en reise tur/retur innenriks – til og med til Svalbard. I tillegg utgjør det 10% av poengkravet til EuroBonus Diamant. En annen ting er at det også er en utrolig lav pris for den som liker å reise. For min del ble det en helgetur til USA. Jeg reiste meg til EuroBonus Diamant mye gjennom utnyttelse av denne type lave priser. USA-tilbudet var bare ett av flere slike tilbud jeg utnyttet.
En annen ting mange benytter seg av for å oppnå høyere status, er såkalte «mileage runs». Mens kortere helgeturer er noe flere kan komme på å gjøre, er mileage runs for de med virkelig interesse. For den som ikke er kjent med begrepet, er mileage runs å reise kun for poengenes skyld, og ofte returnerer du med samme fly som du ankom med. Selv har jeg bedrevet slik aktivitet, og tro det eller ei så har jeg faktisk spart penger på det. En side av besparelsen er det faktum at høyere status betyr flere gratis tjenester. Som EuroBonus Diamant får du for eksempel to ekstra gratis kolli/bagasje, tilgang til prioritert innsjekk, tilgang til den korte køen gjennom sikkerhetskontrollen (også kjent som Fast Track), prioritert ombordstigning, tilgang til lounge med mer.
En annen – og for min del langt viktigere – side av regnestykket er poengene du faktisk mottar. Ved poengtilbud kan man faktisk tjene penger på å reise. La oss si at du har tenkt deg tur/retur USA i SAS Business Class. En OK pris tur/retur er for dette eksempelet 20000 kroner. Et annet alternativ er å betale med 100 000 EuroBonus-poeng. Det vil si at om man greier å tjene 5 EuroBonus-poeng per krone (100000/20000 = 5) på mileage runs og skal til USA i Business, går man i null. Å finne billetter tur/retur diverse flyplasser i Spania eller Hellas som gir 10 000 poeng per reise tur/retur i SAS Plus for 2000 kroner er faktisk normalt om man leter litt. Legg merke til at dette eksemplet ikke inkluderer poengtilbud. For det skjer nemlig at man mottar doble – og til og med triple – poeng på reiser gjennom spesielle kampanjer. Plutselig behøver man kun tre eller fire tur/retur-reiser for å få billettprisen tur/retur USA ned i 7000 kroner. Har man også fått andre poengtilbud slik som «50 000 EuroBonus-poeng for 10 tur/retur reiser de neste tre månedene», går prisen videre ned. Her er det penger å spare, for den som setter seg inn i det.
For min del har jeg spekulert og kalkulert siden den gang jeg ble hektet, og når jeg klarte å kombinere tre poengtilbud (2x poeng fra Julekalender, 3x poeng fra et tilbud tidlig i mai i tillegg til 50 000 EuroBonus-poeng for 20 enkeltreiser i perioden) SAS hadde, endte jeg opp på rundt 50 000 EuroBonus-poeng per tur/retur reise til Athen!
Reisene jeg gjennomførte forrige kvalifiseringsperiode ga mange poeng og en rimelig bonusreise i Business Class tur/retur USA, og jeg fikk raskt Diamantkort i tillegg til mange fine opplevelser. Alt jeg egentlig behøvde var ekte interesse, en liten mengde penger, og tid for både planlegging og reising.
Dette er noe alle kan gjøre. Dersom du vil finne ut mer om dette, kan våre eksperter hjelpe deg i vårt forum.
danis1983 sier
hvordan klarer du og få 10 000 bonus poeng ved og reise til hellas eller spania??
Niklas sier
EBG eller EBD samt billett i Plus gir 10.000 poeng t/r til feks. Spania, Hellas, Israel og Tyrkia….
Flight Cancelled sier
Direkte Oslo til Athen gir 4000p per vei i SAS Plus. Det ganger to (tur/retur reise) i tillegg til 25% poengbonus for gull/diamant gir 10.000 poeng.
Det er også populært å legge inn stopp i andre byer på mileage runs, da prisene for det ofte ikke øker mer enn hva poengopptjeningen gjør. Det betyr at om du f.eks. kan reise fra Oslo til destinasjonen via København eller Stockholm. Det vil da gi 1000 poeng mer hver vei.
NoLimit sier
Super artikkel! Takk for gode innspill og motivasjon.
B.B. sier
Merkelig… jeg måtte ut med 10 000 bonuspoeng en vei fra Danmark til Værnes, å det dekket kun halve reisen:/
Flight Cancelled sier
Det stemmer nok omtrent det da flyturer i norden koster mer enn hva det koster å fly innenriks. Innenriks koster det 6000 for en enveisreise og 10.000 for en tur/retur reise (i GO). Innen norden koster det 12.000 poeng for en enveisreise og 20.000 for en tur/retur reise.
Det betyr at å reise København ->Oslo (koster 12.000p) med poeng er dyrere enn å reise med poeng Stavanger -> Oslo -> Tromsø -> Longyearbyen -> Trømsø -> Oslo -> Stavanger (koster 10.000p). Enkelte destinasjoner/reiser blir sett på som mye rimeligere enn andre, innenriksreiser er sett på som relativt OK å bruke poeng på, særlig når du skal langt slik som f.eks. Longyearbyen.
Seastar sier
Kan aldri tenke meg å sitte stuet inn i kuvogna i +/- 10 timer hver vei bare for et weekend opphold eller x antall bonuspoeng.
Alexandra sier
Sueprbra artikkel! Digger bonusfeber!
Martine sier
Kul artikkel.
Må virkelig sette meg mer inn i bonusene for det er mye å spare på slikt.