Norwegian blir med i ny flyallianse – kanskje to!

CGI: Blick von oben auf die Nase einer Lufthansa 747-8 // CGI: View of a nose of Lufthansa 747-8 from above

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Norwegian blir medlem av en ny europeiske flyallianse kalt «Airlines for Europe», A4E. Målet med alliansen er å fremme tiltak som øker flyselskapenes konkurranseevne og gir lavere priser og tilganger på flyplasser og luftrom. 

Det er altså ikke en allianse som «Star Alliance» eller «One World» der man har har rettigheter på tvers av selskapene og forplikter seg til å samarbeide på ruter etc.

Norwegian har alltid vært tilhenger av konkurranse i luftfarten fordi det vil gi de reisende billigere billetter og flere valgmuligheter. Medlemsskapet i Airlines for Europe er viktig fordi alliansen forener bransjens felles utfordringer og muligheter på tvers av landegrenser og selskap.

Administrerende direktør i Norwegian Bjørn Kjos

Dette virker mer som en interesseorganisasjon som skal fremme den europeiske luftfarten i Europa og resten av verden. Det er store selskaper som startet alliansen: Air France-KLM, easyJet, Lufthansa, IAG Group, Finnair og Ryanair. IAG Group er holdingselskapet som eier Aer Lingus, British Airways, Iberia og Vueling. Tilsammen representerer selskapene i A4E over halvparten av flygningene i Europa og sysselsetter 300.000 mennesker over hele verden.

Airlines for Europe skal representere alle europeiske flyselskapers interesser. Vi kommer til å få flere medlemmer fremover, og sammen vil vi kjempe for å fremme tiltak som øker flyselskapenes konkurransekraft, noe som igjen vil føre til billigere billetter og større valgfrihet for passasjerene. Jeg er glad for å kunne ønske Norwegian velkommen som medlem.

Thomas Reynaert, Airlines for Europe

Det har også kommet rykter om at en såkalt «feeder-avtale» mellom Norwegian og Ryanair snart er på plass, der sistnevnte sluser inn sine passasjerer til førstnevntes langdistansenett. Ryanair har veldig mange passasjerer, men ingen langdistansefly som kan nå for eksempel over Atlanteren. I januar fraktet Ryanair 7,5 millioner reisende og kan tilføre Norwegian mange passasjerer, og det er spesielt fra Gatwick utenfor London Norwegian ønsker å ekspandere. Norwegian har foreløpig 9 stk. Boeing 787-8 Dreamlinere og foreløpig ett 787-9, men har inne bestilling på mangfoldige flere av begge typer i tillegg til 737 MAX for sin videre langdistanseekspansjon. Dette er i tillegg til de «vanlige» kortdistanseflyene Boeing 737-800 som vi kjenner, og nye Airbus A320 NEO. Norwegian har bestilt i alt 150 fly fra Boeing og 100 fra Airbus.

Det blir spennende å se om vi får det bekreftet snart, men vi i InsideFlyer benytter uansett anledningen til å gratulere med A4E-medlemskapet og vil følge spent med på den videre utviklingen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *