Norwegian henter hjem sandfaste nordmenn på Granca med jumbojet

Wamos Air Boeing 747

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Etter flere dager med sandstormer og stengte flyplasser på tampen av vinterferien, setter SAS og Norwegian inn større fly for å hente hjem feriefaste nordmenn på Gran Canaria og Tenerife. Norwegian skal blant annet bruke en Boeing 747 jumbojet fra Wamos Air.

Etter at flyplassen på Gran Canaria ble stengt på grunn sandstorm lørdag har tusenvis av nordmenn ventet på å komme seg hjem fra vinterferie. Problemene skyldtes værfenomenet som kalles Calima, som fører med seg sand fra ørkenområdene i Vest-Afrika mot Kanariøyene. Som vanlig har media fråtset i historiene til frustrerte passasjerer som klager på manglende informasjon fra flyselskapene, men været rår ikke flyselskapene over. Kan man ikke fly så kan man ikke fly.

Wamos Air Boeing 747 EC-MRM
Wamos Air Boeing 747 EC-MRM. Foto: Juke Schweizer / CC BY-SA

Flyr hjem med Boeing 747 og Airbus A330

Nå som flyplassene endelig er åpne igjen har både SAS og Norwegian et betydelig etterslep på passasjerer som skal til hjem til Norge. Bedre har det ikke blitt av at flyene som har stått på bakken under sandstormen har hatt behov for teknisk ettersyn før de kunne fly igjen. For å bøte på problemet tar flyselskapene derfor i bruk sine største fly for å få fraktet passasjerene hjem så raskt som mulig.

Norwegian rute DY8406 på vei til Gran Canaria. Skjermdump fra Flightradar24.

Norwegian har foruten en av sine egne Dreamlinere, også satt inn en Boeing 747 jumbojet fra Wamos Air, som i skrivende stund er på vei til Gran Canaria. Flyet som har registreringsnummer EC-MRM, startet sin karriere for Malaysia Airlines i 1998 og er snart 22 år gammelt. Vi vil nok si at Boeing 747 er en oppgradering uansett, når utgangspunktet er å fly økonomiklasse i Boeing 737. Selv om Wamos’ 747 er innredet med hele 455 seter, kan flyet faktisk by på litt bedre benplass enn i Norwegians 737-kabin.

I motsetning til Norwegian, har SAS på grunn av situasjonen i Kina, ingen mangel på langdistansefly om dagen. De bruker derfor sin nyeste Airbus A330, Birk Viking med registreringsnummer SE-REH, til å hente hjemme strandede passasjerer. Flyet er i skrivende stund på vei fra Gran Canaria og forventes å ankomme Oslo Lufthavn like etter kl. 21 i kveld.

Et mareritt for de fleste, en drøm for noen

Flyturen fra Oslo til Gran Canaria er nesten seks timer lang, og helt på grensen til hvor langt man kan fly med en fullastet Boeing 737NG. For å være helt ærlig er det også helt på grensen til hvor langt vi kunne tenke oss å fly med en fullastet Boeing 737 i økonomiklasse også. Mens mange nærmest er desperate etter å komme seg hjem fra Gran Canaria, ser andre på muligheten til å komme seg nedover på en litt mer behagelig måte.

– Hadde jeg booket i går kunne jeg flydd ned til Granca med SAS Airbus A330 i sete 1H. Det har jeg alltid drømt om, sier en av InsideFlyers lesere.

SAS Business class sete lagt halvveis bakover (Foto: SAS)
SAS Business Class, Airbus A330. Foto: SAS

Forsidefoto: Wamos Air

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *