Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Ved hjelp av kurvede innflygninger kan Avinor og flyselskapene redusere CO2-utslipp med 19 000 tonn årlig. Det tilsvarer utslippene fra 10 000 personbiler i året.
Avinor er de første i Europa som innfører innflygingsprosedyrer basert på denne teknologien i så stor skala. Ved hjelp av den nye teknologien kan flyene ta en vesentlig kortere rute.
– For et land som Norge, med lange avstander og utfordrende topografi i utkanten av Europa, er luftfarten helt avgjørende for å legge til rette for verdiskaping og bo- og bli-lyst i hele landet. Vi må fly også i framtiden, men vi må gjøre det på en mer klima- og miljøvennlig måte. Med kurvede innflygninger oppnår vi mer effektive flyreiser gjennom kortere flytid, men også reduserte utslipp og støy rundt lufthavnene. Jeg er veldig glad for at Avinor er i forkant med innføringen av dette, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Et kinderegg for luftfarten
Ved å bruke satellittnavigasjon i stedet for bakkebaserte radiofyr, kan kurvede innflygninger kutte ned innflygingsdistansen med opptil flere titalls nautiske mil.
– Ved at flyene flyr kortere ruter, vil passasjerene få kortere flytid, flyselskapene vil få kutt i drivstoffkostnader, og ikke minst vil det gi luftfarten et samlet redusert CO₂-utslipp. I tillegg kan vi legge flyrutene utenom tettbebygde strøk, og dermed redusere flystøy for mange tusen mennesker som bor i nærheten av flyplassene våre. Dette er rett og slett et kinderegg av gode nyheter, som vi nå jobber med å implementere på alle våre flyplasser, sier konserndirektør i Avinor, Abraham Foss.
Ved hjelp av kurvede innflygninger kan flyene til enkelte lufthavner også gjennomføre innflyging ved lavere skydekke enn tidligere. Det forventes å føre til færre kanselleringer, da flyene kan unngå lokale værbyger.
– Da vil flere flygninger gjennomføres i henhold til rutetabellen, og færre fly må gå til alternativ landingsplass eller returnere til utgangspunktet – med de miljøulempene dette medfører, legger Foss til.
Prosedyrene er allerede i bruk på lufthavnene i Oslo, Harstad/Narvik, Bergen, Trondheim, Stavanger, Haugesund, Svalbard, Lakselv og Kirkenes.
Sparer millioner
Ved å gå over til satellittbaserte innflygninger kan Avinor fase ut over 100 navigasjonsanlegg spredt ut over hele landet. Det vil spare flyplassoperatøren for flere hundre millioner kroner, som ellers hadde gått til vedlikehold, kontroller og innkjøp av nytt utstyr.
– Vi har ganske enkelt byttet gammel teknologi med ny. Hvis vi legger sammen unngåtte reinvesteringer med driftskostnader, er besparelsen målt opp mot en halv milliard over en tiårs-periode, sier Foss.
For flyselskapenes del regner Avinor med at besparelsen for drivstoff alene vil kunne være rundt 90 millioner norske kroner per år.
– For oss er det viktig å jobbe med å få så optimale flyvninger som mulig, fra avreise til ankomst. Når våre piloter samarbeider med flyplassene om å gjøre avganger og landinger så effektive som mulig, tjener alle på det. Ikke minst sparer vi samfunnet for klimautslipp og støy, sier Henrik Fjeld, driftsdirektør i Norwegian.
Samarbeid mellom flyplass og flyselskap
For at kurvede innflygninger skal la seg gjennomføre, må Avinor utvikle nye innflygingsprosedyrer, og enkelte flyselskaper må investere i nytt utstyr. Avinor har samarbeidet med SAS, Norwegian og Widerøe i prosjektet.
– Prosjektet er helt avhengig av god dialog med våre samarbeidspartnere SAS, Norwegian og Widerøe som er de største brukerne av våre lufthavner. Vi opplever et svært godt samarbeid gjennom alle steg, helt fra prosedyrens trasé besluttes, via simulatorgodkjenning og annen valideringsaktivitet og frem til deltakelse i reelle testflygninger, som siste steg før endelig godkjenning kan foreligge, sier Foss.
43 flyplasser innen 2027
Innen utgangen av 2027 er målet at alle Avinors 43 flyplasser skal ha kurvede innflygninger. I dag er det ni flyplasser som benytter seg av teknologien. Innen utgangen av 2024 er det planlagt for seks ytterligere flyplasser, og enda flere planlegges for de kommende årene.
– Avinor ruller ut teknologien på de største og mest trafikkerte lufthavnene først. Både fordi det er der miljøeffekten er størst, men også fordi flyene som trafikkerer disse i stor grad allerede har nødvendig teknologi om bord. De lokale lufthavnene står også for tur, der en viktig driver er økt regularitet som følge av at flyene kan fly lavere, sier Foss.
Widerøe vil gjøre en gradvis oppgradering av sine propell-fly, i tett samarbeid med Avinor. Det vil være siste steg før alle Avinors flyplasser vil ha kurvede innflygninger i 2027.
Kilde til utregningsmodeller:
Drivstoffbesparelsen ved kurvede innflygninger for de 15 første plassene er beregnet til å gi et redusert CO₂ -utslipp fra luftfarten i Norge med ca. 19.000 tonn årlig ved en brukerandel på 80 prosent (basert på dagens trafikktall). Sammenligningen med antall personbiler er gjort på et gjennomsnittstall basert på bensinbiler.
Forsidefoto: Øystein Løwer / Avinor
graphite sier
Det er et tveegget sverd å operere med absolutte tall. Ulempen ved å fremheve at 19 000 tonn tilsvarer 10 000 privatbiler, er at det da blir tydeligere at utslippene fra norsk luftfart på kanskje 4,5 mill tonn står for utslipp som tilsvarer langt over 2 000 000 privatbiler Fra et slikt ståsted kunne det være like greit å si at reduksjonen tilsvarer 4 promille.