InsideFlyer sin guide til SAS på kortdistanse

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Selv om det gjerne er langdistansereiser man lengter tilbake til, er det en gang slik at det er hverdagsreisene innenriks i Norge eller mellom de skandinaviske landene som preger den vanlige reisehverdagen. I denne guiden vil vi konsentrere oss om å presentere de beste setetipsene til dere som reiser med SAS på kortdistanse (i Norge, Skandinavia og Europa). Det er ingen hemmelighet at SAS har mangfoldige varianter med ulike type seter og ulike konfigurasjoner som kan gi en del frustrasjon hos vante reisende. Et eksempel på dette kan være setebytte.

Merk at jeg i denne guiden tar for meg maskinene som flyr ut med base fra Oslo/Gardermoen. Ulike varianter som JetTime sin ATR 72 og CityJet sine CRJ 900 er ikke en del av denne guiden.

Boeing 737-600

Dette er uten tvil maskinen som kan lage mest krøll dersom det oppstår flybytte. Det skyldes at SAS har to varianter av deres 737-600 maskiner, én med 120 seter mens den andre varianten har 123 seter.

120-seters versjonen

Hvis setekartet viser at du skal fly en 737-600 med 22 rader, vet du at det er 120-seters versjonen av maskinen som dukker opp. Vær observant på at denne versjonen kun har rad 1 på DEF-siden. Rad 2 er første hele rad med seks seter. Nødutgang for denne versjonen er på rad 9 og 10. Merk at det på rad 9 kun er to seter på hver side av midtgangen, men beinplassen er ikke bedre her enn hva den er til vanlig.

For de heldige som reiser i SAS Plus og ønsker å sitte ved bulkhead, er det 1 DEF som er stedet å sitte. På denne raden er det et slags «hull» i veggen som gir ekstra beinplass. Ved bulkhead på rad 2 er det trangt, så her anbefaler vi å styre unna.

Utsikten i 1F ser slik ut:

Godkjent beinplass i sete 1F om bord "Ragnfast Viking".

Skal du ha god beinplass er det imidlertid setene 10 A og 10 F som gir den beste beinplassen. Her har du halvannen meter til å strekke ut beinene på.

Beinplassen i LN-RRX fra sete 10 A, én av maskinene med 120 seter.
Beinplassen i LN-RRX fra sete 10 A, én av maskinene med 120 seter.

Følgende maskiner i Norge er innredet med den aktuelle versjonen:

LN-RRX (Ragnfast Viking)
LN-RPA (Arnljot Viking)
LN-RPB (Bure Viking)
LN-RPZ (Bera Viking)
LN-RPX (Nanna Viking)

123-seters versjonen

Dersom setekartet på din flygning viser en 737-600 maskin med 23 rader er det en 123-seters maskin som står for flygningen din. Til forskjell fra den andre konfigurasjonen er her rad 1 på ABC-siden, mens rad 2 er første rad på DEF-siden. I motsetning til den første konfigurasjonen som jeg presenterte, vil den beste plassen ved bulkhead her være på 2 DEF. Jeg er personlig mest begeistret for denne versjonen, da de fleste av maskinene har nye Recaro-seter. Innertieren er imidlertid at det ikke er toaletter fremme (!), noe som begrenser toalettrekerne i stor grad. Husk at det er to toaletter bak dersom du flyr med denne varianten.

Sete 2F i SE-DOR er komfortabelt.

Setene 11 A OG 11 F bør man velge dersom beinplass er det viktigste for deg som reisende. Akkurat som i den forrige konfigurasjonen er det her halvannen meter tumleplass til beinene.

Nesten som å reise Business på langdistanse dette her.

Akseptabel beinplass i sete 11A.

123-seters maskinene bærer følgende registreringer:

LN-RRC (Sindre Viking)
LN-RRD (Embla Viking)
LN-RPE (Edla Viking)
LN-RPS (Gautrek Viking)
LN-RPT (Ellida Viking)
SE-DOR (Elisabeth Viking)
SE-DNX (Torvald Viking)

Boeing 737-700

SAS sine Boeing 737-700 maskiner finnes i tre ulike varianter. Noen maskiner tok man med seg fra gamle Braathens, andre maskiner kommer fra gamle SAS mens noen maskiner er nyere utgaver.


Ex-Braathens 737-700

De aktuelle individene fikk for et par år tilbake splitter nye seter fra Recaro. Før hadde de noen relativt klumpete seter fra tiden i Braathens som både gav høyere vekt og færre antall passasjerer om bord. Dagens kapasitet er på 141 passasjerer i disse maskinene. Rad 1 finnes på begge sider av midtgangen. Sitter du i SAS Plus kan jeg trygt anbefale beinplassen her. Nødutgang er rad 11 for de som prefererer å sitte der. Legg merke til at vindussetene ved nødtutgang ikke har armlene for din venstre arm, noe som kan være et irritasjonsmoment på eksempelvis lengre turer nedover i Europa.

Beinplassen tilhørende sete 1A ser slik ut:

Beinplass om bord LN-TUL.

Maskinene som det dreier seg om i denne kategorien er:

LN-TUA (Ingeborg Eriksdatter)
LN-TUD (Magrete Skulesdatter)
LN-TUF (Tyra Haraldsdatter)
LN-TUJ (Eirik Blodøks, med winglets)
LN-TUK (Inge Bårdsson,med winglets)
LN-TUL (Håkon IV Håkonsson, med winglets)
LN-TUM (Øystein Magnusson, med winglets)


Ex-SAS 737-700

Så har vi kommet til de opprinnelige 737-700 som ble levert til SAS i sin tid. Disse maskinene hadde tidligere de gode, gamle SAS-setene med klaffer som man kunne regulere og akseptabel beinplass. Akkurat som de tidligere maskinene fra Braathens er det satt inn Recaro-seter som sparer vekt og øker seteantallet. Kapasiteten i maskinene er 141 passasjerer. Rad 1 er det desidert beste valget i disse maskinene, selv om beinplassen kun er OK. Jeg skal fortelle dere hvorfor. I disse maskinene er det ikke toalett i fremre galley! Det betyr at alle tissetrengte nordmenn må komme seg til bakre galley dersom man ønsker å benytte toalettet. Her er det til gjengjeld to toaletter om bord.

Beinplassen for sete 1A ser ut som dette:

Sete 1A om bord LN-RPJ.

Nødutgang er fortsatt rad 11, slik det er for alle 737-700 maskinene i flåten til SAS.

Sete 11F om bord LN-RPJ..

Denne type innredning finnes om bord i disse maskinene:

LN-RRN (Solveig Viking)
LN-RNN (Borgny Viking)
LN-RNO (Gjuke Viking)
LN-RPJ (Grimhild Viking)
LN-RPK (Heimer Viking)
LN-RRM (Erland Viking)


Nyere 737-700 i flåten

Dette er den siste varianten som finnes av Boeing 737-700 maskinene. Som for de andre er det seks seter på rad 1, og beinplassen på den første raden er godkjent. Nødutgang er igjen på rad 11. Akkurat som for de tidligere Braathens-maskinene mangler det her armlene for vindussetene 11A og 11F. Lengre turer kan dermed bli noe slitsomt i disse setene, selv om beinplassen er uslåelig.

Godkjent beinplass i sete 1A.

Sete 1A om bord SE-RJS "Sigvalde Viking".

Man lider ingen nød ved nødutgang i disse maskinene. Legg dog merke til manglene armlene til venstre.

Sete 11A om bord LN-RRA "Steinar Viking".

Følgende maskiner i Norge er innredet med den aktuelle versjonen og merk at samtlige maskiner har winglets:

LN-RRA (Steinar Viking)
LN-RRB (Dag Viking)
SE-RJS (Sigvalde Viking)
SE-RJR (Styrbjörn Viking)
SE-RJT (Tora Viking)
SE-RJX (Vagn Viking)

Boeing 737-800

SAS sine største Boeing-maskiner er de enkleste å holde rede på når det kommer til setevalg. Samtlige maskiner er nå identiske, med ett eneste unntak. Maskinene LN-RRE, LN-RRF og LN-RRG har en enorm (!) beinplass for raden 2 ABC. Dette er absolutt stedet man skal sitte og må være blant de mest komfortable i hele SAS-flåten. Med tiden skal det komme et skap som vil stjele deler av plassen, men inntil da er det bare å nyte turen hvis anledningen byr seg.

Sjekk den plassen:

Beinstrekketesten bestås i LN-RRG.

Ellers er det setene 17A eller 17F som gjelder dersom man verdsetter beinplass og liker nødutgangsseter. På rad 16 er det en toseter ved nødutgang, men akkurat som for 737-600 byr ikke disse setene på noe bedre beinplass.

17A kan anbefales.

Sete 17A om bord LN-RRU med navnet "Vingolf Viking".

Av 737-800 maskiner flyr følgende rundt per nå:

LN-RPM (Frigg Viking)
LN-RPO (Thorleif Viking)
LN-RPR (Ore Viking)
LN-RPL (Svanehvit Viking)
LN-RRK (Garud Viking)
LN-RRS (Ymer Vikin)
LN-RRT (Lodyn Viking)
LN-RRU (Vingolf Viking)
LN-RRW (Saga Viking)
LN-RCN (Hedrun Viking)
LN-RCX (Höttur Viking
LN-RCY (Eylime Viking)
LN-RCZ (Glitne Viking)
LN-RRE (Knut Viking, med winglets)
LN-RRF (Frøydis Viking, med winglets)
LN-RRG (Einar Viking, med winglets)

Oppsummering

Merk at det kan forekomme en rotasjon av maskinene mellom basene på Gardermoen og Arlanda. Dersom det er ønskelig kan vi utvide guiden til også å omfatte Airbus-maskinene som flyr ut fra København. Gi gjerne en tilbakemelding hvis dette kan være av interesse. Husk at alle setereservasjoner hos SAS kan endres og at det kan forekomme endringer av flyindivid i siste liten som gjør at du ender opp med et «vanlig» sete i stedet for sete på første rad eller ved nødutgang. Det beste rådet jeg kan gi er å følge med gjennom sas.no i tiden før avreise og gjennom for eksempel SAS-appen i timene før avreise, samt på flyplassen.

Kommentar

  1. Andreas sier

    Finfin oversikt – lagrer den på hjemskjermen 🙂 Enda bedre hadde den blitt med oversikt over seter uten vindu – det er jo det aller verste å havne på. Der hvor du så vidt ser gjennom vinduet på skrå foran, inntil dusten på raden foran trekker ned solskjermen.

    • Ole sier

      Kjekt å høre at den kan komme til nytte, Andreas 🙂 Angående dette med seter uten vindu er det mulig at jeg har skrevet ned dette er sted.
      Hvis jeg finner dette, kommer det en ny versjon med diverse oppdateringer. Stay tuned!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *