Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Norwegian hadde et resultat før skatt (EBT) på 2 050 millioner kroner i tredje kvartal 2023, det nest beste kvartalsresultatet i selskapets 21-årige historie. Norwegian har hatt en svært god sommer operativt og finansielt, og er også helt i Europa-toppen i punktlighet og regularitet.
I tredje kvartal 2023 hadde Norwegian et driftsresultat (EBIT) på 2 170 millioner kroner, tilsvarende en driftsmargin på 25 prosent. Det er det høyeste driftsresultatet i flyselskapets historie etter tredje kvartal 2019, da flåten var omtrent dobbelt så stor. Resultat før skatt (EBT) ble 2 050 millioner kroner. Kontantbeholdningen er forbedret til 9,4 milliarder kroner. Samtidig innløste Norwegian NAS13-obligasjonene som en del av det pågående arbeidet med å sikre at selskapet har en hensiktsmessig kapitalstruktur. Ved utgangen av kvartalet bestod Norwegians flåte av 85 fly.
I tredje kvartal 2023 hadde Norwegian 6,5 millioner passasjerer, sammenlignet med 6,1 millioner passasjerer i tredje kvartal 2022. Kapasiteten (ASK) var på 10,4 milliarder setekilometer. Passasjertrafikken (RPK) var på 9,1 milliarder setekilometer. Norwegian økte kapasiteten i den mest travle sommerperioden, slik at produksjonen var 20 prosent høyere enn i det foregående kvartalet. Fyllingsgraden var på 87,4 prosent, mot 88,8 prosent i samme periode i fjor.
I toppskiktet i Europa på regularitet og punktlighet
Andelen avganger innen 15 minutter etter ordinær tid var i tredje kvartal på 80,1 prosent, sammenlignet med 73,6 prosent i samme periode i fjor. Norwegian er ifølge analysebyrået Cirium blant Europas tre mest punktlige flyselskap. Regulariteten, antall gjennomførte flyvninger, var på 99,6 prosent – den høyeste regulariteten på nesten to år.
– Hele Norwegian-laget har bidratt til at vi nå kan se tilbake på et av de beste kvartalene i flyselskapets 21-årige historie. Jeg er svært godt fornøyd med at vi leverer et sterkt finansielt resultat. Samtidig er vi helt i Europa-toppen på operasjonell drift, med god punktlighet og et meget lavt antall kanselleringer. Vi får stadig gode tilbakemeldinger om at vi er det selskapet kundene kan stole på, og det er noe alle i Norwegian har æren for. I sommer har vi også tatt imot våre reisende utelukkende med egne fly og eget personale. Det har gjort at vi har gitt våre kunder en god Norwegian-opplevelse gjennom hele reisen. Vi er godt forberedt på å håndtere den roligere vinterperioden, og har blant annet redusert kapasiteten tilsvarende.
Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.
Godt posisjonert inn mot vinteren og neste sommer
Norwegians kunder setter pris på god punktlighet og et attraktivt og voksende rutenettverk. Det planlagte oppkjøpet av Widerøe og utviklingen av en felles plattform for fordelsprogrammer sammen med Strawberry vil bidra til at Norwegian forblir et foretrukket flyselskap på tvers av Norden.
– Selv om mange nå påvirkes av inflasjon og et høyt rentenivå, fortsetter kundene våre likevel å prioritere flyreiser høyt. Billettsalget er som forventet noe redusert i takt med normale sesongvariasjoner i etterspørselen. Samtidig fortsetter vi å tiltrekke oss et økende antall fritids- og forretningsreisende på tvers av Norden.
Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.
For sommeren 2024 planlegger Norwegian å ha en flåte på rundt 90 fly. Sommerprogrammet er lagt ut for salg, og ytterligere ruter til nye reisemål vil kunngjøres senere denne måneden.
Foto: Norwegian/PR
Legg igjen en kommentar