Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Etter en god del år på reisefot, har man jo fått prøvd en hel del hoteller. I følge mine personlige nedtegnelser har jeg bodd på opp mot 300 ulike hoteller de siste 15 årene. Det har vært fra de billigste moteller til de bedre 5 stjerners luksushoteller. Men en ting som går igjen, og som er et irritasjonsmoment er hotellenes minibarer.
Nå skal det sies at det slettes ikke er alle som er et irritasjonsmoment. Noen gjør det jo bra, men de er dessverre i mindretall. Og jeg skal gjerne forklare mer hva jeg mener.
Hotellene burde se på minibaren på rommet, som en Narvesenskiosk med luke inn i hotellrommet. De gangene jeg sitter alene på rommet på kvelden og får lyst på litt snacks og titter i minibaren, irriterer det meg at de aller fleste hoteller tar restaurantpriser på innholdet i minibaren. Jeg anser det for å være en kiosk på rommet, ikke en del av hotellets bar eller restaurant. For når prisene nærmer seg 50 kr for en flaske mineralvann, eller 100 kr for en øl, så står jeg av. Da kjøper jeg ikke noe. Og det kan da umulig hotellet tjene noe på. For hva gjør jeg da? Jo, jeg stikker innom en butikk og kjøper med meg det jeg måtte ha lyst på, hiver ut det som står i minibaren og setter inn mitt eget. Det har jeg overhode ingen dårlig samvittighet for. Hadde jeg drevet hotell i dag, ville jeg sett potensiale for å kunne selge varer til mine gjester til en fornuftig pris, som gjesten ville være villig til å betale. Det er tross alt et forhold mellom etterspørsel og pris som må klaffe dersom man skal få solgt sine varer. Det gjelder ikke bare i minibarer, men overalt i forretningslivet.
Jeg forstår at hotellenes problem er at det er en del svinn fra disse minibarene fordi folk «glemmer» å oppgi dette når de forlater hotellet. Men jeg er sikker på at dersom hotellet oppdager at minibaren er tom, uten at det er betalt for noe, har de sine metoder for å få krevd inn disse pengene. At det også er kostbart logistikkmessig og fylle dem opp og administrere dem, er ikke noen unnskyldning for å ta skyhøye priser. Det er i så fall bare en god grunn for å slippe å selge varene i minibaren.
Rica fikk en ide for 10 års tid siden om at de ville redusere prisene på minibaren sin. Mener å huske at en halv liter brus kom ned i 25 kr, og sjokoladen holdt også kioskpriser. De satt også inn flere varetyper i minibarene sine, og utnyttet også området utenfor minibaren til å ha andre varer som burde interessere gjester. De stod stolte frem og påstod at minibarsalget deres hadde økt med 40% siden de endret opplegget. Men jeg tror ikke det varte et år en gang før de var tilbake på gamle stier. Hvorfor? Ja, si det. Det er ut over min fatteevne. Selv om de solgte mer, ble kanskje ikke profitten økt tilsvarende. Men det viktigste var nok at kundene var mer fornøyde med lavere priser i minibarene og følte at servicen var bedre. Og når man kommer til syvende og sist, så lever hoteller av at gjestene er fornøyde med oppholdet og at de gjerne vil komme tilbake. Da er slike positive innslag gull verdt.
Men hva kan da irritere mer enn høye minibarpriser? Jo, hoteller som har installert minibarer med følere, eller luker som må åpnes, og da settes det som fjernes direkte på regningen. Prisene her har jeg aldri ansett som lave, og det fratar meg som gjest muligheten for å fylle minibaren med mine egne varer. Jeg husker godt første gang jeg opplevde dette. Det var på et herregårdshotell utenfor London for nesten 15 år siden. Flott, elegant og lukseriøst var det. Og minibaren var ikke mini. Den var relativt stor, med masser av varer inni. Mye artige merker, som jeg fant ut at jeg måtte se litt nærmere på. Etter å ha tatt ut og kikket på flere varer, kom jeg over skiltet på toppen av kjøleskapet som sa at alt som ble tatt ut av minibaren ble lagt til regningen. Jeg var rask på telefonen og lovet dyrt og hellig at jeg ikke hadde tatt noe og at dette var en misforståelse. Jeg fikk heldigvis ikke ekstra regning på dette heller.
Det som fikk meg til å skrive denne artikkelen i dag, var en artikkel på BoardingArea, hvor en av bloggerne hadde overnattet på nye Mandalay Bay hotel i Las Vegas. Hun hadde lagt en liten pose med noen små vinflasker på toppen av brusboksene i minibaren, da hun dagen etterpå ble fortalt at hotellet la på 50 USdollar på regningen din hvis du brukte minibaren til å oppbevare dine egne varer. Ja, man skal høre mye før ørene faller av, men dette tar kaka. Har hotellene tatt lærdom av gebyr-ivrigheten til diverse flyselskaper? 50 dollar er jo heller ikke småpenger.
Det er jo også «prisverdig» at hotellet tilbyr deg å leie et ekstra lite kjøleskap for «bare» 35 dollar pr døgn. En rask sjekk av pris på hotellet på noen datoer i oktober viser en pris på 240 dollar og oppover, og da synes jeg ikke det er særlig kundevennlig det de holder på med. Hadde det vært et lavpris hotell til 5o dollar natten, og de reklamerte med at dersom man ville se TV var det x dollar ekstra osv, så var det forståelig. Men betaler man en høy pris for et rom på et hotell av høy klasse, forventer man at slike ting er inkludert i romprisen. Og at de vil bry seg om man putter sin egen brusboks inn i kjøleskapet blir bare smålig.
De er dessverre ikke alene. Det kan se ut som at dette er på vei inn flere steder i USA.
Aria Hotel & Resort i Las Vegas har lignende opplegg. Ikke bare har de sensorer i minibaren, men de vil ha 25 dollar døgnet om du bruker minibaren til private drikkevarer. Eller du kan leie ekstra kjøleskap for 35 dollar døgnet.
Her i Europa har gjestene sagt klart fra hva man mener om å ta ekstra betalt for internett på hotellene. I Norge har mer eller mindre alle hoteller nå gratis internett, og mange i Europa følger nå etter. Dette skjer fordi kundene ønsker det slik. Man kan jo gå til nesten enhver bar eller cafe og få gratis internett, så hvorfor skal hotell ta en ublu pris for internettilgang.
La oss håpe det samme gjelder for minibarer. At vi aldri får se lignende gebyrer i Europa og om vi gjør det, at vi som forbrukere sier klart fra at dette ikke er akseptabelt. Og den eneste måten vi kan gjøre det på er å finne andre steder å overnatte. Det beste middelet er jo å finne andre steder å bo.
Men jeg står nå fortsatt på at det beste for hotellene ville være å tilby innholdet i minibaren til kioskpriser, som gjør kundene happy, og at de faktisk får solgt varene i minibaren sin.
Som en liten kuriositet til slutt, vil jeg ta med historien fra en kollega som bodde på et landlig hotel i Skottland for 20 år siden. Mobiltelefonen var vel nettopp startet sitt inntog, og hotellet hadde tydeligvis sett seg lei på at deres inntekter fra bruk av telefonen på rommet var gått drastisk ned takket være mobiltelefonene. Så dermed hadde eieren installert en signal jammer, så ingen fikk brukt mobiltelefonen. Han flyttet ut etter første natt!
Har du opplevd noe spesielt på hotell som prøver å snike inn ekstra gebyrer for ting du forventer er inkludert i romprisen? Del det gjerne med oss og vær med og diskutere på vårt forum. Du finner en egen tråd for dette temaet på denne linken.
Legg igjen en kommentar