Øl-test: Scandinavian Sky High Wit

øl

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Som vi nevnte i artikkelen om SAS sitt nye spesialbrygg, så har våre venner i Bonusfeber.dk fått noen eksemplarer av dette nye ølet for prøvesmaking. Flemming har «tatt en for laget,» og testet dette nye ølet før det blir tilgjengelig for business class-passasjerene på langrutene fra og med mandag 1.september.

Førsteinntrykket vårt når vi mottar ølet er meget positivt. Designet er flott og stilrent, og er faktisk litt «retro-SAS.» Det er den amerikanske kunstneren Keith Shore som står bak designet av boksene. Han har hentet inspirasjon fra SAS sitt design på 1950-tallet samt Mikkeller-bryggeriet sin øvrige designlinje. Det er jo ingen tvil om at boksen er et kunstverk i seg selv. Man har jo nesten lyst til å sette den på en hylle og spare den, i stedet for å åpne den. Det ville dog være synd, og når man først har smakt den så vil det nok være vanskelig å motstå fristelsen til å ikke åpne den!

Sammenhengen mellom designlinjen med SAS retrostil og Mikkeller sine øvrige design sees også ganske tydelig når man ser designet på noen av bryggeriets andre øltyper, og på hjemmesiden deres:

Slik ser kunstverket på ølboksen til Scandinavian Sky High Wit, ut
Slik ser kunstverket på ølboksen til Scandinavian Sky High Wit, ut.
Eksempel på tegninger på Mikkellers hjemmeside
Eksempel på tegninger på Mikkellers hjemmeside

SAS og Mikkeller har laget denne beskrivelsen av Sky High Wit ølet:

Sky High Wit er et belgisk hveteøl med en dansk twist, som er brygget eksklusivt til SAS av Mikkeller – ett av de mest innovative bryggeriene i verden. Ølet har den klassiske belgiske basen med Mikkellers karakteristiske lette humle. Dette gir en lett og fruktig smak, hvor humlen, den belgiske gjærtypen og hvetens krydrede karakter, gir et komplekst – men meget velsmakende øl.

Etter å ha smakt på ølet, både alene og sammen med mat, så kan jeg langt på vei gi dem helt rett. Nå er jo vurdering og test av øl en, ja – smakssak, og veldig individuelt. Om man liker et øl eller ei har jo ikke noe med ølets kvalitet å gjøre. Personlig likte jeg godt dette ølet.

Smak som utvikler seg

Etter den første munnfullen så var mitt umiddelbare inntrykk at den kanskje var litt tynn eller «utvannet.» Da jeg så det lekre, fyldige skummet som lå på toppen av ølet i glasset, så hadde jeg kanskje forventet meg litt mer fylde. Det er dog utelukkende min egen forventning. Jeg er dog ingen øl-ekspert, så derfor har jeg jo ikke noe annet enn min egen forestilling og forventning å sammeligne med.

Skummet virker fint og tykt ved første øyekast. Dessuten er fargen flott og gylden.
Skummet virker fint og tykt ved første øyekast. Dessuten er fargen flott og gylden.

Etter noen få sekunder, så kommer det en smaksbombe som fordeler seg i munnen. Tynn og utvannet er derfor to ord som ikke lengre kan brukes til å beskrive dette ølet. Man smaker tydelig appelsinskallet og humlen, og langsomt brer bitterheten fra ølet seg i munnen. Dette var egentlig litt overraskende i forhold til mange andre hveteøl jeg har smakt, som har vært noe søtere. Absolutt positivt og en spennende smaksutvikling.

Etter et par smaksprøver er vårt smakspanel enig om at det er et riktig godt øl. Alle er dessuten enige om at vi synes den passer best til mat, på grunn av bitterheten den har i ettersmaken. Dette er jo, igjen, en individuell vurdering, og ombord hos SAS vil det nok oftest være i forbindelse med et måltid at man drikker den.

Skulle man komme med ett ankepunkt, så er det at ølet blir servert i boks og ikke i glassflaske. Boksen er fantastisk fin, ingen tvil om det, men personlig synes jeg helst at kvalitetsøl blir servert i en flaske. Dette gjør for eksempel Lufthansa selv med standarølet Warsteiner. Jeg forstår dog godt at det av praktiske årsaker passer best med boks ombord i fly.

Appelsinskall og koriander

Sky High Wit er et hveteøl, men i ingredienslisten ser man også at det er brukt appelsinskall og koriander i oppskriften. Særlig appelsinskallet synes jeg kommer tydelig frem, og det er absolutt et frisk tilskudd.

Sky High Wit er brygget av Mikkeller eksklusivt for SAS. Ølet kan ikke kjøpes i butikker og serveres utelukkende ombord på Business Class på SAS sine langruter.
Sky High Wit er brygget av Mikkeller eksklusivt for SAS. Ølet kan ikke kjøpes i butikker og serveres utelukkende ombord på Business Class på SAS sine langruter.

Enda et nytt øl på vei

Allerede nå er Mikkeller i gang med å brygge enda et spesialfremstillet øl til SAS. Etterfølgeren til Sky High Wit heter Sky High Red Lager, som forventes ferdigstil i løpet av høsten. Den gleder vi oss veldig til å smake på, og har store forventninger til den også.

Sky High Lager - spesialbrygget til SAS av Mikkeller Bryggeri. Serveres kun ombord i Business Class hos SAS i løpet av høsten. Foto: Mikkellers Facebook-side
Sky High Lager – spesialbrygget til SAS av Mikkeller Bryggeri. Serveres kun ombord i Business Class hos SAS i løpet av høsten. Foto: Mikkellers Facebook-side

Spennende initiativ

Samarbeidet mellom Mikkeller og SAS er veldig spennende, og jeg er sikker på at passasjerene kommer til å sette pris på det. Hvis dette blir et langsiktig samarbeid, så vil man kunne forestille seg at det nærmest kan bli snakk om samlerobjekter, hvor passasjerer forsøker å ta en boks med hjem og lage en samling av disse. Ikke minst på grunn av det flotte og spesielle boksdesignet!

Mikkeller Bryggeri

Bryggeriet ble startet som et hobbyprosjekt av Mikkel Bjergsø. Han var tidligere lærer i fysikk og matte, og startet prosjektet på sitt eget kjøkken på Vesterbro i København i 2003. Allerede i 2006 ble han kåret til «Årets Bedste Brygger» av Foreningen Danske Ølentusiaster. Mikkeller er i dag det mikrobryggeriet i Danmark som eksporterer mest øl. I alt eksporteres det til over 40 forskjellige land. Mikkeller har, i tillegg til SAS, laget spesialøl til Michelin-stjernerestauranter som Noma, El celler de Can Roca, Kiin Kiin og Alinia.

øl7
Jeg ser frem til å smake ølet ombord, og jeg er sikker på at business class-passasjerene kommer til å sette pris på dette signatur-ølet, som er et friskt pust ombord hos SAS.

Opprinnelig publisert på Bonusfeber.dk av Flemming Poulsen. Oversatt til norsk og tilrettelagt for Bonusfeber.no av Cecilie Larsen.

 

Kommentar

  1. Twin Otter sier

    Takk for en spennende test. Men synd at man må reise longhaul på business class for å få smake dette ølet. Det skulle vel ikke være en liten sjanse for at man kan fine noen bokser gjemt i et skap i gullstuen i morgen vel?

  2. Finn Erik Edvardsen sier

    En meget god test av et nytt spennende SAS initiativ. Det eneste ankepunktet jeg har med testen er kritikken av at det er paa boks og ikke paa flaske, den er ikke lenger berettiget – mange Mikrobryggerier har begynnt aa ta boks paa alvor – en boks er jo et lite fat – ditt private fat øl !

  3. Flemming Poulsen Flemming Poulsen sier

    @Finn Erik,

    Min kommentar omkring at øllen er på boks er rent subjektiv og er udelukkende fordi jeg synes præsentationen er flottere i flaske. Helt enig med dig i, at man finder rigtig meget god øl på boks – bl.a. denne fra Mikkeller/SAS.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *