Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Det finnes etter hvert mange ultra-lange flyruter i verden, og det er nok flere flyselskaper som vil like å konkurrere om å ha den lengste. Nå er det annonsert at verdens lengste flyrute som opereres den dag i dag blir utfordret og forbigått av et annet flyselskap. I tillegg er det også andre selskaper som annonserer nye ruter som er nesten like lange.
Mange vet nok at verdens lengste nåværende flyrute med passasjerfly, er Qantas sin rute mellom Dallas/Fort Worth og Sydney. Ruten med flightnummer QF7 og QF8 opereres 6 ganger i uken med en Airbus A380. Distansen er 8 577 miles, eller 13 804 km. Fra Sydney til Dallas tar turen 15 timer og 30 minutter, mens returen er på hele 16 timer og 55 minutter. Denne ruten fløy første gang 16. mai 2011 da med en Boeing 747-400ER, og i 2014 ble denne byttet ut med en Airbus A380.
I disse dager har Qatar Airlines annonsert at de planlegger å starte to nye ultra-lange ruter, og avhengig av hvilken som starter opp først, vil uansett en av dem kunne ta over statusen å være verdens lengste kommersielle flyrute. Disse to rutene vil være fra Doha til henholdsvis Santiago i Chile og til Auckland i New Zealand. Disse rutene er henholdsvis 8 966 og 9 032 miles. Flytiden vil være rundt 18,5 timer og skal betjenes av en Boeing 777-200LR. Vi skal legge til at Qatar ikke offisielt har annonsert disse rutene og vi vet heller ikke når rutene eventuelt skal starte opp, men Qatar Airways store sjef, Akbar al-Baker avslørte disse planene under et intervju under Bahrain Airshow.
Men deres argeste konkurrent, Emirates, vil ikke være særlig dårligere. Også de har to ultra-lange flyruter på trappene. Mens Emirates faktisk har annonsert at de vil starte opp en rute fra Dubai til Auckland allerede 1. mars, vil de også ha muligheten for å kunne skryte av å operere verdens lengste flyrute. Avstanden fra Dubai til Auckland er et par hundre miles kortere enn fra Doha, men det ligger vel i kortene at Emirates kommer til å starte opp ruten først. Også Emirates vil benytte en Boeing 777-200ER på denne ruten. Selskapet har allerede 4 daglige avganger fra Dubai til New Zealand, men alle går via Australia, så denne femte daglige vil da gå direkte.
En annen ultra-lang rute Emirates har annonsert, er ruten fra Dubai til Panama City. Den er annonsert med oppstart 31. mars, men den skulle ha startet opp allerede for 2 måneder siden, men har visstnok blitt utsatt på grunn av dårlig salg, så om den kommer i gang, vil jo tiden vise. Denne ruten er 8 588 miles lang. Bare 10 miles lenger enn dagens lengste rute. Men den rekker neppe å bli verdens lengste.
United er også klar til å starte opp en ultra-lang rute. Det vil skje den 4. juni i år når de setter inn en splitter ny Boeing 787-9 Dreamliner på ruten fra San Fransisco til Singapore med det klassiske rutenummeret UA1 og UA2. Denne ruten vil være 8 466 miles og er nesten like lang som dagens lengste, men vil aldri kunne smykke seg med denne tittelen. Dog vil United kunne skryte av å ha den lengste ruten av de amerikanske selskapene, og foreløpig lengste rute med en Dreamliner. Ruten vil gå daglig, og ha avgang fra San Fransisco kl 23:25 og lander i Singapore kl 06:45 to dager senere. Returen går fra Singapore kl 08:45 og lander kl 09:15 samme dag. Så husker man at det er en viss tidsforskjell og at man krysser datolinjen på turen, så får man disse tidene til å henge sammen.
Direkteruter mellom denne delen av Asia og USA har ikke vært operert siden Thai Airways og Singapore Airlines fløy direkteruter til Los Angeles og New York i USA med sine langtrekkende Airbus 340-500 maskiner. Ruten mellom Singapore og New York var i sin tid verdens lengste flyrute, men den ble nedlagt i 2013. Når nå Singapore Airlines har annonsert at de vil re-åpne denne ruten vil den bli verdens lengste. Med sine hele 9 534 miles er den ca 500 miles lenger enn nummer to på listen, Doha – Auckland.
Singapore Airlines har bestilt hele 63 av Airbus sine moderne A350-900. 7 av disse vil bli levert i en langtrekkende versjon, betegnet A350-900ULR, hvor bokstavene står for Ultra Long Range. Denne flytypen blir ikke levert før i 2018, så det tar litt tid før Singapore Airlines igjen kan smykke seg med å ha verdens lengste flyrute. Også den nedlagte ruten deres mellom Singapore og Los Angeles ser selskapet for seg å gjenåpne når disse nye flyene settes i drift.
Så at det blir endringer i hvem som innehar verdens lengste flyrute fremover er det ingen tvil om. Men hvilken rekkefølge de kommer i, er mer usikkert. Nedenfor finner du en tabell over eksisterende og planlagte ruter og distansen på disse. Hovedbildet øverst i artikkelen viser også rutene tegnet inn på et kart ved hjelp av gcmap.com.
Forklaring til forkortelsene over:
DFW: Dallas/Fort Worth
SYD: Sydney
DOH: Doha
SCL: Santiago de Chile
AKL: Auckland, New ZealandDXB: Dubai
PTY: Panama City
SIN: Singapore
EWR: New York – Newark
SFO: San Fransisco
Legg igjen en kommentar