Norwegian feirer 5 år med gratis WiFi

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Norwegian feirer i disse dager fem år med gratis WiFi om bord på sine europeiske flyvninger. En ny undersøkelse av passasjerenes surfevaner i lufta viser at en tredjedel av de reisende logger seg på WiFi i løpet av fem minutter. Amerikanere og briter skryter mest av ferien sin, og nordmenn er blant de som er de største brukerne av sosiale medier.

For å markere at det i dag er fem år siden Norwegian lanserte gratis WiFi om bord på europeiske flygninger, publiserer selskapet en undersøkelse om WiFi-bruk i lufta. Et representativt utvalg på 1000 passasjerer har deltatt i undersøkelsen, og data fra 550 000 flyvninger er analysert for å få svar på hva passasjerer søker på, deler og tagger i europeisk luftrom.

For å feire fem år med gratis WiFi har vi foretatt en undersøkelse av omfanget databruk i lufta. Den gir fascinerende innsikt i surfingen på 35 000 fot og med 18 000 brukere om dagen viser undersøkelsen hvor viktig gratis WiFi er for passasjerene våre.

Kommersiell direktør i Norwegian Thomas Ramdahl.

Over 18 000 passasjerer bruker Norwegians WiFi hver dag. Passasjerer om bord på flyvninger til Tromsø, Malaga, Barcelona, Alicante og Madrid er de mest aktive brukerne. Siden tilbudet ble lansert i 2011 har 500 Tb (terrabyte) med data blitt konsumert om bord, noe som tilsvarer strømming av 1,2 millioner sanger, 170 millioner innkommende e-poster eller 25 000 timer Netflix-strømming.

Flere resultater fra undersøkelsen:

FOMO (Fear Of Missing Out): En tredjedel av passasjerene (28 prosent) logger seg på sosiale medier innen fem minutter. Én av fem passasjerer sier de ville blitt irritert hvis de ikke hadde tilgang på sosiale medier i løpet av flyvningen – og tre prosent går så langt som å si at det ville ødelagt flyvningen deres. Spanjolene er mest opptatt av sosiale medier, hvorav 62 prosent logger seg på i løpet av en flygning, fulgt av nordmenn (56 prosent) og dansker (55 prosent).
Ferieskryt: Amerikanske og britiske passasjerer skryter mest av ferien sin, hvorav 40 prosent av alle amerikanere og 20 prosent av alle briter poster et bilde eller en status om sin reise i løpet av flygningen.
Først på nett: Tyske passasjerer er de raskeste til å logge seg på WiFi, tett fulgt av svensker og dansker. Briter, spanjoler og amerikanere bruker lengst tid på å logge seg på.
Mest populær nettsider: For nordmenn er nyheter det mest interessante på 35 000 fot. VG, Aftenposten og Dagbladet er de mest besøkte sidene.
«Digital detox»: Bare én av ti sier at de nyter en pause fra sosiale medier når de flyr. Spanjolene er mest avhengig av sosiale medier, hvorav 62 prosent logger seg på i løpet av en flyvning, sammenliknet med 45 prosent av britene og 31 prosent av amerikanerne.
Ta en selfie: WiFi om bord har bidratt til nye trender i sosiale medier. Halvparten av alle reisende mellom 18 og 25 år logger seg på Instagram for å legge ut en «selfie» eller et bilde av flyets vingetupp. Frem til nå har #flynorwegian blitt tagget 12 900 ganger på Instagram.

 

Norwegian_WiFi_system

Norwegians WiFi fungerer via en antenne montert i hvert enkelt fly som er linket til en satellittantenne montert på flykroppen. All Internett-trafikk går således gjennom satellitter før den tas ned på landjorden, henter data som er etterspurt, for så å sende det samme vei tilbake. Selv om dette kan være lange avstander, er responstiden ikke så gal, selv om det er begrenset med kapasitet både lokalt i flyet og på satellittene som skal foreta overføringene.

 

Vi i InsideFlyer gratulerer Norwegian med jubileet og oppfordrer alle til å lese og skrive på våre forumer også når man er i luften!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *