Lufthansa Business Class

media_1153732671

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

I vår Business Class innen Europa showdown testet vi forrige uke SAS og deres nye konsept SAS Plus som praktisk talt er at de fremste radene på flyet er reservert for de som betaler mer, serveringen er at du kan få gratis mat og drikke fra salgstralla. SAS mener at det ikke er marked for Business Class i Europa lengre, mens alle de andre selskapene foreløpig ikke er enige med SAS.

Den første konkurrenten SAS skal bryne seg på er Lufthansa og deres Business Class. Det siste året, har jeg hatt mer enn 10 Europaflighter med Lufthansa og uansett hvor kort flighten er, er det full service ombord. Flighten i denne testen var fra Zurich til Frankfurt, vi var i luften totalt ca. 45 minutter.

Innsjekk ble gjort på Lufthansa sine hjemmesider kvelden før, jeg hadde forhåndsbestilt sete ved bestilling. Siden fruen ble med på denne turen i siste liten, fikset jeg lett slik at vi kunne sitte sammen ved innsjekk på nett.

I Zurich tilbyr Swiss og Lufthansa fast track for alle Business og Firstkunder, samt Star Alliance Gold. Dette er standard for hele Lufthansasystemet, hvor det er mulig å tilby dette. Det var ingen ventetid. Lufthansa gir tilgang til Business Lounge for Businesspassasjerer og tilbudet er godt både på mat og drikkefronten.

Som Businesspassasjerer fikk vi boarde først i en separat kø i Zurich. Lufthansa er foreløpig ikke stabil med priority boarding, men de prøver ihvertfall.

Da vi kom ombord i flyet, ventet en flyvertinnene rett innenfor døren som ønsket alle passasjerer velkommen med en sjokolade. De vet å sette tonen. Ombord er det litt bedre benplass på de første radene og med de nye slimsetene er benplassen helt kurrant selv om sitteputa kanskje kunne vært litt tykkere. Men det viktigste er at alle midtsetene er blokkert i Lufthansa Business så komforten er bra.

Etter vi hadde satt oss, kom de rundt med både tyske og engelske blader i Business.

Vi kom oss avgårde på rute og rett etter take off startet servicen. 4 flyvertinner skulle servere over 130 passasjerer på 45 minutter. For de som har flydd Lufthansa, vet de at serveringen går på skinner og er langt fra stressende.

Maten ble servert på brett og det var en slags tapaslignende greie som besto av Mozzarella, pastasalat og skinke. Til dessert var det en liten fruktkompott og sjokolade. Rundstykker ble servert på brettet og de kom også en ekstra runde med mer rundstykker.

IMG_0990

Drikke ble servert to ganger og flyvertinnen som passet på Business holdt ett skarpt øye med passasjerene slik at ingen glass var tomme. Alt ble selvsagt servert i skikkelige glass.

Vi landet i Frankfurt på rute.

Konklusjon:

Lufthansa leverer ett stabilt meget godt produkt og serverer god mat selv på korte flighter. Komforten og servicen er topp, men setet kunne kanskje vært litt mer behagelig, særlig på lengre flighter. På matfronten er serveringen midt i blinken for meg, men de kunne godt servere Champagne ombord.

Karakter: 8 av 10

[box style=’info’]Quickfacts:
Rute: Zurich til Frankfurt
Fly/sete: Airbus 321, sete 3C
Internet ombord: Nei
Servering: Tapasutvalg, full bar fra drikketralla
Pris: 450 Euro en vei full fleksibel billett, min flight var en del av en billett fra USA til Europa
Bonuspoeng opptjent / program: 1500 United Mileage Plus poeng
Hjemmeside: Lufthansa.com
Fordeler: Flott og behagelig opplevelse, god mat tilpasset flighten, utmerket service
Ulemper: Litt ukomfortable seter, serverer ikke Champagne[/box]

[box style=’note’]Kommentarer eller spørsmål kan du poste i forumet. Klikk her  [/box]

Neste uke tester vi Finnair Business Class

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *