Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Regjeringen melder i dag at de ikke vil bidra med særskilt finansiell støtte til verken Norwegian eller oppbygging av Braathens nye flyselskap. De to selskapene har bedt om flere milliarder i støtte utover de etablerte tiltakene.
Reiselivsbransjen er inne i dyp krise, og både nasjonalt og internasjonalt begynner situasjonen nå å bli prekær for flere selskaper. Det var derfor mange som ble overrasket da Erik G. Braathen og flere kjente navn fra norsk luftfart annonserte planer om å starte et nytt flyselskap midt i pandemien. En forutsetning for disse planene var imidlertid et ikke ubetydelig beløp i særskilt finansiell støtte. I tillegg til dette har også Norwegian bedt staten om flere milliarder i støtte. Dette har regjeringen nå sagt nei til.
Samme dag annonserte også ungarske Wizz Air at de ville etablere norske innenriksruter.
– Vi mener at statens hovedhensyn om et tilstrekkelig tilbud og en sunn konkurranse i luftfarten også fremover vil bli ivaretatt i det norske luftfartsmarkedet. Norwegian har bedt om økonomisk støtte i milliardklassen, og regjeringen har vurdert at det i denne situasjonen ikke er en forsvarlig bruk av fellesskapets midler. Slik støtte vil også kunne være konkurransevridende, sier næringsminister Iselin Nybø i en pressemelding.
Stortinget har allerede gjort en rekke tiltak for å avhjelpe situasjonen for bransjen, med blant annet fritak for avgifter, statlige kjøp av flyruter, støtte til ikke-statlige lufthavner og en garantiordning på opptil 6 milliarder kroner. Samlet sett utgjør statens ekstraordinære bidrag til luftfarten i Norge så langt i 2020 hele 13 milliarder kroner.
Svært skuffende
Norwegian sier de er svært skuffet over at regjeringen ikke vil støtte selskapet med likviditet. Norwegian har vært tydelig på at det er nødvendig med støtte for å opprettholde driften gjennom koronakrisen. Selskapet går nå en svært usikker fremtid i møte, men sier de vil gjøre alt de kan for å komme gjennom krisen.
– Jeg vil først rette en stor takk til kunder, medarbeidere, Stortinget, aksjonærer, leasingselskaper, kreditorer, obligasjonseiere, reiselivsnæringen og andre som har støttet Norwegian så langt gjennom en krevende tid. At regjeringen nå har besluttet å ikke gi Norwegian ytterligere likviditetsstøtte, er svært skuffende og oppleves som en skikkelig knyttneve i magen for alle i hele Norwegian som har kjempet for selskapet og i en tid hvor våre konkurrenter mottar tosifrede milliardbeløp fra sine lands myndigheter, sier Norwegians konsernsjef Jacob Schram.
Siden koronakrisen rammet luftfarten verden over i mars, har Norwegian gjennomført en betydelig finansiell restrukturering og blant annet konvertert 18 milliarder kroner fra gjeld til egenkapital. Ved inngangen av året lå det an til tidenes beste sommer for selskapet.
Norwegian har kalt inn til en pressekonferanse i dag kl. 10:30.
Bør staten gjøre mer for flyselskapene eller må de klare seg med den støtten de allerede får? Si din mening og følg diskusjonen i forumet vårt.
Forsidefoto: Alan Lebeda (GFDL 1.2 or GFDL 1.2), via Wikimedia Commons
Legg igjen en kommentar