Ny utenriksterminal på Kristiansand Kjevik

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Kristiansand Kjevik Lufthavn drives av Avinor og bygger i disse dager en ny og etterlengtet utenriksterminal. Den skal stå helt ferdig rundt St Hans tider, men har delvis åpnet allerede nå fordi at deler av nåværende bygning er en del av ombyggingen. Vi fikk komme på besøk og gir deg her en oppdatering.

Kjevik ble etablert som flyplass 1 juni 1939 som landets andre flyplass. Under 2 verdenskrig tok tyske Luftwaffe over flyplassen og utvidet den. Braathen SAFE dominerte flyplassen i etterkrigstiden fra 1955 frem til sammenslåingen med SAS i 2004. I dag trafikkeres flyplassen fast av SAS, Norwegian, KLM, Widerøe og Wizzair. I tillegg kommer litt charter trafikk. Denne er dog nedgående. I 2013 var drøye 1 million passasjerer gjennom flyplassen. Av disse var 2/3 innenrikspassasjerer og 1/3 utenrikspassasjerer.

Avinor har i flere år ønsket å bygge ut på Kjevik. I 2013 sto det nye flytårnet klart, ellers har det ikke vært bygget noe på Kjevik siden 1994.

Nå har altså en ny utenriksterminal poppet opp. Denne er plassert på nordsiden av dagens terminal og måler ca 3600 kvadratmeter. Når det står ferdig i juni skal den inneholde avgangsfasiliteter for utenriksavgangene, men får ikke egen innsjekk. Dette vil bli på samme plass som i dag. I den nye utenriksterminalen vil det blir en mye større taxfree butikk enn i dag. Den nye vil bli på ca 550 kvadratmeter og bli drevet av Heinemann som i dag. Deli de Luca vil ha et utsalg der inne og det vil bli 200 sitteplasser. Den vil bli delt opp i en Schengen del, og en ikke-Schengen del som det blir passkontroll for å komme inn i. Den nye terminalen vil få 4 gater.

Men nå skal vi konsentrere oss om hva som allerede er åpnet. I hovedsak er det ankomst med bagasjeutlevering som er ferdig. Det er satt opp en midlertidig taxfree butikk slik at ankommende passasjerer får kjøpt sine avgiftsfrie fornødenheter.

Her kommer en bildesightseeing som vil ta deg fra ankomst når man kommer fra fly og inn i terminal til man er ute på gata.

Når man kommer inn i terminalen nå, er det det som skal bli Schengen delen man kommer inn i. Derfor passerer man passkontroll. Kommer man fra en destinasjon tilhørende Schengen avtalen, er det nok bare å passere.
Når man kommer inn i terminalen nå, er det det som skal bli Schengen delen man kommer inn i. Derfor passerer man passkontroll. Kommer man fra en destinasjon tilhørende Schengen avtalen, er det nok bare å passere. Når terminalen står ferdig, vil passasjerer fra non-Schengen komme inn en annen del av terminalen.
Deretter får man en reklame for den nye store taxfree butikken som skal åpne i den ferdige terminalen. Som man ser, brukes det sørlandske kraftuttrykk.
Deretter får man en reklame for den nye store taxfree butikken som skal åpne i den ferdige terminalen. Som man ser, brukes det sørlandske kraftuttrykk.
I henhold til nye regler har man valget mellom å gå direkte til bagasjeutleveringen, eller "omveien" via taxfree butikken.
I henhold til nye regler har man valget mellom å gå direkte til bagasjeutleveringen, eller «omveien» via taxfree butikken.

Den midlertidige taxfree butikken er jo faktisk større og lysere enn den man har hatt,og fortsatt har for dem som reiser ut. Vi får håpe at den nye blir enda bedre.

Vel gjennom taxfree eller direkte gjennom til bagasjehallen åpenbarer det seg en stor, flott hall med et stort bagasjebånd.

IMG_5183
Taxfree butikken i bakgrunnen
IMG_5182
Spesial bagasje har fått sitt eget bånd ute til venstre.

Når bagasjen er forent med eieren, er det på tide å manøvrere tollen. Her har man som sedvanlig valget mellom rød eller grønn sone, alt etter hvor samvittighetens kvaler har ført deg hen.

Faren ved å gå på grønn sone er at du faktisk havner på toalettet! Her trengs det nok mer skilting!
Faren ved å gå på grønn sone er at du faktisk havner på toalettet! Her trengs det nok mer skilting!

Kommer man litt nærmere, så ser man at man skal svinge til venstre bak den første grønne veggen.

En pil her hadde nok gjort susen!
En pil her hadde nok gjort susen!

Forhåpentligvis vel gjennom tollkontrollen, kommer man ut her:

Her kommer man ut av tollsonen.
Her kommer man ut av toll-sonen.

Utenfor toll-sonen, har man laget et hyggelig venterom for dem som venter på ankomne passasjerer.

Venteområde
Venteområde. Her skulle det komme noen nye møbler og noen skjermer på veggene før den offisielle åpningen.

Utenfra ser den nye terminalen slik ut pr idag.

IMG_5196

Resten av området var bare en byggeplass enda. Vi gleder oss veldig til å se den ferdige terminalen og satser på at vi får lov til å komme tilbake på besøk da, så vi kan bringe deg førstehåndsinfo om hvordan den ferdige terminalen vil bli seende ut.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *