København Kastrup forbereder seg på å ta imot Airbus A380

Lufthana A380

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Københavns lufthavn Kastrup driver for tiden og bygger ut. Utbyggingen involverer blant annet en standplass som kan betjene Airbus A380-fly. Dette skriver CPH Lufthavn i en pressemelding:

Københavns Lufthavn går nå i gang med forbredelsene til å kunne håndtere verdens største passasjerfly, Airbus A380. Det er et ledd i vekstplanen Expanding CPH.

“Det er ganske sunn fornuft, når vi som ledd i de store utbyggnings- og vedlikeholdsprosjektene av baner og terminaler, som finner sted under alle omstendigheter, gradvis gjør lufthavnen klar til også å kunne betjene verdens største passasjerfly, Airbus A380. Det passer fint med vekstplanen Expanding CPH, som skal fremtidssikre lufthavnen,” sier Thomas Woldbye, adm. direktør, Københavns Lufthavne A/S.

CPH fremla Expanding CPH i januar 2014, som er en konkret visjon for hvordan lufthavnen i løpet av de kommende to-tre årtier gradvis kan utbygges til å kunne betjene 40 millioner passasjerer. Københavns Lufthavn runder i år for første gang 25 millioner passasjerer.

Til sommeren 2015 planlegges det renovering av en av lufthavnens to hovedrullebaner, og i den forbindelse innhenter CPH nå også tilbud på å gjøre den 3,3 kilometer lange rullebanen bredere. Det er i så fall nødvendig, da Airbus A380 på grunn av sitt enorme vingefang, krever en rullebane som er bredere enn de vanlige 45 meter.

I tillegg er CPH i gang med en utvidelse av lufthavnens Finger C som er den piren hvor de største flyene parkeres . Dette er et prosjekt til en kvart milliard kroner. Utvidelsen innebærer at tre standplasser blir gjort bygningsbetjent, og den ene av standplassene innrettes med to jetbroer. Dermed blir Finger C klar til å kunne betjene de største passasjerflyene som f.eks. en Airbus A380, som typisk har plass til fler enn 500 passasjerer.

“Foreløpig flyr de største, interkontinentale flyene som Airbus A380 bare til verdens aller største hub-lufthavner.  Men vår vurdering er at det stadig er plass i markedet til at de viktigste mellomstore hubs som København også kan komme på rutekartet”, sier Thomas Woldbye.

Expanding CPH-visjonen beskriver hvordan Københavns Lufthavn kan utbygges i løpet av de kommende par årtier med plass og fasiliteter til opp imot 40-45 ruter til andre verdensdeler. Noen av de rutene forventes å bli betjent med meget store fly som Airbus A380.

“Utbyggelsen er, hvis alt går etter planen, klar til høsten 2015, hvor Kastrup vil være klar til å motta den første A380″ Uttaler CPH til Bonusfeber.

Fakta

  • Prisen for de to prosjektene løper samlet opp i over 300 millioner kroner. Forberedelsen til Airbus A380 utgjør bare en mindre del av den prisen.
  • CPH planlegger å gi Bane 04R/22L ny beleggning før sommeren 2015. I den forbindelse overveies det å gjøre banen bredere. Det er en forutsetning for å kunne håndtere A380 i daglig drift på grunn av flytypens enorme vingespenn på knappe 80 meter.

Det er positivt sett fra Bonusfebers side, at CPH er fremsynt, og utvider til å kunne betjene eliten. Det gir gode muligheter for at vi her oppe i nord i fremtiden kan få flere direkteflyvninger til hele verden i løpet av nær fremtid.

 

Opprinnelig skrevet for bonusfeber.dk av Peter Krogh-Fausing

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *