Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Det er vel ingen hemmelighet at Malaysia Airlines sliter etter at de i løpet av kort tid mistet 2 av sine Boeing 777-200ER fly. Ett ble skutt ned over Ukraina og ett er fortsatt ikke funnet, men antas å ligge på havets bunn. Siden dette har ført til store økonomiske utfordringer for selskapet, har de nå besluttet at de må selge en del fly for å overleve.
Og det er ikke hva som helst som legges ut for salg. De legger nå ut hele sin flåte på 6 fly av Airbus A380. I tillegg vil de selge 4 av sine 13 Boeing 777-200ER og hele sin flåte i Malaysia Cargo som består av 2 Boeing 747-400F og 4 Airbus A330-200F.
Blir disse flyene solgt, vil det få dramatiske konsekvenser for rutetilbudet til Malaysia Airlines. De har i dag en flåte på 98 fly, hvorav 57 er Boeing 737, 6 Airbus A380, 3 Boeing 747-400, 19 Airbus A330 og 13 Boeing 777-200ER. Langdistanse flåten består da før salg av 41 fly og med en reduksjon på 10 fly, er jo dette en reduksjon på 25% og dette må nødvendigvis gå ut over rutetilbudet.
Dersom alle cargo flyene selges, betyr dette enten at MAS Cargo legges ned, eller at de vil lease inn fly i stedet.
Malaysia Airlines fikk sin første Airbus A380 i 2006, og har senere fått levert 5 til. Spørsmålet nå er hvordan markedet er for disse maskinene og hvor mye Malaysia Airlines kan få betalt for dem? Historien sier heller ikke noe om at flyselskapet har tenkt å lease tilsvarende fly tilbake, men det er kanskje tvilsomt?
Vi har tidligere skrevet om Malaysia Airlines.
På denne linken finner du Hennings test av deres First Class på Airbus A380
På denne linken finner du en sak om hvordan man kan legge inn bud på en oppgradering hos Malaysia Airlines
Kilde forsidebilde: Wikipedia
Legg igjen en kommentar