Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Jeg har i mange år brukt Hertz sine tjenester når jeg har vært ute på tur og trenger hjul, de aller fleste i Tyskland. Jeg har stort sett vært veldig fornøyd med Hertz No1 Gold servicen Hertz tilbyr, men etter å ha parret mitt EuroBonus Diamond kortet med Sixt Platinum kort, var fristelsen stor for å teste ut Sixt sin service. Denne testen kommer til å trekke paralleller mellom servicen Hertz tilbyr og den jeg nå har opplevd med Sixt i Düsseldorf lufthavn.
For sammenligningens skyld, skal jeg poengtere at jeg i Hertz har laveste nivå i deres No1 Gold. Det finnes 2 høyere nivåer av dette systemet som har krav til antall leier i året og som gir noen flere fordeler. Du kan lese vår guide til Hertz No1 Gold ved å klikke på denne linken.
Lojalitetsklubben til Sixt, har nivåene «vanlig», sølv og gull under platinum, og diamond over. Platinum nivået lover oppgradering en bilklasse og flere andre fordeler.
Det jeg har likt med Hertz har vært at det har vært enkelt å bestille bil, og ved medlemsskap i Hertz No1 Gold har jeg hatt mulighet for å gå direkte til parkeringshuset, finne et skilt som viser navnet mitt og bilene står på et eget område, nærmest inngangen. Nøklene ligger i bilen sammen med kontrakten og jeg trenger kun å vise førerkort og levere en kopi av underskrevet kontrakt i det jeg kjører ut. Veldig enkelt og greit. Selv om jeg ikke har krav på noen oppgradering hos Hertz har jeg allikevel opplevd at jeg har fått oppgradert bilklasse. Slikt er jo alltid hyggelig.
Jeg var i utgangspunktet godt fornøyd med utvalget av biler på Sixt sine sider da jeg skulle bestille bil. Prisene var også lave. Valget falt på en Mercedes GLK som er en bil jeg lenge har ønsket å prøvekjøre. Prisen for torsdag til søndag (3 døgn) var på ca 1 250 kr. Ikke noe å si på det mente jeg da. Alle mine opplysninger for leien, så som førerkort data og andre personalia var registrert i min profil som Sixt Platinum kunde.
I motsetning til hos Hertz måtte jeg hos Sixt møte frem i deres kontor som ligger på rekke og rad med de andre bilutleiningsselskapene rett utenfor utgangen fra tollklareringen. Her måtte jeg vise frem pass, førerkort, kredittkort og utskrift av reservasjonen. Men den største overraskelsen kom da reservasjonen hos Sixt ikke inneholdt noen form for forsikring. Til sammenligning er det ikke mulig å gjøre en reservasjon hos Hertz uten at det er en forsikring som gir en egenandel på 800 – 1000 euro avhengig av bil. Så hvis man ikke er observant nok, kan man altså risikere å kjøre i en bil som ikke har noen form for forsikring, så skulle du være ute for et uhell kan du risikere å måtte betale hele bilens verdi. Jeg gikk derfor for alternativet med å betale ca 25 euro pr dag for å sette egenandelen til 0.
Som nevnt hadde jeg bestilt en Mercedes GLK, og ettersom det ved bestilling lå ute biler i alle mulige forskjellige varianter, var forhåpningen om å få akkurat denne bilen stor. Skulle det være en oppgradering på gang, satset jeg på at det var til en Mercedes i ML klassen. Men jeg ble skuffet. De hadde en BMW X3 til meg. Sa så at det ikke var det jeg hadde bestilt, men fikk til svar at dette var i samme klasse, så det måtte jeg akseptere. Spurte da om oppgradering var mulig, med det svar at jeg kunne få en Mercedes S klasse til 30 euro mer pr dag. Det takket jeg pent nei til.
Fikk så nøkkel og begav meg til parkeringshuset, hvor Sixt som eneste selskap har 2 hele etasjer med biler. Så de har nok en stor operasjon i Düsseldorf. Her var det heller ikke noe med at det var eget område hvor bilene til gode kunder sto nærmest inngangen. Nei, det var bare å ta beina fatt og dra kofferten langt nedover i parkeringshuset for å finne bilen.
Jeg må si at på dette tidspunktet så var jeg nok skuffet over servicen til Sixt, og følte at dette Platinum kortet knapt var verd plastikken det var trykket på.
Bilen ble funnet, og ifølge en utskrift jeg hadde fått med meg skulle den allerede ha klart å få 4 bulker på sin knappe 12 000 km lange ferd. Første inntrykk var at det var skuffende å få en slik bil med manuelt gir, og jeg var også overrasket over at det var såpass lite automatikk i bilen. Setene var helt manuelle, og så er det jo alltid slik at det tar litt tid å finne ut av en ny biltype første gang man setter seg inn i den.
Nå er jo dette en SUV, og jeg hadde knapt kjørt en SUV før, så det å bli vant til høyden var første utfordring. Spesielt når man skal kjøre ut av et trangt parkeringshus. Men etter hvert ble man jo gode venner med bilen. Et annet minus var at navigasjonssystemet var litt tidlig ute med å si når man skulle svinge av, og fulgte man ikke 100% med, så kjørte man feil. Og det skjedde et par ganger. For med den trafikken som er i området der, og alle de veiene, kan man jo ikke bare glane på navigasjonsskjermen.
Bilen var ikke veldig sprek. Skulle jeg over 160 km/t tok det sin tid å få den til å løpe opp i fart. Cruisecontrollen fungerte veldig bra, og den ble flittig brukt. Men til tider viser det seg jo at er man vant til å kjøre bil med automatgir, er det litt knotete å kjøre manuelt gir igjen. Hvilket gir noen stopp og hopp i enkelte kryss.
Bilen gikk på diesel, og jeg kjørte i alt 670 km i løpet av helgen. Det gikk med ca 53 liter diesel på turen.
Avlevering bestod av å kjøre inn i parkeringshuset, sette fra seg bilen med en eneste beskjed om å legge nøkkel igjen i bilen. Så det var vel like enkelt som det pleier å være hos Hertz.
Så oppsummert var jeg bare sånn passelig fornøyd. Hadde gledet meg til GLK og ble nok skuffet over at den ikke ble levert. Vil nok foretrekke Hertz sin service ved å få bilen. Hvilket selskap jeg velger neste gang kommer nok til å avhenge av hvilke biler som er tilgjengelig og til hvilken pris.
Tommy Danielsen sier
Takker for rapport. En BMW X3 er i samme klassen som GLK og en dyrere bil enn GLK. Platinum gir ikke garantert oppgradering, kun ved tilgjengelighet, så i utgangspunktet har du fått det du har krav på.
Er også ny Sixt bruker og har vært langt fra imponert. Jeg er Diamond, eller invitation only nivået, og har hatt 4 leier med dem. Den første ble jeg nedgradert fra C til A, den andre fikk jeg akkurat det jeg hadde bestilt, de to siste gangene ble jeg oppgradert fra en Fiat Punto til en Fiat 500L og sist gang fra en Smart til en Mini. Ikke akkurat superbehandling, men igjen, de sier det må være tilgjengelighet for at de skal oppgradere.
Norfindir sier
Er langt på vei enig med det du skriver om Sixt, men har nok bedre erfaring med dem i Norge enn det du har hatt i Tyskland. Er selv medlem av Hertz President circle, og er garantert oppgradert bil hos dem, men sixt er såppas mye billigere at det lønner seg heller å bestille nøyaktig den klassen man vil ha der enn å bli oppgradert til nivå x av Hertz. Sist fikk jeg heller ikke oppgradring, men velge om jeg skulle ha en V70 eller C-class Mercedes, hvor V70 er i en dyrere klasse.
Ingen elite-gjenkjenning hos Sixt, men det er det jammen ikke hos Hertz på TRD heller 🙂