Reisebrev: Luftveien hjem fra Miami

20160704_171322

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

På selveste nasjonaldagen var det på tide å forlate USA, og denne gangen skulle vi fly amerikansk. Les med videre i dette reisebrevet fra vår nyeste skribent, Jan Åge!

Som elite-medlem av Flying Blue (sølv eller høyere) får man en del gunstige fordeler med Delta som man ikke får hos andre partnere i alliansen: Ved å åpne reservasjonen på Delta.com kan man 24 timer før avgang reservere ledige Comfort+-seter gratis – både på innen- og utenlandsruter. For innenlandsruter kan man i tillegg be om gratis oppgradering ved å huke av for dette på reservasjonen på Delta.com. Man havner da på ventelisten, og avhengig av status blir passasjerer oppgradert til Comfort+ eller First Class ved ombordstigning.

Miami til Atlanta i Delta First Class

Allerede dagen før avreise hadde vi vært inne og oppgradert de vanlige økonomibillettene våre til Comfort+ på langruten fra Atlanta til Amsterdam helt gratis. På innenlandsruten fra Miami til Atlanta fant vi ikke ledige Comfort+-seter sammen, så vi holdt på nødutgangs-setene våre i standard økonomi. Vi satte oss likevel på ventelisten for gratis oppgradering, og fulgte spente med på denne. Når vi kom til gaten ble navnene våre bli ropt opp. Ved skranken ble vi møtt av en hyggelig Delta-ansatt som kunne melde om ett ledig sete i First Class, og hun lurte derfor på om en av oss kunne være interesserte i dette. Vi takket selvsagt ja, og under enighet med reisefølget gikk oppgraderingen til undertegnede. Reisefølget ble selvsagt oppgradert til Comfort+, og det hjalp jo litt på samvittigheten min.

Etter prioritert ombordstigning var jeg på plass i setet mitt foran i kabinen. Delta skal ha skryt for setedesignet i sine Premium-klasser som består av klassiske, rutede skinnseter. First Class-setet hadde god beinplass og var mykt å sitte i. Setet var bredt og hadde armlene med plass til drikkeglass. I setet lå et teppe, en pute og en vannflaske – alt man kan trenge til en flyvning på snaue 1 time og 20 minutter. Kort tid etter at jeg hadde funnet setet mitt kom en hyggelig kabinansatt rundt i kabinen og noterte ned drikkebestillingene våre. Drikkevarene vi ble tilbudt før avgang ble servert i plastglass, men med såpass kort ombordstigningstid som på en innenlandsrute forstår jeg denne avveiningen – og er godt fornøyd med å i det hele tatt få servering før avgang.

20160704_142742

Vi kom oss raskt på vingene, og kort tid etter avgang kom den kabinansatte nok en gang rundt i kabinen for å notere drikkebestillinger. Når drikkevarene skulle serveres kom hun smilende rundt i kabinen med et lite serveringsbrett til hver enkelt istedenfor å komme med tralle. Dette syns jeg er en fin detalj i en premium-kabin.

Når man flyver amerikansk velger man selvsagt godt amerikansk øl – Samuel Adams for mitt vedkommende. Denne gangen foregikk serveringen i ekte glass som forventet.

20160704_131859

Etter at drikkevarene var utdelt i kabinen ble vi bydd på salte snacks, kjeks og søte saker fra en kurv som ble bragt rundt i kabinen. Her kunne man forsyne seg fritt. Jeg syns også dette var en fin detalj fremfor menykort og serveringstralle. Utvalget var som forventet for en såpass kort flyvning, og favoritter som peanøtter, pretzles og Biscoff-kjeks var selvsagt i utvalget. Før jeg hadde rukket å drikke opp ølen min ble jeg tilbudt enda en med et smil.

20160704_132349

Delta byr på gratis underholdning i alle klasser på så godt som alle flyvninger. Tilbudet av Internett om bord er også godt utbredt. Dette var en av svært få maskiner som ikke var utstyrt med skjermer i seteryggen, men med Internett om bord kan man se hele utvalget til Delta gjennom egen enhet uansett hvilken klasse man sitter i – helt gratis.

For å være en innenlands-flyvning på kun 1 time og 20 minutter opplevdes servicen i kabinen som upåklagelig. Takket være gratis oppgradering, god service og servering, samt et bredt utvalg av underholdning var dette en alle tiders opplevelse. Sammenlignet med tilbudet av premium-kabiner som finnes innenlands i Norge er dette en solid oppgradering.

 

Atlanta til Amsterdam i Delta Economy Comfort+

Mellomlandingen på vei ut av landet var i Atlanta. Selv om det er uenighet om hvordan dette skal måles, påstås det av amerikanerne selv at dette er verdens største flyplass. Tross størrelsen er det enkelt å navigere på flyplassen: Helt rette gater lenket sammen med hyppig «Plane Train» gjør det enkelt og raskt å komme seg fra ende til annen. Den korte ventetiden gikk raskt unna og det var straks klart for ombordstigning på neste etappe. Denne gangen vel vitende om hvilken klasse vi skulle reise i: Economy Comfort+.

Når man sammenligner Economy Comfort+ med andre flyselskaps klasser er det lett å tenke i retningen av Air France Premium Economy eller SAS Plus. Det blir imidlertid feil siden Economy Comfort+ er et noe mer lavterskel tilbud enn Air France Premium Economy og SAS Plus. Prisforskjellen er relativt liten til vanlig økonomi (det koster i underkant av 1 000 kr per person å oppgradere en énveis langrute på forhånd). Delta sin standard økonomiklasse har dessuten en rekke fordeler som inkludert alkoholservering og setevalg som gjør at avstanden fra standard økonomi til Comfort+ blir relativt liten. De største forskjellene mellom standard økonomi og Comfort+ på utenlandsflyvninger er SkyPriority, mer komfortabelt sete med bedre beinplass og et noe utvidet amenity-kit. For innenriks-flyvninger er det ikke inkludert alkoholservering i standard økonomi, men man får dette ved oppgradering til Comfort+. Lounge-tilgang er derimot ikke inkludert.

Vi var tidlig på plass i setene våre takket være prioritert ombordstigning. Setene hadde samme design som First Class-setene på innlands-flyvningen, men var noe smalere. Setene var en god del mykere enn standard økonomi-seter og hadde betydelig bedre beinplass. God setekomfort med andre ord.

20160704_171322

Før avgang ble amenity-kit utdelt. Ingen fancy toalettveske her, men et greit utvalg. I standard økonomi gir Delta ut øyemasker og ørepropper, så den eneste forskjellen her var tannkrem og tannbørste. Som ekte Sunnmøring får man selvsagt en bedre opplevelse av alt som er gratis!

20160704_173029

Kort tid etter avgang startet serveringen opp. Både i standard økonomi og Comfort+ deles varme håndklær ut før serveringen starter. En fin detalj som gir et snev av luksus bak i flyet.

Straks etter at håndklærne var samlet inn kunne besetningen by på drikkevarer og snacks i form av peanøtter og pretzles. Serveringen foregikk med store smil fra de ansatte. Jeg fortsatte med Samuel Adams for å holde på feriefølelsen noen timer til.

20160704_184404

Når første del av moroa var over og ryddet bort kom serverings-vognene nok en runde i kabinen. Denne gangen var det middag og påfyll av drikkevarer som sto for tur. Man kunne velge mellom tre hovedretter: Rekesalat, kylling eller pasta. Jeg har tidligere hatt god erfaring med pastaen på Delta-flyvninger, og valgte derfor denne. Dette viste deg å være ostefylt pasta i tomatsaus, og siden vi var i amerikanske hender var det selvsagt ekstra ost på toppen. En velsmakende rett.

Som forrett var det salat med Ranch-dressing og en rekecocktail. Jeg avsto fra å smake på sistnevnte, men salaten var grei nok. Selvsagt lå det amerikansk ost og kjeks på brettet. Til dessert var det en innpakket brownie. Denne var veldig god, ikke for mektig – og slettes ikke tørr. Det eneste minuset med maten var at brødet som fulgte med var pakket i plast og ganske tørt. Brødet var godt på smak til tross for dette. Det er ikke skille på serveringen mellom standard økonomi og Comfort+, og dette er derfor den samme serveringen passasjerene i den vanlige økonomiklassen fikk. Mer enn anstendig nok for begge klassene etter min mening.

20160704_193405

Samtidig som at maten ble ryddet bort bød besetningen på enda en runde med drikkevarer. Med Delta flyter drikkevarene fritt enten man ønsker alkohol eller ei – og uansett hvilken klasse man sitter i. Endelig var vi kvitt de franske nykkene fra utreisen, og det var nå mulig å få servert et syndig glass Bailey’s med is. En fin avslutning på en god servering!

20160704_201547

Etter en enda en runde med innhenting av søppel ble lyset slukket parallelt med at kabinbesetningen delte ut vannflasker.

Underveis var kabinpersonalet godt synlig i kabinen. Uten at vi prøvde det selv, var en av medpassasjerene foran ivrig på å tilkalle kabinpersonalet for ekstra servering av rødvin. Hver gang var kabinpersonalet raskt på pletten med et smil, og kom hver eneste gang raskt tilbake med et stort rødvinsglass til vedkommende. Det er nok ikke til å stikke under en stol at kabinpersonalet har enklere for å holde på smilet i denne klassen enn litt lengre bak i kabinen.

Underholdnings-systemet hadde et rikt utvalg av nye filmer og serier. Denne gangen sto heldigvis lykken oss bi med tanke på det tekniske.

Før landing i Amsterdam var det tid for servering av en lett frokost. Til frokosten ble vi tilbudt på kaffe, te og vann. Appelsinjuice fulgte med i esken.

Frokosten besto av yoghurt, croissant, cheddar, syltetøy, Biscoff-kjeks og en enslig Mentos. Croissanten var innpakket og ganske tørr, men med pålegg ble den ikke så verst likevel. En fin detalj er at Delta byr på Starbucks-kaffe i Starbucks-kopper. Om smaksforskjellen fra vanlig kaffe er så stor er jeg ikke så sikker på, men det er da likevel en fin detalj.

20160705_010110

Kort tid etter frokosten var ryddet bort med et smil landet vi i trygt i Amsterdam rundt en halvtime før tidtabellen tilsa.

Flyturen vår var alt i alt en flott opplevelse. Vi var godt fornøyde med gratis oppgradering, og selv om forskjellen fra standard økonomi ikke er så veldig stor kommer man langt med bedre beinplass og et mykt og godt sete. Selv om jeg nesten alltid syns at Delta-besetningen leverer god service, opplevde jeg at besetningen var ekstra glad for å kunne hjelpe oss i Comfort+-kabinen. En av de virkelige positive tingene jeg har opplevd med Delta er at kabinbesetningen har en hyggelig og uformell tone seg imellom og med passasjerene, og at de ansatte lett kan slå av en prat eller gi komplement og lykkeønskninger til passasjerene. Typisk amerikansk!

Amsterdam til Oslo i KLM økonomiklasse

Med relativt kort tid i Amsterdam var det dessverre ikke tid til å utforske den nyoppussede gaten for flyvninger utenfor Schengen. Vi gikk rett til passkontrollen og valgte automatisk passkontroll med maskin fremfor SkyPriority. Dette viste seg å være et sjakktrekk da vi var gjennom passkontrollen på få minutter!

Den siste distansen på turen skulle gjennomføres med KLM, og her var det ingen gratis oppgradering å få.

Kabinen var av gamletypen, men var likevel velholdt, ryddig og pen. Besetningen møtte oss selvsagt med et smil. Etter to svært så begivenhetsrike flyvninger foregikk dette som en helt rutinemessig flyvning.

Underveis ble vi servert et kakestykke med vann, i tillegg til kaffe og te etter eget ønske. Personlig liker jeg bedre sandwichene til KLM, men kakestykket var velsmakende nok. Med en over gjennomsnittet stor begeistring for flymat er det engang slik at litt servering overgår ingen servering, og på en såpass kort flyvning var jeg godt fornøyd med serveringen.

20160705_095430

Resten av flyturen foregikk uten overraskelser eller begivenheter, og vi var på bakken i Oslo i henhold til tidtabellen.

Konklusjon:

Jeg syns Delta sitt produkt i økonomiklasse er veldig bra! God service og mat/drikke, samt gratis underholdning selv på innenlandsruter er noen av godene man kan forvente seg. Når man i tillegg kan få gratis oppgradering med billigste økonomibillett allerede fra Flying Blue Silver blir det god valuta for pengene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *